Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Kompositörer - Sida 1 av 1

Återvinning av förbrukade lakan till Prepreg - Undersökning i att genom nĂ„lning mekaniskt binda polymerfibrer i vĂ€v och nĂ„lnings pĂ„verkan pĂ„ fĂ€rdig komposit.

Undersökning har gjorts av möjligheten att Ätervinna uttjÀnta lakan frÄn textilserviceföretaget Textilia till tillverkning av prepreg. DÄ dessa lakan, till skillnad mot mycket annat textilavfall, utgör en kontinuerlig resurs av relativt konsekvent kvalitet, finns stora möjligheter att tillverka en produkt av detta. Detta skulle Àven innebÀra att förbrÀnning av lakan undviks samt att ett bÀttre utnyttjande av resurser Ästadkoms. Stapelfiber av bi-komponent i polyester har tillförts vÀven genom nÄlning, samma typ av nÄlning som anvÀnds vid non-woven-tillverkning. Genom att nÄlarna har fört bikomponentfibrer ner genom lakansvÀven har en mekanisk bindning skapats mellan vÀv och bi-komponent.

Materialstudie av partisolering i statorhÀrvor för turbogeneratorer

Alstom Power Àr ett företag belÀget i VÀsterÄs som utför service pÄ generatorer. Företagets önskan Àr att kunna höja effekten utan att genomföra nÄgra omdimensioneringar av generatorn. Större effekt leder till större pÄkÀnningar bland annat i statorlindningens isolermaterial. I detta arbete tittar man nÀrmare pÄ hur en högre effekt skulle pÄverka isoleringsmaterialet som ocksÄ har till uppgift att leda bort vÀrme. Isoleringsmaterialet Àr en komposit som Àr uppbyggd av epoximatris och E- glasfiber som sitter runt smÄ kopparparter som Àr lackade med epoxilack.

BladfjÀdrar i kompositmaterial

Detta examensarbete har bedrivits pÄ Scania i SödertÀlje hos gruppen för bÀrande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvÀrdera möjligheterna att införa bladfjÀdrar i komposit pÄ framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt pÄ Scania med kompositfjÀdrar. 1990 lades det projektet ned frÀmst för att det inte fanns nÄgon lÀmplig serieproducent till kompositfjÀdrar, men Àven till följd av vissa problem med slagkÀnslighet i materialet och att det under den hÀr perioden bedrevs mÄnga utvecklingsprojekt pÄ Scania. Sedan mitten pÄ 90-talet finns det i USA en serieproducent av kompositfjÀdrar till tunga lastbilar pÄ axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till nÄgra av de stora lastbilsmÀrkena pÄ den Amerikanska marknaden.

En ny metod för att designa rakettankar

I denna rapport beskrivs ett ny idé för rakettankar. BerÀkningar och simuleringar görs för att avgöra om idén hÄller. Idén gÄr ut pÄ att sÀtta en tank i en tank, för att pÄ sÄ vis möjliggöra en arbetfördelning mellan den inre och den yttre tanken. Den inre designas för att tÄla lÄga temperaturer och brÀnslets vikt, medan denyttre designas för att innesluta allt under ett högt tryck, utan att vÀga speciellt mycket. BerÀkningarna visar att idén Àr speciellt bra för tankar avsedda att innesluta flytande vÀte.

Test av brunnslock i komposit enligt standard prEN 124

Standarder finns i alla möjliga delar av samhÀllet. De anvÀnds för att sÀkerstÀlla kvalité, sÀkerhet och effektivitet. Standarden för hur brunnslock produceras och designas heter prEN 124. Den har förÀndrats och det Àr grunden till detta projekt.Brunnspecialisten AB, ett företag i Holmsund, Àr projektets bestÀllare och har behov av att godkÀnna sina brunnslock enligt prEN 124 för fortsatt försÀljning.Projektets arbetsmoment kan delas in i tre saker. För det första att tolka vilka tester som behöver utföras för att godkÀnna brunnslock enligt prEN 124.

