Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Kvalitetsverktyg - Sida 1 av 1

Kvalitetsverktyg för att uppnå förbättringar inom produktionsföretag : Med en fallstudie av förbättringsarbete på AstraZeneca

I dagens samhälle ligger fokus på att företag och organisationer ska växa, vara vinstbringande samt att alltid ligga i framkant vad gäller ledande kunskaper inom företagets verksamhetsområde. Ett sätt för företag att ständigt utvecklas och förbättra sin verksamhet är att analysera verksamheten med hjälp av olika Kvalitetsverktyg. Företagets arbetssätt analyseras varvid problem upptäcks och åtgärder kan sättas in, med högre kvalitet och lönsamhet som resultat. Syftet med följande rapport är att på ett lättöverskådligt vis belysa och sammanfatta olika Kvalitetsverktyg företag använder i sitt förbättringsarbete samt att göra en jämförelse dem emellan. Rapporten visar även på hur en av metoderna kan appliceras i verkligheten.

Ett kvalitetsverktyg för mätning och uppföljning av kundtillfredsställelse åt Bluegarden PA-konsult

Efter andra världskriget rådde det en produktionsinriktad syn i samhället. I slutet av 1960-talet började Sverige få välutbildade och unga människor som förstod sig på produktion, datorisering och konkurrensfaktorer. Detta gjorde att många företag började tänka på annat än att bara producera. I dagsläget behöver företag skapa kundvärde och integrera kunden i sin process för att bli framgångsrikt. Långsiktiga relationer är värdefulla tillgångar, därför bör företag inse betydelsen av att behålla sina existerande kunder.

Förbättringsarbete med bistånd av DMAIC-metoden : Ett pilotprojekt med utgångspunkt i kvalitetssäkring på Södergrens Br. Metallindustri

Detta examensarbete avser ett pilotprojekt utfört mellan månaderna januari och maj, 2015 på det karakteristiska legoföretaget Södergrens Br. Metallindustri AB i Eskilstuna. Pilotprojektets syfte är att redogöra hur Södergrens men framförallt andra karakteristiska legoföretag kan implementera och tillämpa förbättringsmetoden DMAIC, med målsättning att förbättra den allmänna kvalitén och således också nedbringa kvalitetsbristkostnader. För att göra detta genomförbart har man infört ett förbättringsprojekt på ett anpassat studieobjekt. Studieobjektet som utretts avser hanteringen av fixturer, mätdon och mätrum på Södergrens Br.

Studie inom SAM-föreskriften i fyra företag med kvalitetsverktyg

In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.

Strauss test, vara eller icke vara?

Att genomföra ett test som alltid ger samma resultat kan i längden kännas omotiverat. Strauss test är ett test som funnits länge för att testa stålets känslighet mot interkristallin korrosion. I detta arbete har Strauss test utvärderats i syftet att få fram ett underlag som kan användas för att starta diskussioner om en förändring i provningsmetodiken. Anledningen till att en förändring behövs är att alla dessa, ej informativa, tester kostar pengar. För att få fram underlaget har en litteraturstudie och experiment genomförts.

Förbättringsarbete med stöd av Sex Sigma-metoden DMAIC: en
fallstudie på SSAB Tunnplåt AB i Luleå

Detta examensarbete är utfört på SSAB Tunnplåt AB i Luleå som tillverkar stålsträngar, även kallat slabs. Syftet med denna rapport är att beskriva hur det undersökta företaget kan införa och använda sig av arbetssättet Sex Sigma och dess förbättringsmetod DMAIC, med målet att reducera kvalitetsbristkostnader. För att möjliggöra detta har ett förbättringsprojekt genomförts där de analysbommar som uppkommer vid legering av stål som innehåller niob (Nb) utretts. De datainsamlingsmetoder som använts är intervjuer samt utvalda Kvalitetsverktyg som föreslagits inom den använda förbättringsmetoden DMAIC. Projektets resultat visar att SSAB Tunnplåt AB i Luleå skulle kunna dra stora fördelar av att använda sig av Sex Sigma och DMAIC-metoden i framtida förbättringsprojekt.

Förebyggande förbättringsarbete med Design for Six Sigma

Design for Six Sigma (DFSS) is a further development of the Six Sigma draft to carry through preventing quality measures in developing and designing of new products and processes. With increasing demands on enterprises development processes to be more safety and faster the need of DFSS arise as a product, process and service development concept in the organisations. Design for Six Sigma aims to improve and structure the development process of an organisation and consider the application of the innovation problem solving. The concept aims to leave the structure of the traditional Six Sigma concept and instead, from an innovative perspective, search for new solutions to existing problems. The concept constitute of a toolbox with a lot of quality tools that are divided into phases in a development model.

Balanserad styrning, från kvalitetsverktyg till administrativt redskap : - en fallstudie av Leanlink inom Linköpings kommun

Purpose: The aim of the study is to describe how Leanlink, as a part of the municipality ofLinköping, uses balanced control as a management model. The authors compare, based onliterature of the balanced scorecard, the way Leanlink control their activities. Further, theauthors try to understand why the administration chose to use balanced control in the waythey do.Methodology: The authors have chosen a qualitative case-study method to achieve thepurpose of the thesis. Through semi-structured interviews primary data have beencollected, that have been analyzed along with secondary data such as, business plans andwebsite.Theoretical perspectives: The authors shortly emphasize general government as it appearstoday, to further examined how and why the scorecard is used, its dimensions andobjectives and difficulties that may arise along the way.Empirical foundations: The empirical findings are based mainly on information frominterviews with representatives from the case company. Some information is taken fromthe municipally website and additional information through interviews.Conclusions: It is possible that it became a too big a commitment for Leanlink when theyselected the Balanced Scorecard as a management model.

