Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Managementkonsultation - Sida 1 av 1

När hela havet stormar -vem kan du då hålla i handen? : En studie i hur managementkonsulter skapar legitimitet för sina tjänster

SammanfattningManagementkonsultation är en snabbt växande världsomfattande bransch som omsätter 7 miljarder kronor i Sverige årligen. Managementkonsulters tjänstebeskrivning är ofta vag och konsulter har ofta olika expertområden vilket medför en osäkerhet för potentiella klienter. Managementindustrin har skapat en svårighet för potentiella klienter att avgöra om konsulten är rätt person för uppdraget. Osäkerheten beror på att det är inte är möjligt för klienten att utvärdera tjänstens kvalité före uppdraget är utfört. Syftet med studien är att skapa en bättre förståelse i hur managementkonsulter uppnår legitimitet för deras tjänster.Studiens utfördes genom en kvalitativ metod då fyra management konsulter har intervjuats.

Att förvänta det odefinierbara : Managementkonsultation ur ett kundperspektiv

Managementkonsultation är en tjänst som blir allt vanligare för företag att köpa in. Kunnigapersoner med hög timtaxa kommer till företag och föreslår betydande förändringar ellerrådgör i strategiska beslut. Men vad kan dessa personer egentligen, och vad kommer deegentligen att utföra? På grund av tjänstens otydliga och svårdefinierbara karaktär uppstår lättdessa frågor, och med det ofta höga förväntningar. Vi vill med denna uppsats undersöka hurdessa förväntningar formas dels utifrån tjänstens karaktär och dels utifrån en social ochinstitutionell kontext.