Sök:

Sökresultat:

44 Uppsatser om Konkurrentanalys - Sida 1 av 3

Fastighetsmäklarföretags möjligheter och svårigheter vid expansion till nya geografiska marknader ? kostar det mer än vad det smakar?

Denna uppsats behandlar svårigheter och möjligheter som finns när ett fastighetsmäklarföretag expanderar på en marknad med stor konkurrens. I de tre storstadsregionerna är konkurrensen mellan de olika fastighetsmäklarbyråerna mycket stor. Vad är det då som får nya aktörer att försöka slå sig in på dessa marknader..

Konkurrentanalys YIT

Detta examensarbete har utförts av Sadik Ameti, Magnus Sandberg och Kristian Fazakas påInstitutionen för Ingenjörshögskolan på Högskolan i Borås, på uppdrag av YIT Sverige AB.Den västsvenska klimattjänstsmarknaden präglas av en väldigt hård konkurrens både från nyaoffensiva företag samt gamla mer etablerade företag. Därför vill YIT upprätta enkonkurrensanalys för den västsvenska marknaden. Konkurrentanalysen skall ge insikt i vilkadet är som är konkurrenter och hur de arbetar på marknaden, skillnaden mellan företagen samthur konkurrensen skall bemötas av YIT.Syftet med detta examensarbete är att undersöka och kartlägga vilka som är YIT:skonkurrenter. Tyngden ligger på bedömningen av företagens finansiella ställning mellan åren2005 till och med 2007. Anledningen till att analysen fokuserar på åren 2005 till 2007 ärbland annat för att dessa år var högkonjunkturår, vilket gör att man kan bilda sig enuppfattning av hur konkurrenterna agerar när det är bra ekonomiska tider och därmed ingastörningsmoment från omvärlden.

Analys av www.ltdalarna.se : underlag för vidareutveckling

Landstinget Dalarna har en webbplats som är tre år gammal och som nu ska vidareutvecklas till det bättre och anpassas efter de behov och önskemål som besökarna har på webbplatsen samt efter 24-timmarswebbens riktlinjer. Därför fick vi i uppdrag av landstinget att ta reda på vad besökarna har för krav på information och vad de anser om webbplatsen. Uppdraget var också att ta reda på vilka målgrupperna är, vilken den "typiske" surfaren är samt att titta på vad konkurrenterna, andra landsting, har på sina webbplatser.I detta examensarbete har vi gjort en förändringsanalys, en målgruppsanalys och en Konkurrentanalys. För att få veta vad besökarna anser om webbplatsen, vad de har för behov och önskemål samt för att få veta vilka besökarna är gjordes ett webbformulär som lade ut på webbplatsen. Vi gjorde även enkäter som delades ut och utförde intervjuer.Som resultat av vårt examensarbete har vi kommit fram till att besökare har stora krav på en webbplats.

Konkurrensen bland småhustillverkare: resurser och framgångsfaktorer i Linköpingsregionen

På senare tid har konkurrensen om kunder ökat bland företag vilket gör att behovet av Konkurrentanalyser har ökat. Trähusbranschen är en bransch där behovet av Konkurrentanalys är extra stort eftersom det finns många företag som konkurrerar på en begränsad och konjunkturkänslig marknad. Konkurrensen inom branschen blir dessutom hårdare eftersom kunderna oftast är privatpersoner med stora krav på produkten men med en begränsad ekonomi. I denna rapport har konkurrensförhållandena inom trähusbranschen undersökts på en geografiskt begränsad marknad. Undersökningen inriktades på att hitta de absolut viktigaste faktorerna som gör en husleverantör framgångsrik.

Konkurrentanalys och förbättringsförslag avseende tidtabell

In order to measure the quality of the logs, one can with help of Fast Fourier Transform technique get the signals resonance peaks. With help of these peaks you can see whether the quality of a tree is good or bad. This report contains the work of a where a program has been developed to be able to process a vibration created by an automatic hammer hitting on a log of wood. From the processed signal the program should be able to show both the raw wavesignal and the processed measured data from the resonance peaks. Beyond the raw wavesignal and resonance peaks the program should also be able to control the automatic hammer.

