Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Kranar - Sida 1 av 2

Castellon - Brunelleschis runtomsvängade kran

Kandidatuppsats 20 p, Bygghantverksprogrammet vid Institutionen för kulturvård, HT 2006.

Kvalitetsutveckling : Organisatoriska förbättringar för en tillverkare av mobila hydrauliska kranar

Kvalitet, förbättringar och processperspektiv är centrala delar för företag som vill arbeta med offensiv kvalitetsutveckling. MultiDocker Cargo Handling AB producerar mobila hydrauliska Kranar främst avsedda för att användas i en hamnmiljö. En stor del av verksamheten består av säljoch marknadsföringsaktiviteter mot marknadens kunder. I dagsläget vill MultiDocker finna metoder för att höja resultaten av sina mest värdeskapande aktiviteter och förädla sina tjänster gentemot kund.I min rapport har jag arbetat fram några enkla rekommendationer för hur MultiDocker kan påbörja ett genomgående kvalitetsarbete. Genom att systematisera och processkartlägga verksamheten kan MultiDocker tillföra metoder och verktyg för att följa upp och utvärdera resultaten av olika delar av verksamheten.

Utvecklingsarbete av fastflakskonstruktion

Huvuddelen rapporten kommer att omfatta de versioner av konstruktioner av de olika delarna som ingår i en fastflakskonstruktion. Syftet med projektet är att lägga en grund för framtida utvecklingsarbete på Laxo Mekan, då de är intresserade av att ta upp egenproduktionen av fasta flak.För att ta reda på om en egenproduktion av fastflak är lönsamt, har ett helt nytt koncept utvecklats från grunden med fokus på kundens behov samt en strävan efter låg tillverkningskostnad. Då problemet varit att ta fram ett ekonomiskt lönsamt koncept har mycket energi lagts på detta område. En viktig egenskap för kundens användning är en hög lastkapacitet och därmed är ett viktigt mål att göra påbyggnaden så lätt som möjligt. För att möta krav på låg vikt samt tillräcklig hållfasthet har analyser med hjälp av datasimulerade belastningar applicerats på CAD-modeller i upprepade förbättringscykler.Under projektets gång har olika koncept utvärderats och det resulterade i ett antal innovativa lösningar.

Kartläggning av typfordon för rundvirkestransport vid Holmen Skogs regioner

Transportkostanden står idag för stor del av den totala virkesanskaffningskostnaden. Planering och val av fordonsteknik påverkar detta. Holmen Skog är verksamma från Norsjö i norr till Vimmerby i söder, detta leder till stor variation i transportförutsättningar. Det har identifierats att det finns stora variationer i taravikt, vilket påverkar nyttolastförmågan. Syftet med examensarbetet är att identifiera vilken utrustning som finns på typiska lastbilar för rundvirkestransport vid Holmen Skogs olika verksamhetsområden. Målsättningen är att resultatet ska kunna användas som underlag för Holmen Skog till att i framtiden påverka åkerier att öka nyttolastförmågan.

Testrigg svängdämpare : Framtagning av ett konceptförslag till en testrigg för testning av bromsade länkar till kranar

Nästan alla Kranar på marknaden som används till bl.a. skogsbruket, materialhantering och transport har någon form av länkar som standardutrustning. Länkarna är monterade mellan kranen och redskapet, vilket gör det möjligt för redskapet att pendla i två riktningar och på så vis kunna hålla sig horisontellt i alla lägen. Många av länkarna är även försedda med bromsar som dämpar oönskade pendlande rörelser och dessa bromsade länkar kallas då för svängdämpare. Indexator Rotator Systems är en stor tillverkare av bl.a.

Framtagning av ny lyftytrystning för gasturbin SGT-600/700

I detta Examensarbete har en ny lyftutrustning till gasturbin SGT-600/700 olika moduler tagits fram. Examensarbetet har utförts på Siemens Industrial Turbomachinery AB i Finspång på avdelningen GPTP (leverans gasturbin teknik package installation).Målet med arbetet har varit att skapa en lyftutrustning som är mer flexibel än den befintliga lyftutrustningen och klarar samlyft (lyft med hjälp av två Kranar).Arbetet har utförts med hjälp av olika metoder som QFD, funktionsmedel-träd och morphologisk matris, där kundorienterad konceptkonstruktion är basen för arbetet. En studie av teori inom området har genomförts. Den befintliga lyftutrustningen undersöks för att skapa förståelse, sedan undersöks problemet för att skapa en lösningsrymd. Flera konceptuella lösningar genereras, till sist väljs det bästa konceptet och ritningar för den nya lyftutrustningen tas fram.Den befintliga lyftutrustningen kräver anpassning med extra komponenter för lyft av de olika modulerna.

