Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Kvalitetsledning - Sida 1 av 1

Kvalité i praktiken. Hur kan kvalitetsledningen på Företag X förbättras?

Kvalitetsledning är ett ämne som företag ständigt behöver förbättra för att hålla sig uppdaterade i dagens dynamiska marknad. Företag X har på senare år vuxit organisatoriskt och gjort stora omorganiseringar, men kvalitetsarbetet på företaget har halkat efter och glidit ifrån företagets nya verksamhet, vilket bidragit till många kundreklamationer på grund av bristande kvalité.Företag X är därför i behov att uppdatera och utveckla dess Kvalitetsledning för att sänka deras interna kostnader och öka kvalitén inom organisationen.Denna rapport syftar till att undersöka hur Företag X kan förbättra dess Kvalitetsledning genom att undersöka teorier och litteratur inom Kvalitetsledning. För detta syfte har en kvalitativ studie genomförts där data har samlats in genom 16 semi-strukturerade intervjuer inom organisationen.Det framgår att Företag X har ett grundläggande sätt att arbeta med Kvalitetsledning, vilket skapar många kvalitetsbrister inom företaget.Med hjälp av det teoretiska ramverket har empirin analyserats där två rotorsaker identifierats inom Företag X; intäktsbaserad strategi samt småföretagarmentalitet i en stor organisation. Det är viktigt att Företag X utvecklar sitt Kvalitetsledningsarbete genom att definiera kvalité och kommunicera detta tvärs genom hela organisationen. Företag X behöver standardisera processer och aktiviteter så att alla inom organisationen arbetar på samma sätt och mot samma mål..

Kvalitetsledning av byggledarrollen: handledning/introduktion av byggledarrollen inom Vägverket Region Norr

Projektledare inom Vägverket har i de flesta fall mer än ett projekt att hålla reda på, detta innebär att det kan var svårt att göra platsbesök och därmed veta hur projektet förlöper. Det är här byggledarna kommer in, som en förlängd arm åt projektledarna som kan vara på plats och på sätt ge daglig information till projektledaren om så krävs. I dagsläget finns det ingen vedertagen beskrivning om hur en byggledare ska arbeta, utan det skiljer sig mellan regionerna i Vägverket. Genom att precisera byggledarens roll i projektet skulle arbetet bli mer effektivt och tydligare för projektorganisationen. Syftet med undersökningen var att förstå och beskriva projektledarnas förväntningar och krav på byggledarna.

Grundorsaksanalys i System C2 : en enkel och generell systematik

Problem eller avvikelser uppstår i en organisation när dess standard, mål eller riktlinjer inte kan uppnås. För att effektivt kunna minimera problemens inverkan i framtiden kan en grundorsaksanalys tillämpas. En grundorsaksanalys avser en systematisk analys vars, syfte är att förstå varför avvikelsen uppstod från början för att kunna identifiera dess underliggande orsak och utveckla systematiska åtgärder [7]. Grundorsaksanalysens syfte är att finna den underliggande orsaken till varför ett problem har uppstått och på så sätt eliminera dess inverkan i framtiden. Grundorsaksanalys ingår som en viktig del i Kvalitetsledning och bör behandlas av organisationens Kvalitetsledningssystem.

Kvalitetsteknisk analys av produktionslinje: totalkvalitet och statistisk processtyrning vid Plannja AB

Plannja AB producerar plan och profilerad byggplåt. En stor del av all plåt målas i en målningslinje i Luleå. Plannja AB har identifierat stora kvalitetsbristkostnader i denna process. Problem uppkommer när ett stort tak eller vägg uppvisar rutmönster istället för enhetlig kulör. Examensarbetet är utformat som en kvalitetsteknisk analys av målningslinjen med fokus på kvalitetstekniska möjligheter.

Förstudie kring ledningssystem vid reklambyrån Confetti

The aim of the project is to develop a tool for a management system at the advertising agency ofConfetti. The company has during a longer period of time felt a need of introducing a quality and environmentalsystem but have a lack in resources of knowledge, time and money. Their goal is to have aconcrete documentation which describes their quality policy and the function of the activity.The work has been performed by mapping and analyzing the processes of the company according tothe process model with focus on one pilot process. New routines have been developed and documentedin a management system.Confetti would like their management system to fulfil the ISO-standard so that they eventually inthe future can be certified. Therefore a literature study has been done according to management systemsand standards.

