Sök:

Sökresultat:

4138 Uppsatser om Kompetens - Sida 2 av 276

Social kompetens hos förskolebarn : En stodie om förskollärarens syn på barns sociala kompetens i förskolan

Syftet med studien är att lyfta fram sociala Kompetenser som förskollärare vill ha hos förskolebarn, till exempel att barn ska ta hänsyn till varandra och visa empati samt kunna vänta på sin tur och vilken roll förskolan har i barns sociala utveckling. Dessutom kommer förskollärarna att berätta om arbetssätt för att främja barns sociala Kompetens. I bakgrundkapitlet kommer olika beskrivningar om vad social Kompetens är enligt olika forskare, lekens betydelse för att utveckla den sociala Kompetensen hos förskolebarn och sambandet mellan språkutveckling och social Kompetens hos förskolebarn. Metoden består av lågstrukturerade kvalitativa intervjuer med förskollärare. I resultatet syns förskollärarnas resonemang kring socialKompetens och deras arbetssätt med barnen i förskolan.

Interkulturell kompetens i socialt arbete : svenska socialarbetares uppfattningar av interkulturell kompetens och utmaningar

Denna uppsats syftar till att ur svenska socialarbetares perspektiv beskriva och förstå begreppet ?interkulturell Kompetens? i socialt arbete. För att uppfylla syftet har två frågeställningar besvarats, nämligen; Hur beskrivs och uppfattas interkulturell Kompetens i det sociala arbetet av etnisk svenska socialarbetare? Vilka utmaningar medför den kulturella mångfald som finns bland klienter för den svenske socialarbetaren? Metodansatsen är kvalitativ. Intervjuer med sex svenska socialarbetare verksamma vid två invandrartäta stadsdelar i Stockholm utgör det huvudsakliga empiriska materialet.Socialarbetarnas uppfattningar av interkulturell Kompetens skilde sig åt och i analysen framträdde fyra olika meningskategorier;1) Interkulturell Kompetens byggs på kunskap om andra kulturer.2) Interkulturell Kompetens skapas i mötet mellan den svenske socialarbetaren och invandrarklienten.3) Interkulturell Kompetens nås med både kunskap om och mötet med invandrarklienter.4) Interkulturell Kompetens är förmåga att interagera med invandrarklienter.En tydlig uppfattning som socialarbetarna gav uttryck för var, att både kunskap om andra kulturer, insikt i den egna etniska tillhörighetens normer och värderingar och förståelse för hur den egna etniska tillhörigheten kan påverka det professionella arbetet är centrala förutsättningar för interkulturell Kompetens i socialt arbete.

Lärarkompetens

Syftet i studien var att beskriva, analysera och försöka förstå vad lärarKompetens var, men även att forskningsmässigt inringa regeringens sju grundKompetenser. För att besvara syftet använde vi oss av en kvalitativ metod grundad i hermeneutisk teori. Studien byggde på kvalitativ intervjuer samt en litteraturstudie. I studien intervjuades även verksamma gymnasielärare i en gymnasieskola i en mellanstor stad i Sverige. Resultatet av denna studie var att en lärare har lärarKompetens när han/hon har en pedagogisk grundsyn, olika värderingar, god attityd och reflektions- förmåga.

Utveckling av kompetens vid utbrändhet

Syftet med studien är att undersöka om människor som genomgått en utbrändhetsprocess upplever att de under denna tid utvecklats på ett sätt relevant för deras arbetsliv, och sedan med hjälp av teori undersöka om resultatet av denna utveckling kan anses utgöra Kompetens. Genom intervjuer med fem personer som efter en tids sjukskrivning för utbrändhet nu själva upplever att de återhämtat sig, framkom att de fått en ny erfarenhet som gett dem insikt i stressproblematik, samhällets regelsystem och rehabiliteringsåtgärder. De har även utvecklat en mer effektiv energianvändning, ökad social Kompetens och ökat välbefinnande. I den mån utvecklingen framgångsrikt används i arbetslivet, vilket intervjupersonerna också uttryckte, har den samtidigt inneburit att personerna utvecklat ny Kompetens.


Generationsväxling ur ett kompetensperspektiv

Syftet med studien var att undersöka ett företags syn på Kompetens och Kompetensutveckling samt att studera hur företaget ser på den kommande generationsväxlingen ur ett Kompetensperspektiv. Studien utgick från följande frågeställningar: (1) Vad är Kompetens? (2) Hur ser företaget på Kompetens, och hur hänger det ihop med ålder? (3) Vilken Kompetens har de äldre i förhållande till de yngre? (4) Hur ser den nuvarande arbetsstyrkan ut och hur ser företaget på den generationsväxling som kommer ske? Företaget som studerats är Åkers Sweden AB, som är ett företag i Mellansverige inom stålbranschen. Metoden i studien har varit kvalitativ. En semistrukturerad intervjuguide utformades för studiens syfte.

Social kompetens och arbetsminne hos gymnasieelever : Finns det ett samband?

 Den socialt kompetente har hög social status, många vänner, ett funktionellt beteende och sociala förmågor så som empati och hjälpsamhet. Avsaknad av social Kompetens innebär bland annat känslomässiga och beteendemässiga problem. I denna studie medverkade totalt 30 gymnasieelever som genomgick två arbetsminnestest samt fyllde i en självvärderingsenkät som mäter social Kompetens. Syftet var att undersöka om det finns ett samband mellan en tonårings arbetsminne och sociala Kompetens. Studien begränsades till att mäta arbetsminnets fonologiska och visuellspatiala lagringsenheter samt två sociala förmågor; prosocialt beteende och initiativtagande.

