Sök:

Sökresultat:

185 Uppsatser om Miljöprofilering - Sida 1 av 13

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

"Vi ses i Kalmar" : -En kvalitativ studie i destinationsprofilering

Arbetet har för avsikt att utreda möjligheter och hinder som finns vad gÀller profilering i Kalmar stad, samt vilka faktorer som pÄverkar och vad det kan ha för konsekvenser. Undersökning och kartlÀggning av profilering har gjorts för att avgöra hur Kalmar arbetar aktivt med stadens image, evenemang och varumÀrke. Huvudfokus i arbetet kretsar kring nyckelord som profilering, destinationsutveckling, image och evenemang som alla binds samman för att utmynna i arbetets syfte.Arbetet grundas i en deduktiv ansats med en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer. Appliceringen av tidigare forskning pÄ lokal nivÄ med Kalmar som huvudfokus har genom betydande respondenter inom Àmnet möjliggjort prövningen mot tidigare forskning för att uppnÄ ett resultat som ligger linje med arbetets syfte..

Grafisk profilering av Vextech AB

Design, Grafiskt program, Symbol, Hair.

Kan matematik lösa serievÄldsbrott? En metodtriangulerad studie om geografisk profilering

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att diskutera hur rutinaktivitetsteorin och den rationella valteorin kan anvÀndas som utgÄngspunkt för geografisk profilering. Ett sÀrskilt syfte Àr att pröva metoden geografisk profilering pÄ ett urval av svenska serievÄldsbrott genom programmet GeoProfile (Wesley English, 2010). UtifrÄn mitt syfte och frÄgestÀllningar har jag valt att göra en metodtriangulerad studie eftersom jag, genom att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder, fÄr ett bredare dataunderlag och en sÀkrare grund för tolkning (Repstad, 1987). Uppsatsen behandlar följade frÄgestÀllningar: Hur kan rutinaktivitetsteorin och teorin om rationella val anvÀndas som utgÄngspunkt för geografisk profilering? Hur korrekta utfall ger den geografiska profileringen pÄ de svenska fall av seriebrottslighet som tas upp i denna studie? Vad kan utvecklas teoretiskt och praktiskt för att geografisk profilering ska ha en fortsatt framtid som utredningsmetod för svenska Polisen? Sammanfattningsvis kan man sÀga att de frÀmsta slutsatser som har dragits av de analyser som gjorts i GeoProfile i denna studie Àr att med matematiska formler som baseras pÄ empiriska data om mÀnniskans naturliga rörelsemönster kan förutse utgÄngspunkten för sjÀlva rörelsemönstret.

En ny teknikkultur : Àkthet i sociala medier

Denna studie ger ökad kunskap om hur en digital artefakt inom sociala medier skulle kunna uppmuntra till Àkthet, som en motpol till profilering för att skapa en balans mellan profilering och Àkthet. Studien barhandlar omrÄdet ?hur och varför anvÀndare presenterar sig och för sig pÄ ett visst vis i sociala medier?. Detta förstÄs och diskuteras med hjÀlp av de tvÄ Àndpunkterna Àkthet och profilering. Studien berör Àven designerns roll i detta sammanhang.Studien undersöker omrÄdet genom en litteraturstudie, samt en egen kvalitativ studie i form av semistrukturerade gruppintervjuer.

Geografisk profilering : Ett framtida utredningshjÀlpmedel?

I Sverige började den förste utbildade utredaren, Jonas Hildeby att arbeta med geografisk profilering i Södertörns polismÀstardistrikt under vÄren 2004. Under hösten 2005 utbildas nio nya utredare i Stockholm. Syftet med detta arbete Àr att undersöka den satsning som gjorts inom svensk polis gÀllande geografisk profilering. Vi har genom intervjuer och informationsinhÀmtning bildat oss en uppfattning om vad som legat till grund för denna satsning och hur den motiverats. Geografisk profilering och datasystemet Rigel utvecklades under 80-talet av den kanadensiske polisen Kim Rossmo.

"Fast en gÄng pÄ sommarlovet tvingades vi att vara med pÄ aktiviteter" : Om elevdemokriti i fritidshem

Denna studie ger ökad kunskap om hur en digital artefakt inom sociala medier skulle kunna uppmuntra till Àkthet, som en motpol till profilering för att skapa en balans mellan profilering och Àkthet. Studien barhandlar omrÄdet ?hur och varför anvÀndare presenterar sig och för sig pÄ ett visst vis i sociala medier?. Detta förstÄs och diskuteras med hjÀlp av de tvÄ Àndpunkterna Àkthet och profilering. Studien berör Àven designerns roll i detta sammanhang.Studien undersöker omrÄdet genom en litteraturstudie, samt en egen kvalitativ studie i form av semistrukturerade gruppintervjuer.

