Sök:

Sökresultat:

225 Uppsatser om Miljötillsyn - Sida 1 av 15

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

MiljömÄlstyrd tillsyn pÄ kommunal nivÄ : En intervjustudie om nÄgra kommuners erfarenheter

Sveriges 16 miljökvalitetsmÄl utgör ett politiskt handlingsprogram för att nÄ en ekologisk hÄllbar utveckling och Miljöbalken utgör de rÀttsliga verktygen för att nÄ dessa miljökvalitetsmÄl. Miljöbalkens tillÀmpning i praktiken övervakas av tillsynsmyndigheterna. NaturvÄrdsverkets projekt Tillsyn och MiljömÄl (TIM) skapade Är 2003 en modell för tillsynsplanering som Àr styrd av miljökvalitetsmÄlen, dvs. miljömÄlstyrd tillsyn.Syftet med denna uppsats Àr att studera hur miljömÄlstyrd tillsyn fungerar i praktiken pÄ kommunal nivÄ. För att uppfylla syftet har ett antal frÄgestÀllningar formulerats kring implementeringen av miljömÄlen i tillsynsplaneringen, arbetssÀttet med mÄlstyrd tillsyn, fördelar och nackdelar med TIM-modellen, dess utvecklingsbehov och framtida miljötillsyn samt det miljörÀttsliga perspektivet pÄ miljömÄlstyrd tillsyn.

Tillsyn av Polisens verksamhet : Problematik med nuvarande ordning och analys av framtida alternativ

För den enskilde medborgaren Àr kvaliteten i Polisens verksamhet bland annat beroende av tillÀmpningen av legalitetsprincipen. Ur ett rÀttssÀkerhetsperspektiv Àr dÀrför en vÀl fungerande tillsyn av regelefterlevnaden mycket angelÀgen. Detta gÀller inte minst eftersom Polisens verksamhet i hög grad Àr regelstyrd och att vissa regler inskrÀnker medborgarnas grundlagsstadgade fri- och rÀttigheter. Regeringen har pÄ senare tid lagt fast riktlinjer för hur tillsyn av offentlig förvaltning bör bedrivas; med fokus pÄ regelefterlevnad och med sjÀlvstÀndighet i förhÄllande till tillsynsobjektet. I dag finns rÀttslig tillsyn av Polisen framför allt vid Rikspolisstyrelsen, SÀkerhets och integritetsskyddsnÀmnden samt JO och JK.

En eldgaffel eller bara nÄgot som fladdrar förbi? : En studie av vuxnas lÀrande i samband med Skolinspektionens tillsyn

Stor uppmÀrksamhet har under den senaste tiden riktats mot brister i skolan och mot Skolinspektionen som Àr den myndighet som utövar tillsyn över skolan. Vid det som kallas Regelbunden tillsyn granskas skolverksamheten bland annat genom att inspektörer frÄn Skolinspektionen besöker skolorna. MÄlet Àr att bidra till elevers lika rÀtt till god utbildning i en trygg miljö, dÀr alla nÄr minst godkÀnt i alla Àmnen.Syftet med denna studie Àr att med hjÀlp av kvalitativa intervjuer förstÄ förutsÀttningar för skolpersonals lÀrande i samband med Skolinspektionens tillsyn. Vi har anvÀnt oss av litteratur om utvÀrdering och vuxnas lÀrande. Studien bestÄr av intervjuer med fem lÀrare och tre rektorer pÄ tre skolor i tre kommuner, som alla haft kontakt med Skolinspektionen nÀr den 2010 utövade regelbunden tillsyn pÄ respektive skola.Resultatet frÄn intervjuerna visar att skolpersonalen var positiv till tillsynen.

FrÄn inspektion till upplevd effekt: en kommunikationsprocess upplevd av skyddsombuden

Syftet med studien var att undersöka hur skyddsombuden inom LuleÄ kommuns grundskolor upplevde Arbetsmiljöverkets tillsyn, med fokus pÄ kommunikationen utifrÄn ett processperspektiv. Studien baseras pÄ halvstrukturerade intervjuer med Ätta skyddsombud. Resultaten visade att skyddsombuden, i överlag upplevde en tillsyn som nÄgot positivt. DÀremot visade vÄr studie pÄ upplevda svÄrigheter i kommunikationen vid delar av tillsynen. UtifrÄn kommunikationsprocessens faser upplevdes avsaknad av feedback som det mest framtrÀdande hindret i processen.

Tillsyn och sanktioner av kreditgivare vid snabblÄn : Ett faststÀllande av gÀllande rÀtt och Konsumentkreditlag 2014:83.

