Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om Modularisering - Sida 1 av 2

För mycket av det goda?: en studie av overchoice och modularisering inom snabbmatsindustrin

Denna c-uppsats har utgått från tidigare forskning om overchoice och hur overchoice-situationer uppstår. Vi har sedan gått vidare och undersökt overchoice i snabbmatsindustrin där fenomenet inte är belyst i tidigare forskning. Vi har även undersökt hur overchoice uppträder vid Modularisering inom snabbmatsindustrin. Dessa situationen har analyserats med hjälp av en enkätstudie där respondenterna har tagit ställning i ett antal valsituationer av olika komplexitetsgrad. Vi har funnit att kunder inte upplever overchoice när de ställs inför ett snabbmatsutbud av samma omfattning som ett utbud av hemelektronik där tidigare forskning har kunnat påvisa ett overchoice.

Reducering av genomloppstid i produktion Camfil Powersystem AB

Denna studie har utförts på företaget Camfil Power Systems AB (CFPS) som är en del i Camfil Farr koncernen vilken är ett globalt omfattande företag inom filter- och renluftlösningar. Ett företag som ständigt utvecklas och vill anpassa sina produkter efter den rådande marknaden. Därför håller de just nu på att se över hela sin affärsprocess för att ta fram ett nytt koncept som gör dem mer konkurrenskraftiga. Efter inledande samråd tilldelades en uppgift som var anpassad efter vår utbildning, vilket begränsade sig till att lägga upp ett förslag för att korta genomloppstiden i produktion för renluftslösningen SGT-800. Studien baseras på grundlig genomgång av olika teorier för att kunna lösa den givna uppgiften.

Utveckling av dörrinredning till premiumkylskåp

Detta examensarbete är utfört i samarbete med AB Electrolux Mariestadfabriken som arbetar med produktutveckling och tillverkning av kyl- och frysskåp. Uppdraget var att utveckla ett helhetskoncept för insidan på en kylskåpsdörr i premiumsegmentet med fokus på infästning och Modularisering av balkonger. Kylskåpet som helhetskonceptet ska placeras i har en inredning av rostfritt stål, vilket innebär att de lösningar som i dagsläget tillämpas för kylsdörren inte kan användas.Projektet inleddes med en undersökning av bakgrunden till uppdraget samt en förstudie där målgruppen definierades, konkurrenter identifierades och kraven från användarna samlades in. Efter detta följde en grundlig konceptframtagningsfas som innefattade generering av idéer, skapande av koncept, konceptval och detaljutveckling.Det slutliga helhetskonceptet visualiserades med en prototyp som erbjuder steglös justering av kylskåpsdörrens balkonger. Grundkonstruktionen består av två strängpressade aluminiumprofiler som har en dold infästning på dörren.

Flödesgrupper och andra framgångsfaktorer för ökad flexibiltet i verkstäder utifrån ett Lean-perspektiv

I denna rapport beskrivs effekterna av att införa flödesgrupper och andra Lean-principer i en verkstad med avseende på flexibilitet i volym och produktmix. Fallstudier har gjorts på tre tillverkningsföretag där man har infört flödesgrupper; Sandvik Coromant (Sandvik), Atlas Copco Tooling (Atlas) och Volvo Construction Equipment (VCE).Efter att ha analyserat resultaten från fallstudierna kan konstateras att företag med hjälp av flödesgrupper och andra Lean-principer kan öka flexibiliteten i produktionen. De besökta företagen har erhållit liknande fördelar med avseende på flexibilitet efter införandet av flödesgrupper. Efter införandet fick man en kortare total genomloppstid för produkterna i verkstaden, vilket är indirekt kopplat till flexibilitet i både volym och produktmix. Den minskade genomloppstiden kunde erhållas dels tack vare enklare materialflöden och mindre rörelsesträckor för operatörer när maskiner flyttades närmare varandra till flödesgrupper.

