Sök:

Sökresultat:

27 Uppsatser om Mobiler - Sida 1 av 2

Vilken standardkryptering är mest varaktig? : - Tester avseende några mobila operativsystems kryptering av filer och innehåll

Är det möjligt att förlita sig på att de smarta Mobiler som utnyttjar operativsystem bestående av Android, iOS eller Windows Phone, håller informationen skyddad från spridning om enheten blir stulen eller förläggs? Det här arbetet innefattar undersökandet av medföljande krypteringar för skydd av filer och dess innehåll på ett antal smarta Mobiler som kör något av operativsystemen Android, iOS eller Windows Phone.En undersökning där resultatet blev att samtliga testade system är tämligen säkra utifall rätt förutsättningar finns tillhands, samt att mest varaktigast krypteringsalgoritmer innehas av Windows Phone i form av algoritmerna HMACSHA1 och HMACSHA256..

Generella Gränssnitt

Idag  används  datorer,  surfplattor  och  Mobiler  i  allt  större  utsträckning.  Ett  sätt  att försöka  minska utvecklingskostnader  för  mjukvaruföretag  är  att  bygga  ett  generellt gränssnitt  som  fungerar  på  alla dessa  plattformar.  Det  finns  stora  skillnader  mellan de  olika  plattformarna,  till  exempel  skärmstorlek, vilken inmatningsmetod som används och i vilka sammanhang plattformarna används. Denna studie har undersökt  om  det  är möjligt  att  bygga  ett  generellt  gränssnitt  för  ett  affärssystem.  Ett  par  viktiga faktorer som  bör  iakttas  vid  ett  generellt  system  lyfts  fram,  exempelvis  knappstorlek, feedback  och komplexitet.

Utveckling av en lättförvaltad mobilapplikation

Mobiltelefoner är idag en het teknologi och det blir fler och fler företag som väljer att presentera sig själva även mobilt för att på så sätt nå fler kunder. På marknaden finns en mängd av olika typer av Mobiler vilket kan orsaka svårigheter för ett företag att komma ut med sin mobilapplikation då olika typer av Mobiler ställer olika tekniska och kunskapskrav på företaget som utvecklar applikationen. En alternativ lösning kan vara en hybridmobilapplikation som gör det möjligt att ta fram applikationer för olika typer av mobilenheter baserad på samma kod-bas.I denna rapport har jag tagit fram en prototyp av en hybridmobilapplikation för ett BI konsultbolag. Applikationen skapades i enlighet med Kanban metodologi och använde sig av ramverket Ionic. Den skapade mobilapplikationen presenterar ekonomisk data i form av tabeller och diagram och har även interaktiva delar.

Mobil e-handel och säkerhet ? Idag och i framtiden

Det senaste inom mobilteknologin är de så kallade Smartphones. Med en vanlig webbläsare, som påminner om dem som finns på våra datorer, kan människan nu utföra saker via mobilen som den tidigare inte kunnat göra. I en artikel som IDG har skrivit kan ungefär var femte internetanvändare tänka sig att köpa varor via sin mobiltelefon, enligt Postens E-handelsbarometer Q4 2008. Samma undersökning visar att anledningen till att så få handlar via sina Mobiler grundar sig i att mobilens skärm är för liten (35 %), uppkopplingshastigheten är för låg (29 %) och/eller att säkerheten upplevs som dålig (23 %). För att utvecklingen gällande e-handel via Mobiler ska komma igång behöver vi ta reda på varför så få människor idag handlar via sina Mobiler.

Användares förväntningar på hemsidor i mobila enheter : En studie ur användarperspektiv

Mobilsurfandet ökar kraftigt. Den ökande användningen av surfande på mobila enheter ställer högre krav på hemsidors anpassning för mobila enheter. Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning surfade på mobiltelefoner under 2011. Det ökande mobilsurfandet gör det intressant att ta reda på vad användarna har för förväntningar på hemsidor i mobila enheter. Detta leder till syftet som är att beskriva vilka förväntningar användare har på hemsidor i mobila enheter.Metoderna som används är litteraturgenomgång och kvantitativ enkätundersökning.

Hur implementerar företag säkerheten vid utveckling av mobilapplikationer?