Skapandet av kvalitetsarbetet på Ringsjöanstalten - En studie om skapandeprocessen av det operativa kvalitetsarbetet på en öppen kvinnoanstalt

Detta examensarbete handlar om kvalitetsarbetet på en nystartad öppen kvinnoanstalt. Vi gavs med denna uppsats en unik chans att studera en verksamhet som befann sig mitt i en skapandeprocess. Vårt syfte var att ta reda personalens egen definition av och syn på kvalitetsarbetet, och vår studie fokuserade på hur personalen omsatte detta i praktiken. Metoden har varit kvalitativ i form av semistrukturerade intervjuer. Vår problemformulering rörde vilka aspekter som är nödvändiga för en lyckad implementering av kvalitetsarbete, samt hur problem i detta kan te sig och hur dessa i så fall hanteras.

Utveckling av processorienterat arbete: en studie vid
Vattenfall AB Vattenkraft

Fler och fler företag och organisationer inser vikten av att ständigt förbättra kvaliteten på de egna produkterna och tjänsterna, men även kvaliteten på de processer som verksamheten är uppbyggd av. I en processorienterad organisation ses processerna som utgångspunkten för det faktiska värdeskapandet men även för styrningen, bedrivandet, förbättringen och utvecklingen av verksamheten. Denna studie har utförts vid Vattenfall AB Vattenkraft i Luleå. Vattenkraften har sedan början av 2000-talet arbetat med övergången till en processorienterad verksamhet men har inte fullt ut lyckats förankra det nya arbetssättet. Syftet med detta examensarbete är att: ? Undersöka och ge rekommendationer på hur Vattenkraftens processorienterade arbete kan utvecklas ? Undersöka och ge rekommendationer på hur Vattenkraftens processförbättringsarbete kan utvecklas.

Kvalitetsstyrning i byggproduktion : En studie av ett samverkansprojekt

Kvalitetssäkring och Kvalitetsledning är inget nytt i byggbranschen.Problemet är att många gånger gör dessa inte själ för namnen utanresulterar i en pärm på en hylla istället för att vara ett verktyg somanvänds för att säkra och utveckla kvaliteten i projekten och företagen.Detta examensarbete syftar till att i ett pågående byggprojektundersöka och ta fram en helhetsbild av hur kvalitetsarbetet iproduktionen ser ut och därefter ge förslag på förbättringar. Detundersökta projektet är Skandionkliniken i Uppsala som drivs isamverkan mellan Akademiska Hus och NCC. Ett av projektmålen äratt ta kvalitetsarbetet till nästa nivå. Beställaren har även valt enegenkontrollbaserad slutbesiktning som sker mot kvalitetsdokumentationenistället för den verkliga byggnaden.Resultatet visar att det finns en ambition i projektorganisationen attprestera bra och leverera ett projekt med hög kvalitet. Ett flertalanpassningar av NCC:s interna kvalitetsstyrning har identifierats iprojektet vilka främst kan kopplas till den egenkontrollbaseradeslutbesiktningen.

Utvärdering och förbättring av processen för avvikelsehantering: En studie gjord hos BAE Systems Hägglunds för att optimera deras process för avvikelshantering

För att företag ska fortsätta vara konkurrenskraftiga i dagens turbulenta samhälle krävs att de utvecklar både sina produkter och deras organisation.Något som har fått större och större fokus på senare år är att fokusera på att kvalitetssäkra både processer och produkter för att minska kostnader.Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vilka faktorer som påverkar tillförlitligheten av processen för avvikelsehantering inom producerande företag.Projektet genomfördes på BAE Systems Hägglunds, ett företag med stor kundanpassning, för att förbättra kvaliteten på deras process för avvikelsehantering i monteringen.I ett första skede i projektet kartlades hur BAE arbetar i dagsläget.Detta gjordes med hjälp av att intervjua personer som dagligen använder processen samt en workshop för att ta fram en processkarta.Genom att studera befintlig litteratur inom området skapades bättre kunskap om vilka faktorer som är viktiga vid kvalitetsarbete och avvikelsehantering.I analysen jämfördes litteraturen med hur företag arbetar för att identifiera förbättringsområden.Rekommendationerna som delgavs företag rör främst att införa gemensamma rutiner över hela företaget för hur avvikelser registreras i deras affärssystem.En sådan rutin var att införa ett klassificeringssystem för alla avdelningar istället för de tre klassificeringssystemen som finns i dagsläget.En annan var att standardisera vilka informationsfält som skulle fyllas i för att kvaliteten på avvikelserna skulle bli tillförlitlig. Det togs även fram tre nyckeltal för att mäta processen i framtiden för att se om den förbättrats. Långsiktiga rekommendationer blev att se över ansvarsfördelningen för respektive avdelning.Detta för att eventuellt kunna avskaffa roller som är överflödiga och att ge personalen mer ansvar för ärenden de registrerar.