Bearbetningsmaskin för fÀlgar i kolfiberkomposit

Detta examensarbete har utförts pĂ„ uppdrag av Koenigsegg Automotive AB, som utvecklar, tillverkar och sĂ€ljer högpresterande sportbilar. Företaget erbjuder fĂ€lgar tillverkade helt i kolfiberkomposit, som ger betydande viktbesparingar i jĂ€mförelse med traditionella metallfĂ€lgar.Efter tillverkningen krĂ€ver fĂ€lgarna viss bearbetning vid anlĂ€ggningsytan mellan fĂ€lg och dĂ€ck. Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheten att utföra bearbetningen av fĂ€lgarna in-house i Ängelholm, och mĂ„let har varit att konstruera en maskin för detta Ă€ndamĂ„l.Projektet inleddes med en litteratursökning, dĂ€r svĂ„righeter och möjligheter gĂ€llande bearbetning av kolfiberkompositer undersöktes. Till följd av de undersökningar som gjordes, valdes bearbetningsmetoden svarvfrĂ€sning och ett antal konstuktionskoncept genererades. Genom ett antal utvĂ€rderingar utvecklades ett speciellt koncept vidare till ett komplett produktförslag.Produktförslaget Ă€r komplett med analyser, berĂ€kningar samt tillverkningsunderlag, som ger uppdragsgivaren bĂ€ttre insikt i sina möjligheter.

Produktionssystem av komposit sidopanel pÄ enstadsbil

En teoretisk studie av möjliga produktionssystem för framtida produktion av en sidopanel ikompositmaterial pÄ en stadsbil har utförsts. Studien har Àgt rum inom Team H2politO pÄ TekniskaHögskolan i Turin i Italien. Tre olika produktionsvolymer har analyserats med avseende pÄdimensionsgrÀnser, ekonomi, produktionstid, maskineri, material och miljö. Dessa har valts till 1 000,10 000 respektive 100 000 komponenter/Är. Tidigare studier inom Àmnet har analyserats,kombinerats och anvÀnts som underlag för att komma fram till lÀmpligt val av produktionsmetod förde olika produktionsvolymerna.

TrÀplastkompositer ? ett material för framtiden? : en kvalitativ studie om marknadens önskemÄl för att göra trÀplastkompositer till ett mer attraktivt material för framtiden

Minskad efterfrÄgan pÄ traditionella produkter frÄn skogsindustrin kombinerat med ökad efterfrÄgan pÄ icke-fossila material medför att företag inom skogsbranschen alltmer intresserar sig för nya produktsegment. Holmen New Business Development, en forsknings- och utvecklingsavdelning inom företaget Holmen arbetar med att utveckla produkter dÀr trÀ kan ersÀtta traditionella alternativ. En möjlig produkt för avdelningen Àr Wood Plastic Composite (WPC), ett material som bestÄr av en kombination av en plastmatris och ett trÀbaserat fyllnadsmaterial som kan ges olika egenskaper vilka skiljer sig frÄn rena trÀ- och plastmaterial. Syftet med denna studie var att undersöka hur designers och produktutvecklare inom olika svenska branscher ser pÄ anvÀndandet och utvecklingen av WPC inom sina produktomrÄden, bÄde idag och i framtiden. För att undersöka detta har 18 kvalitativa intervjuer genomförts med företag inom möbel-, köks-, fönster-, dörr-, staket- och trallindustrin. Studien visar att ett lÄgt pris, hög bestÀndighet mot till exempel röta, fukt och mögel samt att materialet gÄr att bearbeta pÄ samma sÀtt som trÀ Àr de mest önskvÀrda attributen hos framtida WPC-material. MiljövÀnlighet hos produkten Àr ett attribut som respondenterna tror kommer fÄ större betydelse i framtiden men som kunderna inte Àr beredda att betala för idag.

Utveckling av splitterskyddat styrdon till BvS10+

En viktig del i bandvagnen Àr styrdonet. Styrdonet Àr interfacet mellan fram- och bakvagn som möjliggör styrning och tiltning av fordonet. BAE Systems HÀgglunds AB har idag ett styrdon till sin större splitterskyddade vagn, BvS10, som rent mekaniskt fungerar tillfredstÀllande, dock saknas skydd av yttre hydraulik med mera. Syftet med detta examensarbete Àr att utveckla ett nytt koncept pÄ ett ?skyddat? styrdon, som klarar ett givet skyddskrav, samt klarar att dela vagnarna pÄ ett enkelt sÀtt.

Alternativ till kreosotimpregneradestolpar i Vattenfalls elnÀt i Sverige

DÄ ett eventuellt förbud av nya kreosotimpregnerade stolpar kan bli en verklighet inom EU Är 2018 letar Vattenfall efter andra alternativ. StÄl, betong, limtrÀ och komposit anses idag vara de mest konkurrenskraftiga alternativen och kommer att undersökas i denna rapport. GrundlÀggande tekniska egenskaper, miljöutslÀpp och kostnader för de olika stolptyperna kommer att analyseras i rapporten och jÀmföras mot den kreosotimpregnerade furustolpen. Rapporten beskriver hur de olika stolpalternativen lÀmpar sig i Vattenfalls elnÀt i Sverige.P.g.a. sekretesskÀl kommer exakta prisuppgifter inte att redovisas.

