Sök:

Sökresultat:

139 Uppsatser om Mise-en-scené - Sida 2 av 10

Sann pÄ scen: En deltagande undersökning av hur olika tekniker för scenisk gestaltning kan anvÀndas i ett konsertförberedande arbete

Syftet med arbetet Sann pÄ Scen var att undersöka och jÀmföra hur tvÄ olika teatertekniker kan fungera i det förberedande arbetet inför tvÄ konserter. Jag valde att som konstnÀrlig del göra tvÄ minikonserter, vardera med tre sÄnger. Den första konserten förberedde jag sceniskt utifrÄn Michael Tjechovs teknik och den andra utifrÄn Konstantin Stanislavskijs metod.I beskrivning av arbetets musikaliska och sceniska material har jag redogjort för de delar av Tjechovs och Stanislavskijs tekniker jag valt att arbeta med ? övningar och tankesÀtt ? samt de sex sÄnger som ingÄr i arbetet.I beskrivning av projektets genomförande har jag skildrat hur jag arbetade med sÄngerna och vilket resultatet blev, vilka övningar som visade sig fungera bra respektive mindre bra, samt reflekterat över vad det kan bero pÄ. Slutsatsen Àr att det finns mycket att hÀmta bÄde hos Stanislavskij och Tjechov och att vad som fungerar bÀst, Àr beroende av situation och sÄngens karaktÀr.

Observationer av auktionsvisningar

I vÄr uppsats studerar vi auktionsvisningar inför Crafoord Auktioners vÄrkvalité. Inledningsvis förklarar vi att auktionsbranschen har genomgÄtt en del förÀndringar som har medfört att klientelet har utökats och blivit folkligare. Vi fann detta intressant och ville undersöka det nÀrmare. VÄrt syfte blev dÀrmed att studera det sociala spelet, eller den sociala interaktionen som vi senare lÀrde oss att det Àr, pÄ visningar av objekt inför auktioner. Vi ville veta vad auktionsvisningarna vi studerade fyllde för funktion för besökarna som kom dit.

Den Komplexa Bilden : En analys av Roy Anderssons bildskapande och grÀnsöverskridande produktioner inom spel/lÄngfilm och kortfilm samt reklamfilm i relation till dagens visuella kultur utifrÄn ett socialsemiotiskt teoretiskt perspektiv för visuell kommun

Roy Andersson har med sina filmer intresserat och fascinerat mÄnga ÄskÄdare genom Ären, kanske framförallt pÄ grund av filmernas sÀrprÀglade komposition och bildsprÄk. HÀr arbetar han grÀnsöverskridande med orörlig kamera, lÄnga tagningar och djupfokus. SjÀlv stÄr han med övertygelsen att en enda bild kan berÀtta sÄ mycket mer, och dÀrmed göra allt anvÀndande av flera bilder direkt överflödigt. Det filmiska grepp som Roy Andersson anvÀnder sig av grundar sig pÄ vad han sjÀlv kallar för den komplexa bilden inom filmteorin. Den hÀr uppsatsen behandlar Roy Andersson och den komplexa bilden, samt diskuterar kring hans bildsprÄkliga inriktning som han har i förhÄllande till de konventioner som idag förekommer inom bildskapandet och den visuella kulturen.

Opera i Stockholm, GalÀrvarvet

Förslag till nytt operahus i Stockholm..

Med staden som scen : om mÀnniskors sociala mönster och deras rumsliga förutsÀttningar i staden

Det offentliga rummet Àr sÄ mycket mer Àn bara ett mellanrum. Det skapar ?liv mellem husene? som Jan Gehl har beskrivit det. Ett mÀnskligt liv som vi, blivande landskapsarkitekter och stadens planerare och utformare, kan mÄna om och vÀlja att göra utrymme för. För ?livet? uppstÄr inte bara av sig sjÀlvt.

GlÀdje eller ledsamhet : Kan partikeleffekter anvÀndas för att ge intryck av en kÀnsla i en scen?