SnabblĂ„n Ă€r en tilltagande kreditform pĂ„ konsumentkreditmarknaden, antalet företag som erbjuder snabblĂ„n i Sverige ökar konstant. ÖverskuldsĂ€ttning, vilket uppstĂ„r dĂ„ konsumenter tecknar snabblĂ„n och brister i Ă„terbetalning, Ă€r i dagslĂ€get ett stort problem pĂ„ konsumentkreditmarknaden.Tillsyn av kreditgivare vid snabblĂ„n Ă€r delad mellan Konsumentverket (KSV) och Finansinspektionen (FI). Den delade tillsynen innebĂ€r att KSV tillsammans med FI utövar tillsyn av kreditgivare vid snabblĂ„n. KSV ser till att snabblĂ„neföretagen i sin verksamhet följer konsumentkreditlagens (KKrL:s) bestĂ€mmelser, FI utövar en begrĂ€nsad tillsyn över kreditgivare vid snabblĂ„n vilket omfattar en kontroll och tillsyn av snabblĂ„neföretagens verksamhetsledning. En delad tillsyn medför problem i form av situationer dĂ€r oklarhet rĂ„der avseende vilken myndighet som ska utöva tillsyn.

Modell för inhÀmtning och presentation av faktaunderlag för LÀnsstyrelsens tillsyn över kommunernas uppgifter enligt lagen om skydd mot olyckor

Enligt Lagen om skydd mot olyckor Àr en av lÀnsstyrelsens viktigare uppgifter inom verksamhetsomrÄdet att bedriva tillsyn över kommunerna. Denna tillsyn ska syfta till att skapa en likvÀrdig utveckling och likvÀrdiga förhÄllande i hela landet med avseende pÄ de lokala förhÄllandena.Detta examensarbete Àr konstruerat för att förbÀttra lÀnsstyrelsen i vÀstra Götalands region förmÄga att genomföra tillsyn över kommunernas resultat av deras verksamhet inom LSO.Detta görs genom att skapa en ny kommungruppering, inhÀmtning av relevant information över tÀtorterna, utveckla tillsynen över kommunernas resultat samt ta fram en presentationsmodell som ska anvÀndas vid tillsynsbesök.En ny kommungruppering har tagits fram genom att tillÀmpa betygsÀttningen som genereras ur tillsynsmodellen som har skapats frÄn Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap. Ett dokument med faktauppgifter över risker, befolkning, offentliga, ? privata verksamheter och förmÄga att genomföra rÀddningsinsatser över samtliga tÀtorter i lÀnet har tagits fram. Tillsyn över kommunens resultat har utvecklats genom att ta fram nya och utveckla de befintliga faktorerna inom skydd och sÀkerhet.

Tillsyn enligt miljöbalken: En rÀttslig kartlÀggning av tillsynsmyndigheternas ansvarsomrÄden

De operativa tillsynsmyndigheterna ska utföra tillsyn i den omfattning som behövs. Diskussioner om en oklar struktur pÄ tillsynsansvaret samt resursbrist har visat att det krÀvs en belysning av Àmnet för att kartlÀgga de ansvarsfördelningar som ÄlÀggs tillsynsmyndigheterna. Denna uppsats har syftat till att belysa tillsynsmyndigheternas ansvarsroller med fokus pÄ tillsyn av miljöfarlig verksamhet. Arbetet har utgÄtt frÄn en rÀttsvetenskaplig metod genom att utgÄ frÄn gÀllande lagstiftning och förarbeten. Juridisk litteratur har anvÀnds för bekrÀftelse av tolkningen av lagtext.

Kommunal revision - Hur bedrivs övervakningen av sakkunnigt bitrÀdande revisorer?

I denna studie har det framkommit att de sakkunniga bestÄr av tvÄ kategorier; de som Àr registrerade och dÀrmed utgör föremÄl för RN:s tillsyn och normering, samt övriga sakkunniga. Det har framkommit att RN bedriver indirekt tillsyn över den kommunala revisionen i strid med grundlagsföreskrifter. I övrigt anses RN:s roll vara i överensstÀmmelse med teoretisk referensram, till skillnad frÄn SKYREV:s, dÀr det föreligger tydliga brister i övervakningen av sakkunniga. Dessa brister torde kunna överbryggas utifrÄn den teoretiska referensramen om organisationen kunde erhÄlla en civilrÀttslig status. I avsaknad av explicit tillsyn över de sakkunniga, existerar det kvalitetssÀkringar utförda av de sakkunniga de sjÀlva.

