
Sökresultat:
10 Uppsatser om Konstnärsmyt - Sida 1 av 1
Intuitionens spelrum: skapande i m?tet mellan form och frihet
Denna uppsats utforskar samspelet mellan struktur och frihet i konstn?rligt skapande, med
fokus p? improvisation och intuition. Genom ett nyskrivet verk f?r ensemblen Gageego
pr?vas en metod d?r en fast kompositionsform gradvis m?ter en mer intuitiv, grafisk tolkning.
Syftet ?r att unders?ka hur musik kan utvecklas fr?n en tydligt definierad struktur till en friare
klangv?rld utan att f?rlora sin helhet.
Konsten att styras: mots?ttningar inom regionala kulturbolags m?lstyrning
Syfte: Uppsatsen syftar till att unders?ka hur m?lstyrning fungerar i offentliga kulturbolag p? regional niv?, och specifikt de komplexa mots?ttningar som p?verkar denna process. Genom att analysera tre offentliga kulturbolag utforskas vilka typer av m?l som finns, vem som formulerar dem, och hur m?len f?ljs upp. Teori: Studiens teoretiska referensram ?r inspirerad av Max Webers teori om idealtyper.
Nervositetens brutala p?verkan
I detta konstn?rliga arbete unders?ker jag nervositet i samband med min uppgift att vara
praktikant och understudy i musikalen Flowers for Mrs Harris p? Wermland Opera. Med
bakgrund i tv? planerade inhopp f?rs?ker jag ta reda p? om jag vid att skapa en strukturerad
plan baserad p? strategier f?r att hantera stress kan minska min egen nervositet. Jag unders?ker
ocks? vad jag kan l?ra mig och hur jag kan utvecklas som artist vid att ge nervositeten mer
uppm?rksamhet.
Nostalghia - minnets rum och klang Om ett poetiskt komponerande f?r orgel
F?ljande arbete ?r ett f?rsta steg mot att teckna en egen, personlig
kompositionsprocess och ett utforskande av det egna
kompositionsarbetet. Detta sker genom en f?rdjupning i f?rfattarens
kompositionsprojekt f?r piporgel via ett antal teoretiska perspektiv
p? nostalgi, kyrkorummet, orgel och komposition. F?rfattaren
samtalar med ett antal r?ster (Karin Johannissons id?historiska bild
av nostalgi, Per Magnus Johanssons psykoanalytiska perspektiv p?
konstn?rskap t.ex.) som skapar en v?v av tankar och perspektiv genom
arbetet..
Kvinnor l?ter! En unders?kning av musikalisk gestaltning av musik f?r damk?r av kvinnliga tons?ttare
Musikalisk gestaltning av musik f?r damk?r skriven av kvinnliga tons?ttare ?r omr?det f?r detta
arbete. Syfte ?r att unders?ka och problematisera repertoar f?r damk?r som ?r komponerad av
kvinnor. Syftet ?r avgr?nsat till att omfatta fr?gan om vilka utmaningar och v?gval f?r l?sningar
som visar sig i processen med att v?lja repertoar, att g?ra instudering och att framf?ra musiken
f?r publik.
?Det blir gr?nt n?r solen lyser upp den m?rka v?rlden? En konstn?rlig unders?kning av att komponera ny musik f?r barnk?r
I uppsatsen analyseras och diskuteras processen av att komponera ny repertoar f?r barnk?r. Studien beaktar f?ljande fr?gest?llningar: Hur realiserades f?ruts?ttningarna f?r uppgiften att skriva musik f?r barnk?r? Vilka utmaningar uppstod under processen och hur l?stes de?
Med hj?lp av en processdagbok unders?ks utf?randet av att tons?tta ett verk f?r barnk?r. F?rfattaren diskuterar parametrar som barnr?stens omf?ng, st?mf?ring f?r barnk?r, textens ber?ttelse, melodins rytm samt ackompanjemangets f?rh?llande i relation till k?rmelodin.
Sk?despelarens laboratorium
Jag st?r nu i gr?nslandet mellan utbildning och mitt yrkesliv som scenkonstn?r. Jag st?r inf?r
en os?ker arbetsmarknad d?r jag till stora delar sj?lv har ansvar f?r hur jag anv?nder min tid. I
detta arbete unders?ker jag hur jag kan skapa ett rum, ett slags laboratorium, d?r jag kan ge
mig sj?lv goda f?ruts?ttningar att ?ven efter utbildningen forts?tta utveckla min egen sceniska
gestaltning och ta mig an nya utmaningar.
H?r ska det skrivas!
I det h?r arbetet s?ker jag verktyg som kan skapa en frihet och en sj?lvst?ndighet f?r mig inom
mitt kommande yrke som musikalartist. Jag har fokuserat p? att f?rs?ka hitta olika strategier
och f?rh?llningss?tt som g?r att jag lyckas f?rdigst?lla ett projekt.
I mitt s?kande efter strategier som ?r gynnsamma f?r mitt eget skrivande har jag tagit del av
litteratur, intervjuat tv? skrivande sk?despelare, gjort skriv?vningar och tillsammans med en
kollega skrivit och framf?rt en egen soppteaterf?rest?llning.
Konstf?rst?relse/F?rst?relsekonster: En unders?kning av konstruktiv ikonoklasm som konstn?rlig process
Building on the concept of constructive iconoclasm as a creational force of iconicity, this thesis examines how the contemporary iconoclastic discourse is related to artistic process.
Studies have shown that the performative act of destroying art that is an historical phenomenon is highly present within the contemporary art discourse today. Due to the many dimensions of contemporary art, the ways in which iconoclastic deeds appear may differ from the historical narrative. While iconoclasm and iconicity are being reciprocal processes that can only exist in relation to each other and their context, there are signs that the destructive act itself is being recontextualized by contemporary artists. Guided by the framework of Norman Fairclough?s critical discourse analysis, the thesis examines the processes of conceptual and constructive art destruction by analyzing the discourses of two case studies situated in the contemporary art market.
Relationen mellan dansundervisning och elevens utveckling av sociala h?llbarhetsf?rm?gor
Syftet med denna litteraturstudie ?r att unders?ka vad forskningslitteraturen s?ger om
relationen mellan dansundervisning och elevens utveckling av sociala h?llbarhetsf?rm?gor
hos eleverna i ?ldrarna 10?25. Den svenska skolan har ett ansvar att f?rbereda elever att
kunna verka inom ett demokratiskt samh?lle och det ?r viktigt att ge elever en undervisning
d?r de f?r m?jlighet att utveckla f?rm?gor som de kan anv?nda sig av i en st?ndigt komplex
och f?r?nderlig v?rld. Vi har anv?nt oss av ?United Nations Educational, Scientific and
Cultural Organization?:s (UNESCO) lista p? f?rm?gor vars tanke ?r att frambringa
?sustainability citizens?.