Kan man i en scen förmedla kÀnslorna ledsamhet eller glÀdje med hjÀlp av partikeleffekter som skapar olika figurer och rörelsemönster? För att undersöka detta skapades 17 olika filmklipp dÀr partiklar i form av cirklar eller trianglar rörde sig enligt fyra olika rörelsemönster med olika intensitet. Filmklippen visades för 27 respondenter som med stöd av frÄgeformulÀr fick svara pÄ vilka kÀnslor filmklippen förmedlade. I det första frÄgeformulÀret fick respondenterna fritt svara vilken kÀnsla de associerade till klippet. I det andra frÄgeformulÀret skulle de istÀllet svara pÄ hur vÀl de tyckte att en specificerad kÀnsla, ledsamhet eller glÀdje, förmedlades.Undersökningen visade att glÀdje bÀst förmedlas med hjÀlp av former som rör sig snabbt vertikalt (röresemönster vertikalt, hög intensitet).

LjudnivÄvariationer i Kulturens hus: mÀtningar för att utröna hörselskaderisken vid olika ÄskÄdarplatser vid Ätergivning med högtalare

I studien har mÀtningar gjorts i den stora konsertsalen i Kulturens hus för att undersöka om ljudnivÄvariationen mellan olika ÄskÄdarplatser i lokalen kan utgöra en hörselskaderisk. Ljudkartor har sammanstÀllts över konsertsalens parkettsektion som illustrerar ljudnivÄvariationen mellan tersbanden 20Hz-12,5kHz, samt den A-vÀgda ekvivalenta och maximala ljudnivÄn. En uppskattning av ljudnivÄns beroende av avstÄndet frÄn scen har gjorts vid ett antal punkter runt om i hela konsertsalen. Sammanlagt har tre konserthusbesök gjorts, dÀr en mindre analys av konsertmiljön genomfördes vid första besöket. MÀtningar gjordes i samband med tvÄ efterkommande tillfÀllen.

Bayeuxtapetens sprÄkliga struktur

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Realtidspositionering med WLAN för multikanalsljud i scenmiljö

Multikanalsljud, surround, har ökat i popularitet de senaste Ären och har gÄtt frÄn att vara en upplevelse som endast kunde fÄs pÄ biograf till nÄgot som finns i mÄnga mÀnniskors vardagsrum. Formatets styrka Àr att den upplevda rumsupplevelsen ökar samt att olika ljudkÀllor kan fÄ större och bÀttre separation. DÄ man sammankopplar det visuella intrycket av en persons position med det ljudande fÄr lyssnaren lÀttare att separera olika ljudkÀllor. Upplevelsen blir dÀrmed mer lik den situation som upptrÀder i verkligheten. I detta arbete ville vi hitta en praktisk lösning som möjliggör att surroundljud ocksÄ kan erhÄllas ur livesituationer, t.ex.

Stunts

Jag tycker mÄnga skÄdespelare resonerar felaktig nÀr dom anser att man inte Àr tillrÀckligt serös som skÄdespelare om man kan stunt, vilket jag tycker Àr helt absurt! Jag skulle sÀga att man som skÄdespelare Àr mer seriös ju allsidigare man Àr. En skÄdespelare borde ju ha ett intresse av att kunna gestalta en mÄngfald av olika karaktÀrer beroende pÄ vad en förestÀllning och scen krÀver, och inte nöja sig med att spela samma person i förestÀllning efter förestÀllning utan nÄgon som helst tanke pÄ vad för roll dom gestaltar, och förlita sig pÄ att dom kommer undan kritik med att vara duktiga pÄ att höja och sÀnka rösten, samt flitigt anvÀnda sig av kortare eller lÀngre processer. NÀr det gÀller stunt sÄ tror jag mÄnga skÄdespelare Àr kritiska för att dom inte vet vad ett stunt Àr eller för att dom sjÀlva inte kan utföra ett stuntmoment och Àr för lata för att lÀra sig. Redan Konstantin Stanislavskij frÄgade hur det kom sig att inte skÄdespelarna trÀnade sitt instrument lika mycket som en dansare trÀnar sin kropp eller en sÄngare trÀnar sin röst? Jag tror mÄnga skÄdespelare av nÄgon konstig anledning inte tror sig behöva trÀna sitt instrument, dom förlitar sig pÄ att det rÀcker med att visa sitt kÀnda ansikte för en publik och anvÀnda sig av stora kÀnslor och gester pÄ en scen för att fÄ folk att tycka man Àr duktig.

