Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Linjeorganisation - Sida 1 av 1

Utformning av organisationsmodell: att förena
basorganisation med projektverksamhet

Organisationen X är en traditionell Linjeorganisation där en av linjerna arbetar uteslutande i projektform. Detta har lett till att vissa problem har uppstått, exempelvis nya hierarkiska strukturer, ett oklart rapporteringsförfarande samt att kollisioner i produktionen har uppstått. Uppdraget med detta examensarbete var att utforma en ny organisationsmodell som på ett bättre sätt illustrerar organisationens starka projektverksamhet, då den befintliga upplevdes som ofullständig.Utifrån en teoretisk referensram som berörde organisationsstrukturella variabler samt projektvariabler utformades en analysmodell samt ett intervjuunderlag som användes vid fem personliga intervjuer.Utifrån det empiriska materialet visade det sig att den organisationsmodell som Organisationen X tidigare hade innan denna uppsats genomfördes, redan i hög grad illustrerade organisationens mer organiska och decentraliserade karaktär. Vi valde av den anledningen att utveckla den redan befintliga modellen, men på ett bättre sätt visa Organisationen X starka projektverksamhet som på ett tvärfunktionellt sätt berör organisationens fyra linjer..

Hur många kan klona sig varje måndag? : en studie av hur HRM påverkas av projektifiering

Bakgrund: Projektifiering innebär att företag går från en stark Linjeorganisation mot att betona projektdimensionen. Denna förändring skapar nya förutsättningar för medarbetare och torde även ha samband med företagets syn på sin personal som strategisk resurs. Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och analysera de förändringar som sker inom Human Resource Management i samband med företags projektifiering. Genomförande: Det empiriska materialet består huvudsakligen av intervjuer med nyckelpersoner på Posten och Saab Aerospace. Resultat: HR-funktionen har en viktig roll i projektifieringsprocessen.

Organisationsstrukturens betydelse : En fallstudie av Sveriges Televisions-/ och Hachettes medarbetare

Arbetsmarknaden idag är kännetecknad av förändringar, komplexitet samt att allt högre krav ställs på de företag som verkar på den. I och med denna utveckling som sker, påverkas även företaget.En av de faktorer som berörs, är företagens organisationsstrukturer. Valet av struktur eller en förvandling av strukturen, kan vara ett tillvägagångssätt att öka anpassningen till omgivningen och dess förändring.Mot denna bakgrund valde vi följande problemformulering: ? Hur påverkas medarbetare av olika organisationsstrukturer??Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur Sveriges Television AB:s (SVT) Linjeorganisation respektive Hachette Filipacchi Sverige AB:s (Hachette) matrisorganisation påverkar medarbetarna. Vi valde att behandla detta syfte genom att se på medarbetarnas motivation och trygghet och därigenom se hur detta påverkar produktiviteten.Den teoretiska utgångspunkt som uppsatsen har som grund, bygger påteorier rörande organisationsstruktur, motivation, trygghet samt produktivitet.Uppsatsen har innefattat personliga intervjuer med tre medarbetare på SVT och fyra på Hachette.

Förbättring av resursplanering i multiprojektmiljö och matrisorganisation: en studie vid Scanias forsknings- och utvecklingsenhet

Examensarbetet utfördes vid Scanias forsknings- och utvecklingsenhet (R&D) i Södertälje under hösten 2008. Syftet med examensarbetet var att ge förslag på hur resursplaneringen i produktutvecklingsprojekten kan förbättras vid Scanias Linjeorganisation. Behovet av detta examensarbete uppstod då utvecklingstiden av nya produkter upplevdes vara alltför lång. En omfattande kvalitativ studie genomfördes med hjälp av 48 intervjuer samt dokumentstudier. Kartläggningen av hur Scanias R&D idag resursplanerar har skett främst genom intervjuer med chefer i Linjeorganisationen och projektledare.

Belönande Projekt eller Projektbelöningar? : En studie om projektovana medarbetares motivation i projekt

Bakgrund: Vad skulle du säga om din chef en dag sa till dig att du skulle vara med i ett projekt? Skulle du tycka att det var roligt och se det som något positivt? Eller skulle du tvärtom inte alls vara intresserad av att var med? Projekt har under de senaste 20 åren varit en organisationsform som ökat i popularitet. Ett brett spektrum av företag använder projekt för att åstadkomma förändringar i sin organisation. Förändring kan dock stöta på hinder, eller misslyckas, om de som ska vara med och förändra inte är motiverade, det blir därför viktigt för företag att förstå vad som motiverar projektovana medarbetare som för första gången går från sitt vanliga arbete till ett projekt.Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som motiverar projektovana medarbetare, när det gäller att delta, och medverka, i projekt. Vi vill även skapa förståelse för vilka delar, dels i övergången från linje till projekt, men även under projektets gång, som är viktiga att hantera ur motivationssynpunkt.Genomförande: Studien har genomförts som en fallstudie baserad på kvalitativa intervjuer.

Hållbar Utveckling på ett rederi med specifikt fokus på färskvattenförbrukning

Denna studie visar en tolkning av begreppet hållbar utveckling samtidigt som den konkretiseras i den specifika fartygsverksamheten. Detta examensarbete skall fungera som underlag till en utbildning som har som syfte att få befälsnivån att arbeta mot en mer hållbar utveckling. I samband med utbildningen är det viktigt att komma ihåg att målet är att öka medvetenheten hos befälsnivån så att risken minimeras för att de fattar dåliga beslut.Målet är även att befälsnivån skall känna att de har bättre verktyg än före utbildningen för att arbeta mot en mer hållbar utveckling. Det är viktigt att befälsnivån får med sig förståelsen för hur de tre dimensionerna ekologi, ekonomi och sociala aspekter hänger samman. Befälsnivån skall ha förståelse för att hållbar utveckling är uppnådd när förbättringar i en dimension också leder till förbättringar i en annan dimension (SOU 2004:104).

Verksamhetsledningssystem - svårigheten att arbeta med ständiga förbättringar : En fallstudie på Saab Aerotechs division Ground Support Services

Syftet med projektet är att analysera hur division Ground Support Services på SAAB Aerotech arbetar med processledning för att verka för ständiga förbättringar. Syftet kan brytas ned i följande två huvudpunkter: ? Kritisk utvärdering av ledningsprocessen inom verksamhetsledningssystemet. ? Identifiera förändringar som krävs för att division Ground Support Services ska kunna verka för ständiga förbättringar och därmed bli bättre ur ett kund respektive kvalitetsperspektiv.