Studenter För Uthyrning : en konkurrentkartläggning av studentuthyrningsföretag

SammanfattningBemanningsbranschen är idag en naturlig del av den svenska arbetsmarknaden. Sedan slutet av 1990-talet har allt fler företag inom denna bransch valt att fokusera på uthyrning av studenter. Detta är ett mycket intressant segment då denna verksamhet ökar kontakten mellan studenter och näringsliv och skapar möjligheter för studenter att erhålla arbetslivserfarenhet under studietiden. Ett allt mer snabbföränderligt konkurrensklimat ökar kraven på medvetenhet och strategiutformning för företag, något som är av särskilt stor betydelse för en bransch som är så ung och expansiv.Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera den omvärld som bemanningsbranschen, och i synnerhet studentuthyrningssegmentet befinner sig i. Vidare genomförs en Konkurrentanalys av företag som fokuserar på studenter och uthyrning av dessa till kvalificerade uppdrag.Undersökningen genomfördes med ett kvalitativt tillvägagångssätt med insamling av såväl sekundär- som primärdata.

Analys av Itabs lösfot och stolpe

Vad är viktigt när hyllsystem till butiker ska säljas, tillverkas och användas? Jo de måste vara användarvänliga alltså lätta att montera, bära och modifiera. De bör även vara smidiga att frakta, de ska då vara lätta (viktmässigt) och inte otympliga. Framförallt måste de vara prisvärda alternativt billiga att köpa, för att uppnå detta bör de bestå av så lite material som möjligt samtidigt som de ska vara lätta att producera.Detta var några av de frågeställningar som detta arbete utgått ifrån och de har penetrerats mer eller mindre grundligt.För att svara på detta så undersöktes möjligheten att ändra godstjockleken i stolparna till hyllsystemet från 2,5 mm till 2,0 mm, detta skulle vara delvis lösningar till både vikt- och materialfrågan men framförallt prisfrågan då materialet står för en stor del av kostnaden. Detta framkom genom att de olika stolparna räknades på ur flera olika synvinklar för att reda ut om de skulle hålla för denna typ av förändring.

Utveckling av blodvagga

Ljungberg & Kögel AB är ett enmansföretag som specialiserat sig på blodprodukter för hela världsmarknaden. Idag har Ljungberg & Kögel ingen försäljning på den Amerikanska marknaden där det tappas 14.5 miljoner helblod varje år. Därför vill företaget undersöka möjligheterna att utveckla och lansera en ny blodvagga primärt avsedd för den amerikanska marknaden. I detta projekt har systematisk problemlösning används för att strukturera utvecklingen och dess faser. Projektet inleddes med informationsinsamling där Konkurrentanalys, intervjuer och observationer gav en bas av kundbehov för produktutvecklingen.

Design Management för Remote Control Sweden AB

This Degree Project is a cooperativ work with the advertising agency PAX in Falun and the industrial companyRemote Control, who constructs and sells actuators for the global market.The assignment concerns bringing out a graphic profile, or with another expression a Design Management, forRemote Control AB graphic materials. Remote Control AB has a quality certification ISO 9000 and is workingwith, when this report was wrote, an environment certification ISO 14001.The Company has been paid attention to Internet and other media.The supervisors are familiar to that Design Management is a soon coming competition element, like quality andenvironment management.This Degree project contains research, analysis and the construction of graphic material. The research has beencommitted most of the time to trace the customer, the market and the competitor, because its the most importantphase. It?s also important looking at competitor?s way of working with marketing management, so you can separatethem from the own company..

Materialundersökning

This report emphasizes the importance of seeing a university as a company that offers a service. It isimportant to see the different quality dimensions that distinguish a service. The customer-focused planninghas also set the structure of this degree project.The marketing investigation is based on recruit questionnaires and interviews with secondary schoolstudents. The questionnaires show that the catalogue still reaches out with most information despiteconstant increase of information search at the Internet. The students seem to prefer University ofKristianstad´s catalogue front.The competition analysis is based on telephone interviews and information material sent from theother universities.