En förskolas profilering och dess pÄverkan pÄ barnens fria utelek

En förskolas profilering och dess pÄverkan pÄ barnens fria utelek..

Planerade fysiska aktiviteter i förskolan : förutsÀttningar, möjligheter och olikheter i förhÄllande till förskolans profilering

Planerade fysiska aktiviteter i förskolanFörutsÀttningar, möjligheter och olikheter i förhÄllande till förskolans profileringPlanned physical activities in preschool.Prerequisites, opportunities and differences in conditions for a pre-profiling..

Profilering - ett vÀgval och vÀgen framÄt : en uppsats om hur sociala och organisatoriska faktorer pÄverkar officerens val av profilering

Försvarsbeslutet 2004 (FB04) innebar en kraftig reducering av antalet förband. Som enkonsekvens av detta reduceras, frÄn och med hösten 2006, antalet studerande frÄn cirka 80 st till40 vid Försvarshögskolans chefsutbildning. Beslutsfattare har att besluta om vilka profileringsvalsom kommer att vara kvar för framtiden, beroende pÄ att 40 studerande inte Àr tillrÀckligt mÄngaför att kunna genomföra samtliga profileringar. I dagslÀget finns det nio profileringar att vÀljamellan: - sÀkerhetspolitik/strategi, operativa inriktningarna (mark, sjö, luft, info, log, und) samtmanagement och teknik. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur ett antal sociala ochorganisatoriska faktorer pÄverkar officerens val av profilering.

Ett lyckat recept - Internt fokus vid varumÀrkning av en stad

Vi har i vÄr uppsats undersökt de interna intressenternas betydelse vid varumÀrkning av en stad. För att utreda vÄrt syfte har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ metod i form av en fallstudie dÀr vi studerat Kristianstads profilering. Vi har dragit slutsatserna att de interna intressenterna Àr avgörande för att en lyckad varumÀrkning ska kunna Àga rum. Vi har identifierat tvÄ kristiska faktorer för att fÄ de interna intressenternas stöd, dessa Àr delaktighet och förankringsarbete..

Grafisk profilering av EM-loppet

Consumers donÂŽt buy products, they buy brands. To create a succesful brand, you need a clear identity,and it will be strengthened by for instance a graphic profile. This project includes a theoretical partabout corporate identity and graphic profiling, and a description of the work with the graphic profile ofEM-loppet. The aim with this project is to strengthen the identity of EM-loppet, by making a clear andunified profile. The project has been accomplished by studying literature, searching information on theInternet and via personal contacts.

Grafisk profilering och identitetsskapande

This degree project has been done in parallel to the advertising agency Hera in Uppsala, and containsthe creating of a logotype and graphic profile for Aircall, a new big chain of shops dealing with telecommunication.Aircall was found 1 February 2004, when three smaller companies became one. Thisnew company were in need of a common brand and a uniform profile. The created graphic profile hasbeen applied to visiting cards, letterhead, envelopes, letter cards, bags, cars and advertisement. Thegraphic profile has also been used when designing the shop interior end exterior. Research has beendone on competitors graphic profiles and advertisement.

Med historien som inspiration för framtiden : En studie av vad Kalmar Slott kan lÀra av historien inför en framtida profilering

Att lÀra av historien Àr ett Àmne som belyses allt oftare i organisationsteorier. FrÄgan Àr bara hur man kan anvÀnda sig av historien i ett framtidsperspektiv. Syftet med denna uppsats Àr att med utgÄngspunkt i Kalmar Slotts nuvarande utvecklingsarbete skapa förstÄelse för hur tidigare erfarenheter kan bidra till att stÀrka en framtida profilering.Genom ett abduktivt angreppssÀtt och en kvalitativ metod har vi genomfört denna studie. Strukturen av studien prÀglas av tre olika faktorer vilka vi stÀndigt Äterkommer till i uppsatsen, historien, framtiden och projektgruppen. VÄr empiri yttrar sig som en fiktiv dialog dÀr intervjupersonernas röster gör sig hörda.

1 NĂ€sta sida ->