Packningsstrategier för modularisering på chassi : En studie för att öka modulariseringen och flexibiliteten för packning av komponenter på Scanias lastbilschassier

Ett av de mest komplexa gränssnittsområdena på Scanias lastbilar är gränssnittet mellan komponenter och ramsidobalkarna. Orsaken till detta är att det inte finns något standardiserat gränssnitt på hur infästningen av en rammonterad komponent ska ske, utan varje komponent har idag ett unikt gränssnitt mot ramsidobalken. Detta försvårar möjligheten till fri placering och speglingsbarhet längs ramsidobalkarna.Detta examensarbete har utförts i syfte att ta fram en beskrivning på hur en rammonterad modul bör utformas, vilka gränssnitt den ska ha mot ramen samt vilken standardiserad längdenhet den bör delas in i. Vidare har de komponenter och parametrar som påverkar chassikompositionen studerats för att få en bild över den problematik som finns när en flexibel chassikomposition ska uppnås. Examensarbetet behandlar komponenter mellan hjulhusen och de komponenter som studerats är bland annat: Trycklufttankar, SCR-tankar, ljuddämpare, tvärbalkar, bränsletankar och fjädring.Målet har varit att ge rekommendationer på hur dagens chassikomposition kan förbättras för att öka flexibiliteten och få en mer modulär produkt.Efter övergripande studier av dagens komponenter har ett koncept tagits fram på hur ett gränssnitt bör se ut för infästningen av en rammonterad komponent, var media ska dras och var fästen för påbyggnationer ska placeras.Resultatet visar att den första komponenten bör börja på ett avstånd av 675 mm från det teoretiska framaxelcentrumet i stället för de 700 mm som det är idag.

Tillämpning av Modular Modeling med Siemens NX7.5 och Teamcenter

SammanfattningModular Management AB (MM) är en konsultfirma som arbetar med att implementera Modulära produktarkitekturer hos produktutvecklande företag. Företaget grundades i Stockholm år 1996 där huvudkontoret ligger än idag. De är världsledande inom sin genre och på grund av stor efterfrågan har kontor uppförts även i USAoch i Kina.Detta examensarbete är utfört på uppdrag av MM och har genomförts med hjälp av deras kunder i Finland samt kundens CAD-leverantör. Det behandlar Modularisering och hur detta realiseras med hjälp av datorbaserad konstruktion (CAD). Detta är en MMs produkter och den kallas Modular Modeling.

Effektivisering av orderhantering vid tillverkning av kundanpassade produkter

Syftet med examensarbetet är att undersöka potentiella problem som finns inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter och hur processen kan effektiviseras. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:1. Vilka potentiella problem kan identifieras inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter?2. Hur kan orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter effektiviseras?De metoder som använts för att besvara de två frågeställningarna och uppfylla examensarbetets syfte omfattas av en litteraturstudie samt en fallstudie där intervjuer, observationer samt data- och dokumentstudier genomförts.

Drivanordning för bandtransportör : En förstudie till en modulbaserad drivsektion

Kellve tillverkar transportörer för bulk- och materialhantering och företaget erbjuder specifika lösningar utefter kundens egna önskemål och tycke. Transportören består typiskt av en drivsektion, fackverksram och säkerhetsutrustning. Syftet med examensarbetet är att skapa ett koncept för en ny modulbaserad drivsektion för att kunna fortsätta erbjuda kunden samma utbud som tidigare, fast med färre antal artiklar. Antal varianter av drivsektioner Kellve erbjuder sina kunder idag identifieras och presenteras. Det nya konceptet av drivsektionen visualiseras genom en CAD-modell och en hållfasthetsanalys utförs.

Application development for automated positioning of 3D-representations of a modularized product

This thesis presents an application that performs positioning of modules automatically based on given data for every module, and the development of it. The basis of the application is from a previous thesis code. On top of that code, more features and error handling has been added, as well as fixes for various bugs. A stress test has been performed and further development possibilities are being presented.The thesis work was carried out at Toyota Material Handling Mjölby (TMH) and was made in parallel with another thesis by Fredrik Holden who was generating data for the application. For a complete understanding of the theory and background, please also read Holden?s thesis report ?Development of method for automated positioning of 3D-representations of a modularized product?, as well as the former thesis  ?Analysis for Automated Positioning of 3D-representation of a Modularized product??..

Modularisering av konstruktionsunderlag

Volvo Bussar i Säffle producerar de flesta kundanpassade bussarna som tillverkas inom Volvokoncernen. Kundanpassningarna medför att många timmar behöver läggas på stolsmontering, och ibland behöver även omkonstruktion utföras, under offertritningsprocessen som idag sker i 2D-CAD. Korta ledtider för offertritningarna leder till att ritningarna inte blir tillräckligt exakta med de nuvarande metoderna och arbetsverktygen.Målet från Volvo är att en parameterstyrd modul för stolsplaceringen skall utvecklas i 3D-CAD. Modulen skall också inkludera konstruktionsparametrar för bussens golv.Den parameterstyrda modulen måste vara snabbarare och pålitligare än de nuvarande metoderna i 2D-CAD. Därför måste layouternas signifikanta mått kunna ändras lättvindigt.

