Sök:

Sökresultat:

139 Uppsatser om Mise-en-scené - Sida 1 av 10

Mise-en-scÚne som hjÀlp vid pussel/problemlösning i Àventyrsspel : En studie i hur en ÄskÄdare kan styras mot förutbestÀmda nyckelpositioner i en spelscen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Spegel, spegel pÄ texten dÀr : ? En studie i mise en abyme som dekonstruktiv praktik i skönlitteraturen

I den hÀr uppsatsen undersökts hur greppet mise en abyme kan anvÀndas som ett dekonstruktivt verktyg i fiktionen. De tre romanerna som ligger till grund för uppsatsen Àr Montecore - en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri, Sara Stridsbergs Drömfakulteten: tillÀgg till sexualteorin samt If on a Winter?s Night a Traveler av Italo Calvino.Gemensamt för romanerna Àr att de alla genom att kommentera sin egen tillkomst och lÄta boken upptrÀda i boken skapar en osÀkerhet i frÄgan om vad som Àr sanning och inte i de respektive berÀttelserna. Sanningen rubbas och dekonstrueras om vartannat genom anvÀndandet av mise en abyme..

Estetik som kunskapande : -en intervjustudie pĂ„ förskolan Äpplet

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

TOY STORE : -Kombinerad förvaringslÄda & leksak för badkaret och duschen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

Man, kvinna, mÀnniska: En deltagande observation om att sÄngmÀssigt och sceniskt gestalta kön

Syftet med arbetet var att undersöka hur jag, genom byxrollen, kan gestalta en pojke/man pÄ scen med sÀrskild tonvikt pÄ trovÀrdighet. FrÄgestÀllningar jag utgick ifrÄn var: ?Hur kan jag anvÀnda kroppssprÄk och gestik för att gestalta en pojke/man??, ?Med vilka medel kan jag gestalta en pojke/man i relation till en annan kvinna?? samt ?Hur kan jag anvÀnda rösten för att gestalta en pojke/man??.Som konstnÀrlig del valde jag att göra en förestÀllning om olika typer av mÀn och kvinnor, tillsammans med en av mina kvinnliga sÄngkollegor vid Musikhögskolan i PiteÄ. I förestÀllningen spelade jag rollen som Man och hon rollen som Kvinna. Inför förestÀllningen arbetade vi med min konstnÀrliga handledare med olika typer av improvisationsövningar samt iakttagande och hÀrmande av mÀn respektive kvinnor.

En empirisk studie om förslitning av hÄrdmetallskÀr och dess livslÀngd vid svarvning i stÄl med högtryckskylning riktad mot skÀrets slÀppningssida

Syftet med arbetet var att undersöka hur jag, genom byxrollen, kan gestalta en pojke/man pÄ scen med sÀrskild tonvikt pÄ trovÀrdighet. FrÄgestÀllningar jag utgick ifrÄn var: ?Hur kan jag anvÀnda kroppssprÄk och gestik för att gestalta en pojke/man??, ?Med vilka medel kan jag gestalta en pojke/man i relation till en annan kvinna?? samt ?Hur kan jag anvÀnda rösten för att gestalta en pojke/man??.Som konstnÀrlig del valde jag att göra en förestÀllning om olika typer av mÀn och kvinnor, tillsammans med en av mina kvinnliga sÄngkollegor vid Musikhögskolan i PiteÄ. I förestÀllningen spelade jag rollen som Man och hon rollen som Kvinna. Inför förestÀllningen arbetade vi med min konstnÀrliga handledare med olika typer av improvisationsövningar samt iakttagande och hÀrmande av mÀn respektive kvinnor.

Plats för Produktion : Omdefinierat Rum för Nycirkus

En Cirkus i ett parkeringshus ? en omdefiniering av en existerande och oanvÀnd struktur med en spÀnnande rörelse pÄ en vÀxande plats ? Telefonplan. En plats för performativa artister att komma samman och utveckla sina idéer och producera en förestÀllning.  En hemmascen att arbeta utifrÄn och en fast punk att arbeta pÄ dÄ arbetsplatserna Àven finns inom enstaka evenemang. En kreativ plats med flexibla rum med en rytm mellan trÀning, produktion och scen..

Charlie don't surf! : En studie av det postkoloniala perspektivet i amerikanska Vietnamkrigsfilmer

Syftet med denna studie Àr att i sex amerikanska filmer som tar upp kriget i Vietnam undersöka hur den vÀsterlÀndska och den orientaliska kulturen skildras i relation till varandra utifrÄn ett postkolonialt perspektiv. BÄde framstÀllningen av sÄvÀl amerikanerna, fienden och sydvietnameserna har studerats ur detta perspektiv. Detta undersöks genom att koppla till teorier och begrepp sÄsom semiotik och ideologi och metoder sÄsom diskurs och diskursanalys, mise-en-scéne och filmanalys. Studien undersöker om det skett nÄgon förÀndring av det postkoloniala perspektivet i filmernas framstÀllning. Undersökningen inkluderar: Gröna Baskrarna, The Deer Hunter, Apocalypse Now Redux, Plutonen, Full Metal Jacket och We Were Soldiers.

