Sök:

Anpassning av spelmekaniska komponenter i mobilspel till Smart-TV

En tydlig trend i spelindustrin är spel som kan köras på flera olika plattformar. Detta är även känt sommultiplattform-spel. En av de nya spelplattformarna på marknaden är Smart-TV, det vill säga TVapparatermed internetuppkoppling och dedikerade operativsystem. Att anpassa eller utveckla nya speltill denna plattform är dock problematiskt, då den medför en helt ny användningssituation (?The 10 footuser experience?).Denna studie handlar om hur mobilspel kan anpassas till att köras på Smart-TV. Fokus ligger på trevanligt förekommande spelmekaniska komponenter i mobilspel (att flytta objekt i två dimensioner,HUD-element och interaktiva kartor) och hur dessa på bästa sätt körs på Smart-TV-plattformen, medhänsyn till användarupplevelse.För att undersöka detta så studerades till en början de befintliga riktlinjer som finns för Smart-TV-design.Detta låg sedan till grund för den spelprototyp som togs fram, vilken visade upp två designlösningar påhur de spelmekaniska komponenterna kan anpassas till Smart-TV-plattformen.En jämförande användarstudie av kvalitativ karaktär utfördes därefter för att kunna dra slutsatser omvilken designlösning som gav den bästa användarupplevelsen. Totalt utfördes tio användartester, femper designlösning. Resultaten från denna studie användes för att komma fram till ett antal riktlinjer ochrekommendationer för hur man anpassar mobilspel till att köras på Smart-TV. Det visades först ochfrämst att de tre spelmekaniska komponenter som studerats har möjlighet att anpassas till den nyaplattformen. Användarupplevelsen tycks även förhöjas om interaktionssättet är svårt och utmanandeistället för lättlärt och intuitivt. Även om användarna som testade den ena designlösningen tyckte attden kändes svårare och mer onaturlig att använda så gav de högre resultat då de blev frågade ifall dehaft en positiv spelupplevelse. Ett sätt att dra nytta av detta då man anpassar mobilspel till Smart-TV äratt använda en accelerometerbaserad mus som inmatningsmetod, likt den som användes i denna studie.Utöver detta så visades det att många av de befintliga rekommendationerna för Smart-TV-design ävenkan tillämpas på spel. Vissa delar går dock inte att anpassa till Smart-TV på grund av de begränsadeinteraktionsmöjligheterna.Smart-TV-anpassning av mobilspel (och även andra typer av multiplattformanpassning) är utmanandebåde tekniskt och interaktionsmässigt, vilket har visats i denna studie. Det är dock en trend som vitroligtvis kommer se fortsätta, då det har möjlighet att ge spel ett stort mervärde och en förhöjdanvändarupplevelse.

Författare

Johan svensson

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..