Kvinnliga chefer i osynliga strukturer: En sociologisk studie om hur det att vara kvinna och förvaltningschef i offentlig verksamhet

Enligt Lagen om skydd mot olyckor Àr en av lÀnsstyrelsens viktigare uppgifter inom verksamhetsomrÄdet att bedriva tillsyn över kommunerna. Denna tillsyn ska syfta till att skapa en likvÀrdig utveckling och likvÀrdiga förhÄllande i hela landet med avseende pÄ de lokala förhÄllandena.Detta examensarbete Àr konstruerat för att förbÀttra lÀnsstyrelsen i vÀstra Götalands region förmÄga att genomföra tillsyn över kommunernas resultat av deras verksamhet inom LSO.Detta görs genom att skapa en ny kommungruppering, inhÀmtning av relevant information över tÀtorterna, utveckla tillsynen över kommunernas resultat samt ta fram en presentationsmodell som ska anvÀndas vid tillsynsbesök.En ny kommungruppering har tagits fram genom att tillÀmpa betygsÀttningen som genereras ur tillsynsmodellen som har skapats frÄn Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap. Ett dokument med faktauppgifter över risker, befolkning, offentliga, ? privata verksamheter och förmÄga att genomföra rÀddningsinsatser över samtliga tÀtorter i lÀnet har tagits fram. Tillsyn över kommunens resultat har utvecklats genom att ta fram nya och utveckla de befintliga faktorerna inom skydd och sÀkerhet.

Miljöinspektioner, företagare och inspektörer : Hur företagare och inspektörer upplever tillsyn under miljöbalken och effekter det kan ha pÄ företagare

Sverige har sedan miljöbalken blev antagen 1 januari 1999, efter nya EU-direktiv, utövat tillsynen efter denna. Detta som ett led i utvecklingen mot hÄllbar utveckling. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur miljötillsyn upplevs av företagare och miljöinspektörer och vilka effekter miljöinspektioner har pÄ företag. Det ska Àven undersökas om eller hur lÄngvarig erfarenhet av inspektioner pÄverkar företagares attityder och verksamhet. Dokumentanalys och intervjuer har varit grunden till undersökningen. Tre inspektörer och sex företag har blivit besökta och intervjuade. Dokumentanalysen bestod i att analysera tidigare inspektionsloggar och detta lade sedan grunden till intervjufrÄgorna. Resultaten visar att bÄde inspektörer och företag Àr relativt nöjda med den tillsyn som bedrivs.

Tillsyn enligt miljöbalken, ur ett mikroperspektiv - Supervision according to the Swedish Environmental Code, from a micro-perspective

I det hÀr examensarbetet undersöker vi kommunikationsförhÄllandet mellan ett utvalt mikroföretag och den kommunala miljömyndigheten med avseende pÄ miljöbalkens bestÀmmelser. För att tillgodogöra oss empirisk kunskap över detta problemomrÄde har vi inom ramen för en fallstudie genomfört kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner hos omrÄdets signifikativa aktörer. Syftet med en sÄdan undersökning följer av att försöka problematisera förhÄllandet mellan miljömyndighetens kommunikation av miljölagstiftning och företagets drivkrafter för att bedriva ett systematiskt miljöarbete. Resultaten av undersökningen visar att det studerade företaget upplever vissa svÄrigheter med att förverkliga miljökrav som den kommunala miljömyndigheten kommunicerar. HÀrmed kvarlÀmnas sÄledes företaget i ett vidare behov av stöd och rÄdgivning för att effektivt kunna uppfylla stÀllda miljökrav.

Tillsyn som ett juridiskt instrument: Tillsyn enligt miljöbalken samt utvÀrdering av tillsynsrÄdets miljösamverkan i Norrbotten

Uppsatsen behandlar frÄgan om det Àr möjligt att införa en ordning dÀr anonyma vittnen tillÄts som bevismedel i svensk rÀtt. Med anonyma vittnen menas att den tilltalade aldrig fÄr kÀnnedom om vittnets identitet. Detta har lÀnge ansett strida mot Europakonventionens krav pÄ rÀttvis rÀttegÄng samt den grundlÀggande rÀttigheten om partsinsyn. Attityden har dock förÀndrats ute i Europa och Europadomstolen har Àndrat sin stÄndpunkt. Ett flertal lÀnder, bland annat vÄrt grannland Norge, har infört en ordning dÀr anonyma vittnen tillÄts som bevismedel.

Fritidshemmets ansikten : En diskursanalys av dagspressens texter om fritidshemmet

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur dagspressen gestaltar fritidshemmet och vilken betydelse det har för mÀnniskors bild av fritidshem. Det sker genom en diskursanalys i kombination med en medievetenskaplig metod, dÀr 36 texter granskas pÄ tre olika nivÄer: textnivÄ, interdiskursivt och den sociala praktiken. Resultatet visar att det rÄder en konkurrens mellan olika diskurser dÀr utbildning och omsorg vÀrderas högst samtidigt som rekreation och tillsyn av barnen fÄr mest uppmÀrksamhet i dagspressen. Slutligen vÀcker resultatet frÄgor om hur fritidshemmet ska hantera den konflikt mellan olika perspektiv som studien synliggör. Författaren anser att fritidshemmet behöver vÀlja vilket perspektiv som ska ha huvudfokus för att skapa en tydligare identitet i samhÀllskommunikationen..

1 NĂ€sta sida ->