Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Ledtidsreduktion - Sida 1 av 1

Ledtidsreduktion på El-Björn AB - ur ett lönsamhets- och målkonfliktsperspektiv

Detta examensarbete har utförts vid El-Björn AB som är ett familjeföretag i Anderstorp, Småland. Deras produktsortiment består av mobila el-centraler, byggbelysning, avfuktare och värmefläktar. El-Björn AB har ungefär 60 anställda och en omsättning på cirka 170 MSEK. På grund av den ökande konkurrensen anser företaget att det är nödvändigt att effektivisera sin produktion för att göra den mer flexibel. Vårt angreppssätt för att uppnå flexibilitet är att studera möjligheten att reducera företagets ledtider.Målet med detta arbete är att presentera ett antal förslag på åtgärder för att korta ledtiden för en utvald produktgrupp och att visa på ett antal konsekvenser som dessa förslag får för ledtiden och lönsamheten samt vilka målkonflikter detta medför.

Värdeflödesanalys på Ericsson AB Katrineholm: utvärdering och rekommendation för fortsatt användning

Ericsson AB Katrineholm är en produktionsenhet inom Ericsson AB med ansvar för tillverkning och industrialisering av kretskort och noder. Enheten upplever en förändrad konkurrenssituation och har därför beslutat att Lean Production ska införas i verksamheten. Som ett led i implementeringen ska värdeflödesanalyser genomföras, men någon kunskap eller tydliga riktlinjer för hur dessa ska genomföras finns inte idag. Vidare är ett av de konkreta målen med implementeringen att ledtiderna genom kretskortstillverkningen ska förkortas. Syftet med examensarbetet har därför varit: Att utvärdera metoden värdeflödesanalys med avseende på Ledtidsreduktion samt att ge rekommendationer till fallstudieföretaget för fortsatt arbete med metoden.

Ledtidsreduktion genom värdeflödesanalys : Analys och förbättring av ett produktionsflöde

Wipro Infrastructure Engineering i Östersund, tillverkare av hydraulcylindrar, vill anpassa tillverkningen av två högvolymsprodukter i det manuella produktionsflödet genom resurssnålare tillverkning för att möta det nya kundkravet om en ledtid på 48 timmar mot tidigare ledtid på 10 arbetsdagar.Produktionen av hydraulcylindrarna Reach och Sideshift kan delas in i en sekvens om fyra processteg; maskinbearbetning av cylinderrör och kolvstång, svetsning, montering och slutligen lackering och packning.Värdeflödeskartor över det nuvarande tillståndet för hydraulcylindrarna Reach och Sideshift visade att den värdeskapande tiden i processerna stod för 2,1 % och 1,6 % av ledtiden för Reach respektive Sideshift. Genom observationer identifierades slöserier främst i lager och väntan.  Aktiviteter som inte tillför värde men som är nödvändiga identifierades främst i materialförsörjningen av tillsatsmaterial till processerna. Arbetsinnehållet och arbetsmängden till respektive process styrs genom produktionsberedning i ett MPS-system. Varje process arbetar individuellt utan hänsyn till behovet i nästa process. Detta medför att produktionsprocesserna upplevs som isolerade öar som trycker fram material genom hela tillverkningen.Med värdeflödeskartor av nuvarande tillstånd som grund och med Lean-metodik som angreppsätt, skapades värdeflödeskartor som visar på ett önskat framtida tillstånd.

Ledtidsreduktion i ett produktionssystem för kundanpassade produkter

I den tillverkande industrin ställer idag kunder krav på korta leveranstider samtidigt som de tillverkande företagen ser tid som en begränsad resurs. Detta innebär att företag tvingas fokusera på att reducera ledtiden och däribland produktionsledtiden. Vid tillverkning av kundanpassade produkter finns inte möjligheten att hålla lager för att snabbt kunna besvara kunders efterfrågan och därför måste dessa företag sträva efter att effektivisera sina processer för att reducera ledtiden.Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ledtiden kan reduceras i ett produktionssystem för kundanpassade produkter. Två frågeställningar har upprättats för att uppfylla syftet:1. Vilka möjliga orsaker finns till långa ledtider i ett produktionssystem som tillverkar kundanpassade produkter?2.

Kundorderstyrning : Möjligheter och konsekvenser för Johnson Pump

Examensarbetet har utförts på Johnson Pump AB i Örebro och behandlar tillverkningen av marina kylvattenpumpar. På den allt mer globala pumpmarknaden har konkurrensen blivit hårdare och Johnson Pump har märkt ökade krav på främst kostnadseffektivitet och leveransprecision. Samtidigt efterfrågas ett brett sortiment. I dagsläget har man dock problem med långa ledtider och höga lagernivåer, varför man på senare tid har ställt frågan om det bästa vore att kundorderstyra tillverkningen inom det marina affärsområdet. Syftet med arbetet är därför att undersöka möjligheterna att övergå till en högre grad av kundorderstyrd produktion och se vilka konsekvenser detta skulle medföra på kostnader och leveransservice.För att det ska bli möjligt för Johnson Pump att tillverka pumphus mot kundorder, måste planeringen bli tydligare och mer strukturerad.

Analys av ledtid för volymprodukter till en nyckelkund hos Fredriksons Verkstads AB.