Utformning av mätutrustning för hand- och armvibrationer

Denna rapport beskriver examensarbetet som genomförts hos företaget CVK AB i Luleå. Syftet med arbetet var att utveckla en ny produkt för mätning av hand- och armvibrationer vid arbete med vibrerande handverktyg. Målet var en produktlösning som är enklare att använda än dagens utrustning och som presenterar mätresultatet på ett lättförståeligt sätt för användaren. Lösningen skulle även ge visuell feedback av aktuell vibrationsnivå i syfte att utbilda användaren i sambandet mellan handhavandet av verktyget och den resulterande vibrationsexponeringen. Under arbetets genomförande användes en systematisk produktutvecklingsmetod enligt Pahl och Beitz.

Utveckling av nya generationens städvagn: ett arbete inom forskningsprojektet Aktionsprogram för optimal ergonomi och färre arbetsskador vid städning

Denna rapport behandlar examensarbetet ?Utveckling av nya generationens städvagn? och är en avslutning på civilingenjörsutbildningen ergonomisk design och produktion. Arbetet omfattar 20 högskolepoäng och har sträckt sig över perioden september 2005 t.o.m mars 2006. Syftet med uppgiften var att göra en grundlig användaranalys av Nilfisk- Advance S-vagn och omvandla den till en kravspecifikation för en ny S-vagn samt att ta fram ett koncept där ett förslag på lösning presenteras. Arbetet är utfört enligt metoden systematisk problembehandling, där en viktig del ligger i att bestämma slutanvändarens behov.

Poolhus

I denna rapport redovisas ett examensarbete av Yvonne Svensson i samarbete med Claes Edman, entreprenör.Projektets mål har varit att designa ett poolhus med inredningsförslag till uppdragsgivarens koncept Poolhus/poolskydd som ska vara så pass flexibel att den passar en bred kundgrupp. Konceptet är sekretessbelagt och kommer därför inte gå närmare in på konstruktionsfrågor gällande poolskyddsdelen. Poolhuset kommer att fungera som en gäststuga och har bastu, utomhusdusch, utomhuskök samt en veranda. Inspirationen till inredningen och formen till poolhuset är ifrån ett marint tema.I faktainsamlingen ges en överblick vem som är målgruppen genom en enkätinsamling och målgruppsanalys även en Konkurrentanalys har genomförts. Här presenteras även en funktionsanalys och en diskussion om trender utförs.

Justerbar serveringsmodul

Examensarbetet Justerbar serveringsmodul utfördes under vintern 06-07 på Coffee Queen AB i Arvika. Uppdraget var att lösa problemet med att olika stora koppar används i kaffe maskiner. Problemet krävde någon form av justerbar anordning för att undvika spill och liknande. Efter Konkurrentanalys och en del funderande genererades två principlösningar flytta koppen eller kaffeutloppet. En kopphylla steglöst justerbar med hjälp av magneter valdes ut att gå vidare med.

Utveckling av CPU-hållare och Kabelkanal för sitta/stå skrivbord

Examensarbetet har utförts i samarbete med ROL Ergo i Hovslätt som tillverkar höj- och sänkbara bordsstativ. ROL Ergo monterar och säljer endast bordsstativet, inte bordsskivan. Problemet är att de flesta CPU-hållare och kabelkanaler fästs i bordsskivan.En CPU-hållare bär upp datorns chassi och en kabelkanal används för att samla ihop kablarna. Användandet av en CPU-hållare och kabelkanal ger ett mer städat och välkomnande intryck vid kontorsarbetsplatsen.Målet med arbetet är att ta fram ett koncept med CPU-hållare och kabelkanal som går att kombinera med de olika bordsstativen samt CAD-ritningar och en Konkurrentanalys.I kapitlet Teoretisk referensram beskrivs de olika metoderna som används i produktutvecklingsprocessen. I kapitlet Genomförande används de olika metoderna för att uppnå ett resultat.

1 Nästa sida ->