Det handlar inte bara om att stÄ pÄ scen ? En studie om vuxnas mÄl och drivkrafter i musikundervisning

Syftet med det hÀr arbetet Àr att söka svar pÄ frÄgan vad vuxna som gÄr och tarsÄnglektioner i grupp i en privat sÄngskola har för mÄl och drivkrafter i sittmusicerande. Undersökningen bygger pÄ tre intervjuer och en mailenkÀt.Resultatet visar att de mÄl personerna i undersökningen har med sina musikstudier inte iförsta hand handlar om att man vill bli musiker och stÄ pÄ scen. Det handlar mer om enönskan att fÄ in mer musik i sin vardag, men man vill ocksÄ utvecklas i sitt musicerandeoch man vill se hur bra man kan bli. Undersökningen visar ocksÄ att det ofta handlar omatt man vill fÄ ett större musikaliskt sjÀlvförtroende, fÄ en stund för sig sjÀlv, fÄ göranÄgot som man kÀnner att man mÄr bra av, ha roligt och trÀffa andra med sammaintresse. Genom att ta lektioner kan man ocksÄ skapa sig en musikalisk identitet.Undersökningen visar ocksÄ att ett privat alternativ kan vara ett komplement tillstudieförbundens och kyrkornas verksamheter med studiecirklar och körer..

Grafik för smartphoneskÀrmar : Grafisk anpassning mellan plattformar

Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka vilken skillnad av visuell igenkÀnningsbarhet och perception av 3d-spelgrafik, adapterad frÄn en datorskÀrm till en mobiltelefonskÀrm, ger det att anvÀnda relativ omskalning och förenkling av objekt i en scen jÀmfört med att justera fÀrg, silhuett och ljussÀttning.Undersökningen genomfördes genom att adaptera en 3d-modellerad scen till tvÄ olika versioner. En av versionerna av scenen modifierades genom relativ omskalning och förenkling av objekt enligt tidigare forskning inom nÀrliggande omrÄde. Den andra versionen av scenen modifierades genom att justera fÀrg, silhuett och ljussÀttning baserat pÄ teoretiska grunder. Dessa tvÄ versioner av en scen jÀmfördes sedan mot varandra, och mot original scenen de var adapterade ifrÄn, i en undersökning.  Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en kvalitativ undersökning i form utav semistrukturerade intervjuer.Resultatet av undersökningen visar pÄ viss skillnad i perceptionen av de olika versionerna.  De olika adaptionsversionerna fÄr grafiken att uppfattas olika, och pÄverkar observationsvÀnligheten av grafiken. Resultatet visar Àven pÄ att dessa metoder inte gör grafiken lÀttare att uppfatta jÀmfört med original scenen. .

Hiphop, horor och heteronorm? : Genuskonstruktion och sexualitet i svenska hiphoptexter

ScenskrÀck ? en stÀndig kamp mellan kropp och sinne. Denna studie berör en företeelse som kan komma att uppstÄ hos varje individ genom olika framtrÀdanden pÄ scen, nÀmligen scenskrÀck. Genom en kvantitativ undersökning har jag försökt fÄ svar pÄ hur elever kan komma att uppleva detta pÄ en scen eller annat offentligt framtrÀdande och svaren skiljer sig anmÀrkningsvÀrt ifrÄn elev till elev. 23 elever i Ärskurs 9 har fÄtt besvara en enkÀt och som sedan i kombination med tidigare litteratur och forskning lett fram till mitt resultat.

Scenens Kunskap - Kunskapens Scen

KonstnÀren sitter vid sitt stafli, noggrant, tÄlmodigt, granskar han Motivet. Ett Àgg. PÄ den uppspÀnda duken mÄlar han i klarsyn en ryttlande fÄgel..

MAGISKA RUM : om scenografins roll i scenkonstverk för barn och unga

This thesis investigates the communicative role of scenography in the performing arts for children, with an aim to make the readers understand the ways in which a set design can be optimized so that a young audience can be able to interpret the play and its message.The art of scenography is complex and includes many elements. The research questions can therefore be grouped into three clusters: one artistic oriented (How does the scenographic process work and what is its relation to the scenic piece at large? In which ways may scenography be used to support the desiderate interpretation?), one audience oriented (Which work processes enhances the chances of creating dramatic art that is perceived as meaningful to the audience? On what premises can the semiotics of theatre be used in the performing arts for a young audience?) and last a cluster that focuses on Den magiska cirkeln (The Magic Circle) by ung scen/öst (What is told in the show and how is this portrayed in the scenography? Who is in the target group, and does the audience get the feeling of the performance as intended?).Den magiska cirkeln is used as a case study in the thesis in order to reflect the theoretical material. Methods in the case study includes performance analysis, a survey completed by 178 people in the audience and an interview with scenographer Anna Dolata. 14 performing analyzes of Swedish children?s theatre shows have been made in addition to the case study.The thesis analyses and compares two work logics; the internal logic and the external logic, and it is shown that meaningful interpretations are likelier to happen with an external logical point of view.

?SuverĂ€nt för kulturlivet och gemenskapen" - ett nedslag bland Öppna Scener i Göteborg

DennauppsatsÀrallmÀnochoffentlighandling.FörfattarenharupphovsrÀttenochuppsatsenfÄrintebegagnasannatÀnförenskiltbrukutanförfattarenstillstÄnd..

ScenskrÀck - en stÀndig kamp mellan kropp och sinne : En musikpedagogisk studie

ScenskrÀck ? en stÀndig kamp mellan kropp och sinne. Denna studie berör en företeelse som kan komma att uppstÄ hos varje individ genom olika framtrÀdanden pÄ scen, nÀmligen scenskrÀck. Genom en kvantitativ undersökning har jag försökt fÄ svar pÄ hur elever kan komma att uppleva detta pÄ en scen eller annat offentligt framtrÀdande och svaren skiljer sig anmÀrkningsvÀrt ifrÄn elev till elev. 23 elever i Ärskurs 9 har fÄtt besvara en enkÀt och som sedan i kombination med tidigare litteratur och forskning lett fram till mitt resultat.

1 NĂ€sta sida ->