Fredriksons Verkstads AB i Vadstena är en modern verkstadsindustri med kompetens främst inom plåtbearbetning, svetsning, skärande bearbetning och systemmontage. Verksamheten kan delas in i de tre delarna kontraktstillverkning, konstruktion och produktion. Kontraktstillverkningen består av serier till livsmedels-, medicinteknisk och verkstadsindustrin. Fredriksons Conveyor Solutions konstruerar egna produkter i form av transportörsystem till livs- och läkemedelsindustrin.Fredriksons kunder ställer i allt högre grad krav på reducerade ledtider och ökad leveransprecision. Syftet med examensarbetet är därför att försöka reducera Fredriksons interna ledtider för ett specifikt produktsortiment.Ett första steg i arbetet med ledtidsreduceringen är att ta fram bra utarbetade prognoser.

Lean mellanväggstillverkning vid Siemens Industrial Turbomachinery AB : Värdeflödeskartläggning för kundorderstyrd lågvolymproduktion

Detta examensarbete inom lean produktion anpassar, tillämpar och utvecklar metoden för värdeflödeskartläggning på Siemens Industrial Turbomachinery AB:s tillverkning av mellanväggar. Företaget ser en ökad efterfrågan på ångturbiner, där mellanväggar är ingående komponenter. Produktionen av mellanväggar sker idag i funktionell verkstad där mellanväggen genomgår drygt 20 operationer. Värdeflödeskartläggningen ska presentera ett förbättrat produktionssystem för mellanväggar som kan möta den prognostiseradeefterfrågan.Metoden för värdeflödeskartläggning har sitt ursprung hos Toyota och bilindustrin. Examensarbetet utvecklar metoden för kundorderstyrd lågvolymproduktion och presenterar en metodhandbok för leanimplementatörer.

Ledtidsreduktion i en kundorderstyrd produktion

AbstractPurpose ? The purpose of this study is to investigate possible reasons for long lead-time in a customer driven production, and how the lead-time can be reduced. To fulfil the purpose the study has been broken down into two questions.1. Whichfactorsaffectthelead-timeinacustomer-drivenproduction?2.

Ledtidsreduktion vid ACG Nyström

A report has been made at a company in Borås at a company called ACG Nyström. Thecompany is today international and is marketing advanced equipment, systems and furthereducation to the manufacturing industry. A part of ACG Nyström?s production is a machinethey call Unimat. ACG Nyström doesn?t just stand for the actual production of the machine,but also for assembling and installation of the machine at the final customer.

Ledtidsreduktion vid Motala Verkstad : Genom bättre planering och styrning

Detta examensarbete är utfört vid institutionen för produktionsekonomi på Linköpings tekniska högskola, för Motala Verkstad. Syftet med arbetet var att genomföra en produktflödesanalys med avseende på genomloppstider i produktionen och ta fram åtgärder för att korta ner dessa. En stor andel av genomloppstiden utgörs av kö- och väntetid. Störst effekt uppnås om dessa tider kan reduceras varför fokus i rapporten är inriktat på dessa tider.Motala Verkstad är ett företag med inriktning mot skärande bearbetning i stora dimensioner. Företaget har problem med långa ledtider, varför ett förbättringsarbete startat.

Interna flöden och processer på Å&R Carton : processbaserad verksamhetsanalys och förbättringsförslag för ledtidsreduktion

Denna rapport syftar till att, på Å&R Carton i Norrköping, analysera de interna flödena och processerna samt ge förslag på hur ledtider ska kunna reduceras väsentligt. Ett sätt att uppfylla syftet är att dela in verksamheten i processer genom olika metoder och kriterier förprocessbestämning. Valda metoder i rapporten är; kvalitativ ansats med hög validitet och reliabilitet, processbaserad verksamhetsanalys och procedurbeskrivning. Genom omfattande litteraturstudier, insamlande av data i form av intervjuer, benchmarking, platsundersökningar och interna dokument har nulägesmodeller arbetats fram. Analysen av dessa visar bland annat på att såväl planeringsprocessen som inköpsprocessen idag inte fungerar värdeadderande och bör ses över.

Planeringsstrategi för rör- och svetsavdelningen ? vid Saab Aerosystems

Saab Aerosystems är en affärsenhet inom Saab-gruppen. Stridsflygplanet JAS 39 Gripen är huvudprodukten och den kompetens som används till Gripen nyttjas också till andra produktområden såsom obemannade farkoster, taktiska system, pilotutbildningar, simulatorer och nätverksbaserade försvar. När det gäller Aerosystems produktstrategier har dessa förändrats över tiden då företagets marknadssituation förändrats i och med att de gått från en enda kund (försvarets materielverk) till att verka på en mer internationell marknad. Kraven har skärpts, vilket gör att Aerosystems behöver en mer kostnadseffektiv produktion. Samtidigt måste de möta marknadens krav på flexibilitet, kvalité och leverans. Syftet med studien är att, genom en analys av rör- och svetsavdelningen, ta fram en uppdaterad och standardiserad planeringsstrategi för givna avdelningar. Därigenom ska företaget nå kortare ledtider, minskad kapitalbindning och ett kostnadseffektivare utnyttjande av resurserna. Både rör- och svetsavdelningen är utformade som funktionella verkstäder.