Ett av de områden där utvecklingen idag går som snabbast är IT och de senaste åren har det varit mobilapplikationsutveckling som dominerat. Allt fler skaffar smarta Mobiler och antalet applikationer (appar) till dessa ökar konstant. Med en internetuppkoppling finns det idag ytterst få begränsningar för vad du kan göra med en smartphone. I takt med att antalet internetuppkopplade enheter eskalerar, ökar också antalet illasinnade individer vilka ser Internet som sin främsta inkomstkälla.I den här kandidatuppsatsen intervjuades företagsrepresentanter angående hur företagen tänker kring implementationen av säkerhet vid utveckling av mobilapplikationer. Studien bygger på en empirisk såväl som en teoretisk del.Det som framkommit under arbetet med uppsatsen är bland annat att företagen är väl medvetna om säkerhetsriskerna.

Kravinsamling vid utveckling av mobila applikationer : En undersökning gjord utifrån utvecklares perspektiv

Företaget Dramatify tillhandahåller en tjänst för TV- och filmproduktions-bolag att hantera kommunikation och information kring sina produktioner med hjälp av Mobiler och datorer oavsett var de befinner sig. De upplever långa responstider för sin webbapplikation och gav som förslag att studera lagring av produktionsdata i cache. För att lösa problemet har en under-sökning av tidigare arbeten inom området och lämpliga tillämpningar för att implementera, testa och analysera prototyper som lagrar data i cache.Resultatet blev en prototyp för klient respektive server med strategin att lagra varje produktion styckvis i cache. För att testa prototyperna skapades en implementation av automatiska tester som lagrade mätdata om relate-rad prestanda till cache för sidanrop från webbapplikationen i olika en-heter och webbläsare. En analys av mätdata gjordes och det visade sig att klientprototypen var 32 procent snabbare och serverprototypen 21 procent snabbare jämfört med Dramatifys implementation..

Kyrkoårsapp

Målet med detta examensarbete har varit att ta fram en applikation föratt publicera kyrkoåret. Appen ska fungera i telefon och pekplatta förandroid. Till det kommer en webbsida som fungerar för datorer ochmobila enheter som inte kör android. Man skall även kunna få framdatan som en PDF (Portable Document Format) fil, XML (ExtensibleMarkup Language) fil och en ICAL (kalender) fil. I denna uppgift ingåräven att ta fram en databasstruktur, objektorienterad design för arbetetsamt val av system och databas.

Utvärdering av user experience påplattformsoberoende tjänster

Användning av digitala tjänster är inte längre endast begränsat till en plattform. Användningen av till exempel Mobiler och surfplattor har gjort att tjänster idag anpassas för flera plattformar. En plattformsoberoende tjänst är en digital tjänst som kan användas på flera plattformar. Tidigare studier har presenterat karaktäristiska drag som beskriver plattformsoberoende tjänster. De karaktäristiska drag som har definierats är komposition, kontinuitet och följdriktighet.

Examensarbete: Effektiv testinställning för mobiltelefoner

Sammanfattning Cybercoms testcenter i Malmö testar Sony Mobiler och utför Android CTS- och GTS-tester. Innan testningen av Mobilerna måste testpersonalen konfigurera Mobilerna för att testningen skall kunna utföras på ett korrekt sätt. Genomförandet av dessa konfigureringar är tidskrävande eftersom de görs manuellt. Denna rapport beskriver konstruktionen av en tidseffektiv testinställning för Sony mobiltelefoner avsett för internt bruk av företaget Cybercom. Testinställningen består huvudsakligen av en Android-applikation som installeras på mobilen som skall testas med hjälp av en NFC-tagg. Med applikationen kan testarna automatisera ungefär hälften av konfigureringarna som måste göras. Resterande konfigureringar är fortfarande manuella, men betydligt lättare att utföra med applikationen.

