Sök:

Avvikelsehanteringssystem

nulägesanalys av
avvikelsehanteringssystemet inom Pharmadule Emtunga


Pharmadule Emtunga tillverkar moduler åt främst off shore industrin och läkemedelsindustrin. Inom dessa branscher är kraven på kvalitet mycket stora. Företaget har varit kvalitetscertifierat sedan 1994 och miljöcertifierat sedan 2000. Kvalitetstänkande är stort inom företaget och processen att hantera avvikelser är en del i företagets strävan att kontinuerligt förbättra sig. Avvikelser är något som inte stämmer överens med rutiner eller krav som företag, kund eller myndigheter har ställt upp. Avvikelser kan uppstå på flera sätt, både genom faktorer som företaget kan råda över och faktorer som företaget inte kan råda över. De sistnämnda kan vara strömavbrott eller sabotage och är således svåra att förebygga eller bekämpa. De avvikelser som går att råda över ska man se till att minimera. Ett sätt att göra detta är att införa ett system för avvikelser. Det primära med ett system för att hantera avvikelser är att avhjälpa felet snabbt så att arbetet kan fortsätta och sedan se till att felet inte uppstår igen. I de flesta fall skrivs en rapport då avvikelse uppstår i vilken information samlas in. Rapporten används för att avhjälpa felet och samla in statistik. Statistiken används sedan för att sätta in rätt resurser på rätt plats. Syftet med detta examensarbete har varit att utföra en nulägesanalys av Pharmadule Emtungas avvikelsehanteringssystem för att upptäcka eventuella fel, brister och förbättringsområden. En rekommendation till förbättringar kommer att lämnas i form av handlingsplan och exempel på ändringar i dokument etc. Ett av de största problemen är att i de flesta fall utförs endast den avhjälpande åtgärden utan att felorsaken utreds, vilket leder till att liknande fel kan komma att uppstå igen. Ytterligare problem som identifierats är att alla avvikelser som uppstår inte rapporteras. För att förbättra dessa två områden måste företaget bli duktigare på att ta hand om de rapporter som kommer in och låta ansvarig avdelning lösa sina egna problem. Vidare borde ledningen sätta tryck på dessa avdelningar så att problemen verkligen löses. Genom utbildning och information kan man öka inrap-porteringen av avvikelser då anställda har problem med definitionen på vad en avvikelse verkligen är.

Författare

Daniel Lindfors

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..