Demonstrator av vinkelgivare

Eskilstuna Elektronikpartner (EEPAB) är ett elektronikföretag som tillverkar vinkelgivare till bland annat Kranar som är monterade på lastbilsflak.För att EEPAB på ett intressant sätt ska kunna demonstrera sin produkt på mässor har en demonstrator tagits fram. Denna demonstrator består av en fjärrstyrd grävmaskin och en elektronikenhet, som hanterar den analoga signalen från vinkelgivaren. Resultatet, som är vinkelgivarens lutning i grader, presenteras på två sjusegmentdisplayer som är placerade på grävmaskinens bägge sidor. Vinkeln skickas även trådlöst från elektronikenheten, via Bluetooth, till en PC. Grävmaskinens batteri (7,2V) strömförsörjer all hårdvara, vilket gör att demonstratorn är helt portabel.Denna rapport beskriver block för block de olika programfunktioner samt hårdvara, som behövs till en färdig och fungerande demonstrator..

Halvautomatisk styrning av järnvägskran

En RMRC, Rail Mounted Railway Crane, är en kran för hantering av containertrafik till och från järnvägsvagnar. Kranen som är helt manuellt styrd utrustas med en semiautomatik som hjälper operatören att positionera kranen. Målpositionen för containern kommer från terminalens logistiksystem. För positioneringen har en lämplig regulator tagits fram som tar hänsyn till den mekaniska påverkan på motorer och växellådor som finns vid acceleration och retardation. Regulatorn har tagits fram och testats i en simuleringsmiljö.

Transportrack : Förpackning av gripklor för transport

Cranab AB specielliserar sig på att bygga Kranar och gripklor till skogsmakiner, denna rapport kommer enbart att handla om hur författaren har gått till väga för att hjälpa Cranab AB att komma med idéer och koncept för transportrack som ska transportera gripklorna som skärs ut och svetsas ihop på cranab 2 och sedan skickas över till cranab 1 för vidare bearbetning, målning och slutligen montering.Just nu så skickas färdiga klor av olika storlekar från cranab 2 till cranab 1 på standard SJ-pallar gjord av trä. Syftet med detta arbete är då att komma med idéer och koncept på emballage så att man kan skicka dessa gripklor i färdiga set, bestående av; innerklo, ytterklo och vagga i ett och samma ?paket?, detta för att bli av med träpallarna och effektivisera arbetet, i och med att Cranab vill kunna hantera beställningar som är både personliga och flexibla.För att arbeta med problemställningen så har Solid Works tagits till som hjälpmedel och även samtal med konstruktörerna samt en förstudie på Cranab AB logistic..

Skydd till trevägskran för medicinskt bruk : Stopcock protection

Detta examensarbete har genomförts i samarbete med ALMI Företagspartner ABsom arbetar med att främja utveckling av företag och nyföretagande. Tillsammans med Landstinget i Jönköpings län driver de projektet P.U.M.A, Produktutveckling med Medicinsk AnknytningExamensarbetet omfattar utveckling av ett skydd till en trevägskran.Skyddets syfte är att förhindra ofrivillig justering av de Kranar som används vid intravenös infusion av cytostatika, då patienten behandlas i hemmet.Vid behandling flödar cytostatikan genom en trevägskran. Kranen monteras på patienten, som har hudkontakt med denna under hela behandlingen.I den teoretiska bakgrunden beskrivs metoder för produktutveckling och en rad återkommande begrepp i rapporten.Vid genomförandet gjordes inledningsvis en marknadsundersökning, vilken utgjorde underlag för produktkraven.Efter idégenerering genomfördes sållning i två faser för att sortera bort koncept som ej uppfyllde ställda krav.Sållningen följdes upp med tillverkning av enkla prototyper, vilka utvärderades och låg till grund för val av slutgiltigt koncept.Examensarbetet resulterade i ett färdigt koncept som uppfyller de krav som ställdes med avseende på funktion, säkerhet, pris och miljö. Vid eventuell massproduktion av produkten kommer ytterligare tester och finjustering av konstruktionen krävas..

Konceptuell konstruktion kran CV90 ARV

Under våren 2005 utförde Johan Öberg och Henrik Rautio Berguv sitt examensarbete vid Land Systems Hägglunds (LSH) i Örnsköldsvik. LSH tillverkar en rad olika banddrivna militära fordon bl. a stridsfordonet CV90. Det finns flera versioner av CV90, en av dem är CV90 ARV(Armoured recovery vehicle). På den nuvarande versionen av CV90 ARV finns en lyftkran monterad ovanpå vänster bandhylla.