Kvalitetsverktyg eller hyllvärmare? : Kursansvariga lärares uppfattningar om kursutvärderingar på Lärarutbildningen

Det huvudsakliga syftet med undersökningen har varit att studera vilka uppfattningar kursansvariga lärare inom lärarutbildningen har gällande kursutvärderingar. Undersökningen är genomförd med hjälp av intervjuer där respondenter har delgett sina uppfattningar gällande kursutvärderingar i allmänhet, utvärderingsinstrumentet, aktuella ramfaktorer som kan vara rådande samt definitionen av begreppen kursutvärdera och kursvärdera.De slutsatser som går att dra är att den allmänna uppfattningen är att det finns en positiv inställning till kursutvärderingar i allmänhet. Vilka metoder och modeller som ska användas råder det delade meningar om men dock anser man att det inte går att skylla på ramfaktorernas inverkan som ett försvar mot själva genomförandet av kursutvärderingar.Studenternas delaktighet upplevs också som oerhört viktig men hur den ska ökas och hur medvetenheten hos den enskilda studenten ska höjas är inte helt och hållet klargjort. Det fungerar bra i vissa ämnen men inte alls i andra. Ett obligatorium kan vara lösningen men är inte en helt okontroversiell fråga för de kursansvariga.Definitionen av begreppen kursutvärdera och kursvärdera upplevs som problematisk och ett felaktigt användande av begreppen leder till en oklar situation som är till nackdel för hela utvärderingskulturen inom lärarutbildningen på Högskolan i Kalmar.

Extern kundtillfredsställelse: en undersökning av hur ett supportstöd, för Internettjänster, bör utformas utifrån kundens behov

Detta examensarbete har utförts på distans åt Worldnet AB, ett företag som levererar Internetrelaterade tjänster, till exempel webbhotell, Internetaccess och e-post. Företaget finns i Umeå och har 5 anställda. Ett problem som företaget upplever när de levererar en Internetaccesstjänst eller en e-posttjänst är att många kunder ringer upp och frågar hur de ska skapa dessa. På företaget upplever man att kunderna får information om hur de ska gå tillväga. Syftet med detta examensarbete är att undersöka samt ge rekommendationer för hur ett supportstöd, i form av en hjälp till självhjälp, bör utformas för att reducera antalet påringningar till supporten på Worldnet.

Ledarskap för hållbar hälsa: en fallstudie på Roxtec International AB

Bakgrunden till examensarbetet är den låga frisknärvaron på ett flertal arbetsplatser i Sverige. På sikt hotar en låg frisknärvaro den svenska välfärden genom att kostnaderna för ohälsa blir väldigt höga, både i monetära mått och i lidande. Ledaren har, genom sitt formella ansvar och sina befogenheter, stor möjlighet att påverka organisationens utveckling. Vilket gör kopplingen mellan hälsa och ledarskap till ett intressant område. I detta examensarbete ges svar på forskningsfrågorna: ? Hur kan ledare arbeta för att stödja utvecklingen för en hållbar hälsa? ? Vilka goda exempel på arbetssätt kan identifieras? Som fallstudieorganisation har Roxtec International AB i Karlskrona valts.

Här är alla kungar! : en fallstudie på en konferensanläggning

Organisationens mål är att de gäster som kommer till hotell/konferensanläggningen skall bli behandlade som kungar. Affärsidén i organisationens lyder: "Ursäkta ers majestät! Hos oss är alla gäster kungar". För att få gästerna att känna sig som kungar krävs samarbete, intresse av arbetsplatsen, kvalitetstänk, kommunikation och förståelse mellan personalen.Studien är en fallstudie i förbättringsarbete och skall ge organisationen verktyg att använda i förbättringsarbetet. Syftet med studien är att identifiera förbättringsområden inom en organisations verksamhet som ska prioriteras. Ett förbättringsområde ska vidareutvecklas som ett projekt.

Vart *** är tåget?! : En studie om svenska kollektivtrafikbolags närvaro i sociala medier

?Vad genererar närvaron i sociala medier för svenska kollektivtrafikbolags vardagsverksamhet och hur kan de användas vid en kris??Syftet med uppsatsen är att belysa problematiken med att kollektivtrafikbolag i Sverige idag inte tar tillvara på möjligheterna med sociala medier. Vi ser ett behov att belysa fördelarna och nackdelarna i samband med användningen av Facebook och Twitter för kollektivtrafikbolag. Studien syftar till att visa att sociala medier är en bra kommunikationskanal som även blir användbar vid en krissituation. Uppsatsen syftar till att förmedla de fördelar som interaktion via sociala medier innebär i vardagsverksamheten och vid en kris.Uppsatsprocessen genomfördes kvalitativt och en induktiv ansats tillämpades.