Parametrisering av badrumsgolv

Från det produktionsfokuserade industriella byggandet i Sverige på 1960- och 1970-talet så har utvecklingen idag lett till att flera koncept från tillverkningsindustrin har börjat tillämpas inom husproduktion. Genom att erbjuda individuella lösningar så skapar man problem med att försöka anpassa redan väl standardiserade lösningar. En metod för att hantera detta är genom tillämpning av mass-kundanpassning och användandet av produktkonfiguratorer.För att undersöka användandet av produktkonfiguratorer för byggnadselement så har denna studie utförts med syftet att undersöka möjligheten av att utveckla en produktkonfigurator för badrumsgolv. Detta utfördes genom en fallstudie med målet att producera en konfigurator av badrum. Resultatet från fallstudien ställdes sedan mot att traditionellt rita utformningar av badrumsgolv i två olika CAD-program för byggindustrin och resultatet från det låg som grund för att undersöka lönsamheten.Resultatet visade på att det går att utveckla en konfigurator för badrumsgolv som klarar av kravställningarna som finns och som kan producera färdiga ritningar efter användarens önskemål.

En studie kring komponentisering av legacysystem och dess fördelar

Detta examensarbete har varit inriktat på att studera nyttan av att omstrukturera ett mjukvarusystem till ett moderniserat system.Frågan som skulle besvaras av detta projekt var: vad är fördelarna med komponentiseringen av ett legacysystem, med avseende på utvecklingstid som krävs för vidareutveckling av systemet? Denna fråga besvarades med hjälp av en analys av forskningsfronten över ämnet samt att en fallstudie genomfördes. Det som framkom under analysen av forskningsfronten tydde väldigt mycket på att detta var lönsamt att göra. Trots att fallet var för en specifik aktör var det väldigt relevant att genomföra det för detta projekt för att på sätt få ett praktiskt exempel som hjälpte till att besvara forskningsfrågan. Genom att genomföra dessa undersökningar besvarade vi forskningsfrågan.

Moduluppbyggnad av ramstyrda dumprar ur ett produktionsperspektiv ? Volvo CE AB i Braås

Denna rapport i form av examensarbete för utbildningsprogrammet Managing Technology and Business Projects, är en del i Volvos framtida produktions-/ produktstrategier.Uppsatsens syfte är att ur ett produktionsperspektiv understödja Volvo Construction Equipment i Braås i strävan mot en ökad modulindelning av ramstyrda dumprar, som en del i utvecklingsarbetet för en effektivare produktion. Resultat har uppnåtts genom analys av intern och extern benchmarking jämfört med den teori som finns inom ämnesområdet modulindelning. Huvudresultatet visar att teorin och verkligheten skiljer sig genom att modulindelning ska anpassas individuellt utifrån varje företag och inte fungerar som en generellt applicerbar process. Slutsatsen visar att Volvo CE i Braås måste utveckla en egen handlingsplan och kravspecifikation utifrån egna definitioner som är skräddarsydda specifikt för företaget.I rapporten presenteras förslag till ovanstående handlingsplan för modulindelning på Volvo CE i Braås..

Westmatic platta paket : Utveckling av ett modulbaserat stativsystem

Detta projekt har utförts på en 10 veckors period och ligger på C-nivå (15högskolepoäng). Projektet gick ut på att ta fram ett kåpningsförslag för FUMO 3. Under denna period har de första 6 veckorna bestått av konceptframtagning och bearbetning av koncept, och de sista 4 av själva prototypframtagningen. Metoderna som använts för idégenerering och konceptframtagning har varit diverse produktutvecklingsverktyg. Då många ändringar och korrigeringar gjordes framför allt gällande basplatta, IP-lådor och externa enheter ganska sent in i projektet kunde gruppen inte fastställa ett konceptförslag förrän närmare slutet av arbetet med detta projekt.

Metodutveckling för modularisering av stombaserade delsystem

I byggbranschen idag är varje projekt skild från varandra och nästan ingen information om konstruktionslösningar återanvänds mellan dem. Genom att dela upp en byggnad i olika moduler är det möjligt att inom de modulerna effektivisera projekteringen och återanvända erfarenheter från tidigare utförda projekt. För modulariserade produktfamiljer används normalt konfiguratorer. Examensarbetet fokuserar på att identifiera en metod för att utveckla konfiguratorer och undersöka metodens tillämpbarhet för stombaserade delsystem. En fallstudie har genomförts för att testa den metoden och har begränsats till att endast undersöka delsystemet opålade betongfundament.

1 Nästa sida ->