Social kompetens i ett föränderligt samhälle

I dagens samhälle talas det mycket om social Kompetens. Social Kompetens innebär en förmåga att umgås och kommunicera med andra människor i sin omgivning. Begreppet har fått ökad spridning på grund av att vi nu lever i ett alltmer globaliserat samhälle där individen har fått allt större inflytande, och därmed också större krav över sig att kunna uppföra sig på ett passande sätt i rätt situation. Det förväntas av individen att hon ska kunna samspela med andra människor i exempelvis skola och arbetsliv. Social Kompetens är något som mognat fram under tidens lopp och ingår i den så kallade civilisationsprocessen, som kan delas in i fyra olika faser, där social Kompetens är den fjärde och sista fasen i denna process.

Lärarkompetenser-En studie av gymnasieelevers värderingar av språklärarkompetenser vid en gymnasieskola

Aktuell studie bygger på resultat från en enkätstudie bland 127 språkelever på en gymnasieskola i Västsverige. Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers värderingar av språklärarens Kompetenser och vilken betydelse dennes sociala Kompetens har i förhållande till pedagogisk- och ämnesKompetens. Studien undersöker även skillnader i värderingar mellan flickor och pojkar på gymnasienivå. Resultaten visar att den Kompetens gymnasieeleverna i aktuell studie värderar lägst är lärarens sociala Kompetens och den som värderas högst är den pedagogiska Kompetensen. Vidare visar studien att flickor värderar samtliga kategorier högre än vad pojkarna gör..

Social kompetens ur ett genusperspektiv

Vad innebär dagens sociala Kompetens, vilken uppfattning har studenter om sin egen sociala Kompetens och anser de att den motsvarar arbetslivets krav? Undersökningen lyfter upp begreppen genus, arbetsliv och uppväxt kopplat till social Kompetens för att se skillnader, samband och innebörd utifrån studenters syn på dessa fenomen. Skiljer sig uppfattningen åt om social Kompetens mellan könen? Underlaget för studien är 200 enkäter, fyra intervjuer och en omfattande litteraturundersökning, vilka visar att upplevelsen av social Kompetens är beroende av genusperspektivet. Dessutom har uppväxten visat sig vara av betydelse för kvarliggande könskategoriseringar och sociala konstruktioner, vilka fortfarande är väl förankrade i arbets- och familjeliv.

Hur används kompetensen? Distriktssköterskor i hemsjukvården berättar om sina upplevelser.

Inom ramen för distriktssköterskors Kompetens ingår flertalet yrkesspecifika kunskaper. Hemsjukvården är en verksamhet där distriktssköterskor utövar sin Kompetens och behovet av hemsjukvård i Sverige ökar. Tidigare forskning har visat att distriktssköterskeprofessionen behöver tydliggöras. Kunskap om hur distriktssköterskors Kompetens används i hemsjukvården kan ge svar på om Kompetensen nyttjas på ett optimalt sätt. Syftet med studien är att beskriva hur distriktssköterskor upplever sin yrkesroll och hur deras Kompetens används i hemsjukvården.

Strategisk kompetensplanering: planerar och hanterar stora
organisationer sin kompetens?

Kompetens har på senare tid blivit ett omskrivet område och beskrivs ofta som en konkurrensfördel av teoretikerna. Om organisationen vill behålla sin marknadsposition måste Kompetens tas till vara, men samtidigt utvecklas i takt med marknadens behov. Önskas hög Kompetens måste organisationsstrukturen även stödja Kompetens. Den strategiske ledaren som arbetar i överensstämmelse med organisationens Kompetensstrategi stödjer individens prestationer. Ett sätt är genom identifiering och mätning av prestationer.

Trädgårdsmästarrollen i Rottneros Park. En studie av en trädgårdsmästares kunskaper och kompetens i jämförelse med 1700-talets

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen i Kulturvård, Trädgårdens hantverk och design, 15 hp, 2011.

"Lärarens kompetens är helt avgörande för undervisningens kvalitet" : en studie i hur lärarnas kompetens uttrycks i dagstidningar 1996 och 2004

Denna uppsats handlar om dagstidningars syn på lärarkårens Kompetens och professionalitet. Hur speglas detta i några olika tidningar och vad skulle kunna tänkas vara orsaken till den ofta ganska negativa bilden av lärarnas Kompetens. Uppsatsen är en jämförelse mellan 1996 och 2004 för att också försöka se om synen har förändrats över tid. En orsak till den negativa synen på lärarnas Kompetens skulle kunna förklaras med att lärarna saknar en egen profession. Det innebär att lärarkåren är öppen för kritik och synpunkter från allmänheten som ibland anser sig veta bättre vad som bör gälla i skolan än lärarna själva.

Interkulturellt ledarskap - en studie av interkulturell kompetens hos lärare och ledare i företag

Syftet med föreliggande arbete har varit att undersöka den litteratur som finns inom det företagsekonomiska och organisationsteoretiska området inom managementlitteraturen med avseende på interkulturell Kompetens i ledarskapet och tillsammans med motsvarande pedagogiska litteratur från skolvärlden göra en jämförelse dem emellan av vad som avses med interkulturell Kompetens och hur denna behandlas i respektive litteratur. Litteraturstudiens resultat pekar på tydliga skillnader, där managementlitteraturen lägger vikten vid kunskap som förutsättning för interkulturell Kompetens medan den pedagogiska litteraturen ser attityder som den interkulturella Kompetensens viktigaste förutsättning. Resultatet visar även på en komplementaritet mellan dessa båda angripssätt, som skulle kunna utnyttjas i större utsträckning..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->