Prestandaanalys av cache i webbmiljö

Företaget Dramatify tillhandahåller en tjänst för TV- och filmproduktions-bolag att hantera kommunikation och information kring sina produktioner med hjälp av Mobiler och datorer oavsett var de befinner sig. De upplever långa responstider för sin webbapplikation och gav som förslag att studera lagring av produktionsdata i cache. För att lösa problemet har en under-sökning av tidigare arbeten inom området och lämpliga tillämpningar för att implementera, testa och analysera prototyper som lagrar data i cache.Resultatet blev en prototyp för klient respektive server med strategin att lagra varje produktion styckvis i cache. För att testa prototyperna skapades en implementation av automatiska tester som lagrade mätdata om relate-rad prestanda till cache för sidanrop från webbapplikationen i olika en-heter och webbläsare. En analys av mätdata gjordes och det visade sig att klientprototypen var 32 procent snabbare och serverprototypen 21 procent snabbare jämfört med Dramatifys implementation..

Utveckling av applikation för lokalisering via mobiltelefon

Målet med detta examensarbete var att utveckla en applikation på hemsidan www.gratisbio.se som kunde presentera medlemmarnas positioner på en karta. För att erhålla positioneringsdatan utnyttjades redan befintlig teknik som telefonoperatörerna tillhandahöll. Utvecklingsarbetet innefattade ett web-interface där relevant information kunde visas samt själva kartan som ritades upp med hjälp av Google Maps. Klientdelen av arbetet skrevs i html och JavaScript och serverdelen i PHP, utöver dessa användes format som XML, WSDL och JSON för att skicka information mellan klient och server. Den färdiga produkten utformades med Gratisbios allmänna utseende i åtanke. Applikationen använder samma färgschema och design vilket gör att den passar naturligt in på sidan. En utvärdering gjordes också för att se vilka ytterligare tjänster som skulle kunna tänkas vara intressanta för Gratisbio när det gäller positionering av Mobiler.

Design och utvärdering av anpassningsbara webbplatser: en fallstudie

I takt med att användningen av smarta Mobiler och handhållna enheter ökar, så ställs det idag helt andra krav på design och prestanda av webbplatser än för bara 5-6 år sedan. En webbplats visas idag från flera olika enheter och skärmstorlekar. Detta medför att en webbplats primärt utvecklad för en pc-skärm, troligtvis inte är så användbar när den visas från en mobil eller handhållen enhet.Den här rapporten i form av en fallstudie försöker svara på vilka delar av den mobila användbarhetstestningen som kan automatiseras. I rapporten beskrivs även olika teknikval och deras påverkan på en webbplats prestanda.Det visade sig baserat på denna fallstudie att vissa delar utav den mobila användbarheten går att utvärdera utan användare. Det finns delar som inte går att automatisera och måste utvärderas förhand.

Den mobila marknadsföringens utveckling - Sociala medier som plattform för mobil marknadsföring.

Företag har sedan länge varit intresserade av mobil marknadsföring och då speciellt medplatsbaserade tjänster (Location Based Services ? LBS) som fokus. Ett stort hinder för denna nyamarknadföringskanal har då varit att hantera kundens acceptans till reklam i mobilen. Vårt syfteär att identifiera faktorer som visat sig vara kritiska och idag hanterbara för att uppnå en lyckadmobil marknadsföring. Den utförda empiriska studien pekar på att en stor del av befolkningenäger tillräckligt avancerade Mobiler för att hantera en mer anpassad mobil marknadsföring.

iµTV Interaktiv mikro-TV : En undersökning om ett framtida användningsområde för mobiler

Interaktiv mikro-TV (iµTV) handlar om att utnyttja kameran i en mobiltelefon för att kommunicera, informera och/eller underhålla. I den här uppsatsen uttrycks visionen att varje individ i framtiden skulle bära runt på en nästan komplett sändningsbuss i fickan i form av en mobiltelefon. Interaktivitet uppstår genom möjligheten att koppla samman flera användares sändningar, där de deltagande personerna kan påverka det som sänds. Det erbjuds också interaktivitet för tittarna som kan välja vilken sändning de vill följa.Flera olika scenarier beskrivs för att visa hur användandet skulle se ut och för att tänka sig in i situationer där en individ skulle ha en vilja och ett behov av att använda en sådan teknologi. Med hjälp av de här scenarierna har jag tagit fram förslag till olika gränssnitt och funktioner som alla har en praktisk nytta.

1 Nästa sida ->