Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Könsöverskridande - Sida 1 av 1

Befogenhetsöverskridande i ABL och rÀttsverkningar enligt 36 § AvtL - en möjlig fusion?

Generalklausulen ska vara tillÀmplig inom hela förmögenhetsrÀtten, vilket talar för att det sÄledes inte bör vara ett bekymmer att tillÀmpa den vid ett befogenhetsöverskridande i en- lighet med aktiebolagsrÀtten. Detta Àr dock inte solklart med tanke pÄ att aktiebolagslagen föreskriver annat. Ett bolag kan t.ex. bli bundet av en rÀttshandling som företagits av bo- lagsföretrÀdare eller sÀrskild firmatecknare dÀr denne genom rÀttshandlingen överskrider sin befogenhet. Bolaget blir hÀrvid bunden av rÀttshandlingen sÄvida bolaget sjÀlvt inte kan pÄvisa att tredje man varit i ond tro.

Generell rabatt inom samtliga branscher? : En studie om den privata bolagsrabatten

A?gare av aktier i privata bolag har sa?mre mo?jlighet att avyttra sina aktier a?n a?gare av aktier i publika bolag, allt annat lika. Da?rfo?r anva?nds en generell rabatt vid va?rdering av privata bolag, en privat bolagsrabatt, fo?r att kompensera ko?pare fo?r den reducerade mo?jligheten att avyttra sina aktier i ett senare skede. Underso?kningen a?mnade da?rfo?r underso?ka huruvida en generell rabatt a?r applicerbar pa? samtliga bolag genom att underso?ka skillnader i den privata bolagsrabatten mellan olika branscher i Norden.Genom att anva?nda publika aktietransaktioner skapades publika referensportfo?ljer som kunde ja?mfo?ras med privata bolagstransaktioner i Norden under perioden 2006- 2013.

Licensiering av upphovsra?tt : En studie om avtalslicensens funktion och framtid

Licensiering utgo?r ett viktigt verktyg inom upphovsra?tten och har en stor praktisk betydelse fo?r sa?va?l upphovsma?n som ra?ttighetsutnyttjare och andra. Avtalslicensen a?r en nordisk ra?ttsfigur som framtagits fo?r att klarera ra?ttigheter vid massutnyttjanden av upphovsra?ttsligt skyddade verk och ger mo?jlighet att utnyttja verk av utanfo?rsta?ende upphovsma?n utan att inha?mta tillsta?nd. Upphovsma?nnens ra?ttigheter tillvaratas genom ra?tt till ersa?ttning och erforderliga skyddsregler.

Konkurrenter i samarbete : För en starkare reklamregion med event som utgÄngspunkt.

Da? reklambyra?er som a?r verksamma i mindre regioner vanligen tampas om samma kunder a?r konkurrensen mellan dem ofta ha?rd. I regel har dessa reklambyra?er fa? ansta?llda ja?mfo?rt med va?letablerade reklambyra?er i sto?rre regioner, som genom sin breda kompetens haft mo?jlighet att arbeta med stora kunder och pa? sa? vis byggt upp ett starkt varuma?rke kring sin verksamhet och region. Fo?r att mo?jliggo?ra fo?r de mindre regionernas reklambyra?er att ta upp konkurrensen med de sto?rre, kra?vs att de innehar lika bred kompetens.