Lyftkranars livslängd : analys av hur lyftkranars livslängd påverkas av dess drift samt framtagning av verktyg för konditionsanalys.

På Sandvik Materials Technology i Sandviken finns en lyftgrupp som ansvarar för samtliga Kranar på industriområdet. Syftet med examensarbetet är att skapa ett verktyg som hjälpmedel för att kunna ta fram rekommendationer för ett kostnadseffektivt utbyte eller underhåll av traverser som baseras på livslängden. En lyftkrans livslängd beror på hur den körs d.v.s. lastvikt och lyftfrekvens samt hur den färdas. Verktyget skapades i kalkylprogrammet Microsoft Excel. Med hjälp av driftdata som tas fram ihop med produktionen och matas in i programmet resulterar det i en teoretisk livslängd för den aktuella kranen.

Att hantera en internationell försörjningskedja: analys av
komponentflödet vid MacGREGOR (SWE) AB

MacGREGOR är efter 2007 års orderingång världens största tillverkare av Kranar för hantering av gods och förnödenheter på fartyg. Tidigare var stora delar av verksamheten knuten till Örnsköldsvik och de flesta processer utfördes internt. Numera bedrivs ingen produktion och lagerhållning i egen regi, men däremot ett omfattande arbete för att förse produktionsenheterna med komponenter och moduler. Produktionen har alltmer förskjutits till Asien där de mest aktiva varven finns. MacGREGOR´s underleverantörer är till antalet flest i Europa, men ökad införskaffning sker i Asien.

Alternativa konstruktionsmaterial och tillverkningsmetoder för krandetaljer

Cargotec Sweden AB i Hudiksvall konstruerar och producerar lyftKranar för skogsindustrin samt styckegodshantering och specialbyggda Kranar för olika ändamål. Konstruktionsavdelningen jobbar kontinuerligt med att vidareutveckla befintliga kranmodeller. Produktionsanläggningen är den största för lastbilsKranar inom koncernen. Kranarna tillverkas till största del i stål av olika hållfasthet. Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilka av de icke lyftande delarna hos Cargotecs styckegodsKranar HIAB av modellerna 211 till 288 som kan tjäna mest på att konstrueras i ett alternativt material. Då andra material används måste alternativa tillverkningsmetoder och omkonstruering vara en del av arbetet, detta för att vara säker på att produkten går att förverkliga.  För att ta reda på vilka detaljer som var lämpliga att vidareutveckla utfördes en förundersökning där olika detaljer som kunde vara lämpliga att konstruera i annat material utvärderades. Utifrån förundersökningen framkom två detaljer, ramen till elektronik- och hydraulikstyrning samt bussningar till utskjutskolvarna.

Energieffektivisering av Hotell Inlandia Norsjö

Detta arbete innefattar en undersökning av Hotell Inlandia i Norsjö på uppdrag av Norsjö kommun för att hitta de delar som är gamla, ineffektiva och dåliga för att sedan ta fram förslag på förbättringar för att minska energiförbrukning, kostnader och förnya vissa delar.De delar som undersökts är:? Värmekällan? Värmesystem, radiatorer? Fönster? Ventilation? Vattenflöden i duschar och KranarEn undersökning av fönster och beräkning av värmeförluster genom dessa har gjorts för att se hur mycket uppvärmningsbehovet kan minska genom att byta till nya fönster med lägre värmegenomgångstal, U-värde. En offert har tagits fram på nya fönster som använts för att jämföra med de gamla och genom att byta till nya fönster kan det faktiska årliga energibehovet minska med ungefär 33,8 MWh per år och för att förstå ungefär hur mycket det är så kan det jämföras med energiförbrukningen i en genomsnittlig svensk villa som ligger på 25 MWh per år.Beräkningar har gjorts på dusch- och kranmunstycken för att se hur mycket besparingar som skulle kunna göras genom att byta ut gamla munstycken med högt flöde till nya vattensparande. Genom att byta ut de gamla duschmunstyckena som släpper ut ca 19 liter vatten per minut mot nya effektiva som släpper ut ca 6 liter per minut kommer uppvärmningskostnaderna för vattnet genom duschning att minska från 3800 kronor till 1194 kronor. Detta gäller om det bor två personer i ett rum som duschar 10 minuter per dag i ett helt år.

1 Nästa sida ->