FörstÀrkning av trÀ med linfiber

Dagens byggbransch prÀglas till stor del av den utveckling som syftar till att minska anvÀndandet av miljöfarliga material till förmÄn för miljövÀnligare alternativ. TrÀ Àr ett starkt konstruktionsmaterial med lÄg egenvikt. Genom att anvÀnda limtrÀ har möjligheter till större spÀnnvidder och kraftfullare konstruktioner uppnÄtts. För att ytterligare öka möjligheterna för trÀ som konstruktionsmaterial har förstÀrkning blivit ett viktigt forskningsomrÄde. Tester med bland annat glasfiber som förstÀrkningsmaterial har visat goda resultat.

Dentala kompositmaterials inverkan pÄ nÀrliggande celler.

Inledning Implantatbehandlingar har blivit allt vanligare och material som associeras med implantat Ă€r oftast dentalt titan och dentala keramer. Även kompositmaterial förknippas ibland med implantat. Det Ă€r inte helt ovanligt att kompositmaterial förekommer vid submukösa implantatbehandlingar och fĂ„ studier Ă€r hittills gjorda pĂ„ kompositmaterials cytotoxiska pĂ„verkan pĂ„ omkringliggande vĂ€vnad. Material och metod Sammanlagt tillverkades 24 stycken provkroppar till studien av tvĂ„ kompositmaterial (Crea.lign och SinfonyTM) och ett fĂ€ltspatsporslin (Noritake). Tre provkroppar av varje material ytanalyserades med hjĂ€lp av optisk interferometri.

KolfiberkompositförstÀrkta limtrÀbalkar: förankringslÀngd
och momentkapacitet

LimtrÀ Àr ett material som bestÄr av sammanlimmade lameller av konstruktionsvirke. LimtrÀ tÀnjer grÀnserna för vad man kan bygga med trÀ, genom att erbjuda balkar med lÀngre spÀnnvidd och med större tvÀrsnitt Àn vad som annars vore möjligt. Genom förstÀrkning av limtrÀkonstruktioner med kolfiberkomposit skulle lastkapaciteten kunna höjas ytterligare. TillÀmpnings-omrÄdet för förstÀrkning av limtrÀkonstruktioner skulle kunna ligga inom nyproduktion eller kapacitetshöjning av befintlig konstruktion. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka förstÀrkningssystemets potential vid förstÀrkning av limtrÀbalkar med kolfiberkompositstavar.

Konstruktion för tillverkning av strukturdelar i komposit : En DFM-strategi för SAAB Aerostructures

PÄ SAAB Aerostructures i Linköping utvecklas och tillverkas delsystem, sÄ som dörrar och skevroder, till kommersiella flygplan Ät framförallt Boeing och Airbus. Inom flygindustrin gÄr utvecklingen mot en större anvÀndning av kompositmaterial i denna typ av strukturer. För att befÀsta sin position pÄ marknaden och bygga kunskap kring konstruktion i och tillverkning av kompositmaterial har SAAB startat ett forskningsprojekt kallat GF Demo. Projektet syftar till att ta fram nÀsta generations kompositstrukturer för civilflygplan, samt att utveckla effektiva produktionsprocesser för detta. En utmaning med konstruktioner i kompositmaterial Àr den dyra och komplexa tillverkningsprocessen.

BerÀkningsverktyg för dimensionering av fiberarmerade plaster

KlimatfrÄgan har ökat intresset för förnyelsebar energi inom bÄde elproduktions- och transportsektorn. FrÄn elproduktionens sida Àr vindkraft den teknik som vÀxer snabbast. NÀr vindkraft inkluderas i elkraftsystemet medför det att intermittens uppstÄr pÄ elproduktionssidan. För transportsektorn har det diskuterats mycket kring elektrifiering av personbilen, som skulle kunna bli bÄde ett miljövÀnligt (om elproduktionen kommer frÄn förnyelsebar energi) alternativ till dagens konventionella bilar och ett sÀtt att reglera elproduktionen dÄ en stor andel vindkraftsturbiner adderas till elproduktionssystemet. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka och analysera pÄverkan pÄ den elektriska lastprofilen pÄ grund av plug-in hybrid elektriska fordon (PHEVs) och effekten av en sÄdan förÀndrad last pÄ produktionen i ett elsystem bestÄende av termiska anlÀggningar och vindanlÀggningar.