Opera i Stockholm, GalÀrvarvet

En ny Opera pÄ GalÀrvarvet i Stockholm. Klippformad volym som landar i vattnet och sveper ner över land. Absolut nÀrhet till Stockholms hjÀrta, vattnet, samt influenser frÄn kobbar och skÀr frÄn stockholm yttre skÀrgÄrd..

Hantera dina monster! : min vÀg till bÀttre prestation

Mitt arbete handlar om kÀnslor samt psykiska och fysiska aspekter under prestationsmoment: stress, rampfeber och prestationsÄngest. Jag skriver om kroppsmedvetenhet samt olika typer av förberedelser till prestation pÄ scen.Temat pÄ mitt arbete Àr ett resultat av min vilja att prestera friare och fÄ bort de destruktiva tankar som har följt mig frÄn början av min musikaliska resa. Genom att experimentera med olika tekniker vill jag bli bÀttre mentalt förberedd till att bli bra musiker pÄ scen och inte bara i ett övningsrum. Mitt mÄl med detta arbete Àr att kunna prestera mer avslappnat i kroppen och samtidigt ta bort stress och panik i sÄ stor utstrÀckning som möjligt. Jag uppfattar min examenskonsert som ett resultat av mental förberedelse baserad pÄ alla reflektioner som jag beskriver i uppsatsen.

Framtidens trÀgolv : för KÀhrs Nybro Flooring International Corp

detta examensarbete handlar om produktutveckling av ett golv och har gÄtt ut pÄ att ge KÀhrs trÀgolv en större scen i det offentliga rummet, dÄ frÀmst i hotellobbys. Jag har velat göra anvÀndaren uppmÀrksam pÄ materialet och dess kvalité genom att skapa ett nytt uttryck för framtiden. UtgÄngspunkten blev iden om att ta till vara pÄ det spill som blir över i dagens golvproduktionoch inspiration frÄn byggskivan OSB..

Identitetshantering pÄ Facebook : En kvalitativ studie om förhÄllningssÀttet till den egna identiteten hos tvÄ olika Äldersgrupper pÄ vÄr tids mest offentliga scen

Title: Identity management on Facebook: a qualitative study in approaches to personal identity between two different age groups on the most public stage of our time (Identitetshantering pÄ Facebook: En kvalitativ studie om förhÄllningssÀttet till den egna identiteten hos tvÄ olika Äldersgrupper pÄ vÄr tids mest offentliga scen).Number of pages: 43.Author: Isabelle KÄge.Tutor: Amelie Hössjer.Course: Media and Communication Studies C.Period: Fall Semester 2010.University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: To identify differences in attitudes towards and management of personal identity onFacebook within two different age groups.Material/Method: Personal interviews, literature, electronic sources, Internet sources.Main results: Those in the younger age group present themselves differently depending on the person or persons with whom they are communicating. Those in the older age group however, present themselves in a more consequent matter based upon the visibility their actions have to all their friends on Facebook as a whole. The definitions of certain elements on Facebook, such as what constitutes private information or anexcess of photo-tags, differ between the two age groups. Comments and feedback differ in importance and effect between the two age groups. Those in the younger age group are more likely to modify their attitudes towards their identities based upon the functions of Facebook.

ScennÀrvaro

Den hÀr uppsatsen Àr ett försök att ringa in och samla ihop tankar kring vad det Àr att vara nÀrvarande pÄ scen samt hur man kan lÀra ut det. Arbetet innehÄller citat och referat frÄn intervjuer med sju personer: En skÄdespelare, en koreograf, en jazzsaxofonist och improvisatör, tvÄ sÄngerskor och sÄngpedagoger, en sÄngerska och lÄtskrivare samt en klassisk altviolininst. HÀr finns ocksÄ citat och referat ur relevant litteratur. Arbetet ska ses som en ingÄng till Àmnet snarare Àn en djupdykning..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->