Sök:

Att förvänta det odefinierbara

Managementkonsultation ur ett kundperspektiv

Managementkonsultation är en tjänst som blir allt vanligare för företag att köpa in. Kunnigapersoner med hög timtaxa kommer till företag och föreslår betydande förändringar ellerrådgör i strategiska beslut. Men vad kan dessa personer egentligen, och vad kommer deegentligen att utföra? På grund av tjänstens otydliga och svårdefinierbara karaktär uppstår lättdessa frågor, och med det ofta höga förväntningar. Vi vill med denna uppsats undersöka hurdessa förväntningar formas dels utifrån tjänstens karaktär och dels utifrån en social ochinstitutionell kontext. Genom en kvalitativ studie har vi samlat in empirisk data. Vi har byggtupp ett teoretiskt ramverk där vi studerat tidigare litteratur och forskning inom området. Iteoriavsnittet går vi först igenom en förklaring och problematisering kring begrepp ochlitteratur: vad managementkonsultation är och vilka typer osäkerheter som kan uppkomma pågrund av dess ovissa natur, vad förväntningar är, olika typer av synsätt påmanagementkonsultation. Sedan beskrivs hur förväntningar skapas imanagementkonsultationssituationer och i social kontext: vi diskuterar relationer och roller,meningsskapande, syner på organisationer samt normer. Vi redogör för vilka aspekter som ärviktigast när förväntningar skapas inom de ovan nämnda teman. Tjänsten vars värde somuppstår i en social interaktion kräver stor grad av förtroende och öppenhet. En tydlighet ochklarhet i relationen förväntas och en väl uttalad rolldefiniering krävs för ett lyckat resultat.Eftersom tjänsten är komplex och ibland oförutsägbar uppstår höga förväntningar påanpassningsförmåga och lyhördhet. Erfarenhet och legitimitet är även nyckelord som vägertungt. Allt detta bör ses i ljuset av organisationens och normernas påverkan då deinstitutionaliserade idéerna påverkar om hur man ser på managementkonsulters arbete. Ovannämnda slutsatser ger svar på vår frågeställning om hur förväntningar och synsätt på dennakonsulttjänst skapas och formas.

Författare

Olof Kinell Christian Petersson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..