Förväntningar och resultat av interna revisioner: en studie av interna revisioner vid SSAB Tunnplåt i Luleå

SSAB Tunnplåt i Luleå har ett integrerat ledningssystem för kvalitet, miljö, arbetsmiljö och säkerhet. De är certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 och OHSAS 18001. Interna revisioner genomförs regelbundet på alla enheter och utförs av företagets verksamhetsutvecklingsgrupp, VU-gruppen, samt ett tiotal andra interna revisorer. I detta arbete har de interna kundernas syn på och förväntningar av interna revisioner analyserats med hjälp av intervjuer. Efter genomförd analys kan två inriktningar urskiljas bland de intervjuade: de som ser de interna revisionerna som ett förbättringsverktyg och de som ser revisionerna som en hjälp för att klara de externa revisionerna.

Vägen till noll fel : En fallstudie om kvalitetsförbättringsarbete i byggbranschen

Syfte: Syftet med studien är att bidra med en ökad förståelse för hur kvalitetsförbättringsarbete används för att eliminera brister och fel inom byggbranschen.Metod:  Studien utfördes genom kvalitativ metod med hermeneutiskt synsätt samt tolkning. Fallstudien omfattar fyra intervjurespondenter varav en pilotstudie samt 42 enkäter till samtliga tjänstemän och medarbetare med ledaransvar på olika nivåer inom kvalitetsförbättringsarbetet. Insamlad data bearbetades med hjälp av tematisk analys för att sedan analyseras och tolkas. Slutligen drogs slutsatser från resultat och analysmaterialet.Resultat & Slutsats: Med hjälp av litteraturgenomgången och resultatet av det undersökta fallföretaget har studien kommit fram till att det är utmanande och svårt men inte omöjligt att implementera kvalitetsförbättringsmetoder och tekniker i byggbranschen utifrån de unika förutsättningar som råder i byggbranschen. Det råder samsyn bland de tillfrågade gällande vad de upplever är de vanligast förekommande kvalitetsbrister och fel vid slutbesiktning.

PRODUKTUTVECKLING AV KONFEKTION MED KORTA LEDTIDER MED LITEN RISK FÖR DEFEKTER

Arbetets bakgrund är en studie av hur produktutvecklings- och produktionsstegen ser ut i teorin för klädföretag som produktutvecklar genom ?snabbt marknadsbesvarande genom korta ledtider? och producerar genom det ?progressiva buntsystemet?. Jag presenterar de olika processerna och vilka svårigheter de bär med sig. I arbetets metoddel är samma processer studerade i praktiken hos intermediära företag och fabriker i Kina och tre nordiska ?fast-fashion?-företag.

Industrin och SPS : Möjligheter utifrån människa, teknik och organisation

Detta examensarbete utförs i samarbete med företaget Järn AB, vilket är ett svenskt företag med gjuteri, pulvermetallurgi samt bearbetningsverksamhet. Produkterna är av varierande typ, storlek och volym, avsedd för ett brett kundsegment däribland fordonsindustrin samt maskintillverkare. Företaget har mer än 500 anställda och namnet Järn AB är fiktivt.Syftet med arbetet är att föreslå ett angreppssätt för hur Järn AB kan gå vidare med statistisk processtyrning (SPS). Detta angreppssätt ska baseras på erfarenheter från fordonsindustrin samt litteraturstudier. Studien kommer grunda sig utifrån perspektiven människa, teknik och organisation.

Avvikelsehanteringssystem: nulägesanalys av
avvikelsehanteringssystemet inom Pharmadule Emtunga

Pharmadule Emtunga tillverkar moduler åt främst off shore industrin och läkemedelsindustrin. Inom dessa branscher är kraven på kvalitet mycket stora. Företaget har varit kvalitetscertifierat sedan 1994 och miljöcertifierat sedan 2000. Kvalitetstänkande är stort inom företaget och processen att hantera avvikelser är en del i företagets strävan att kontinuerligt förbättra sig. Avvikelser är något som inte stämmer överens med rutiner eller krav som företag, kund eller myndigheter har ställt upp.

Delaktighetsprocessen i verksamhetssystem: fallstudie på konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB

Miljö- och kvalitetsfrågor har under en längre tid behandlats av större företag. De senaste åren har dessa frågor även fått en märkbar betydelse för små företag. Krav på att företag kan visa upp att de jobbar aktivt med miljö- och kvalitetsfrågor kommer bland annat från kunder och allmänheten, men det kan även vara en förutsättning för att kunna växa eller hålla sig kvar på marknaden. Med hjälp av ett verksamhetssystem styrs arbetet med miljö- och kvalitetsfrågor inom företag. En framtida praktisk tillämpning av verksamhetssystemet påverkas i hög grad av hur involverade företagets medarbetare är i arbetet med verksamhetssystemet, därför är det betydelsefullt att alla medarbetare görs delaktiga i företagets verksamhetssystem.