Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Koldioxidskatt - Sida 1 av 1

Skatteväxling i en partiell jämviktsmodell

Människans utsläpp av bland annat koldioxid har lett till en ökad risk för globala klimatförändringar som orsakas av dessa utsläpp. Förbränning av fossila bränslen ger det största bidraget till ökningen av koldioxid i atmosfären. Användningen av fossila bränslen i Sverige orsakar hela 90 procent av de totala koldioxidutsläppen och vägtrafiken svarar för nästan 30 procent. För att minska på koldioxidutsläppen är det därför viktigt att minska bensinkonsumtionen. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka effekter en skatteväxling, en ökad Koldioxidskatt på bensinpriset och en minskad inkomstskatt, kan ha på koldioxidutsläppen och arbetsmarknaden och hur stor den så kallade dubbelvinsten blir.

Kostnadseffektiv minskning av koldioxidutsläpp från tunga fordon i Sverige :

When the emissions from the diesel trucks today accounts for a large part of the total emissions from the road traffic, the trend with a more extensive use of diesel trucks for transportation will therefore lead to increasing carbondioxide emissions to the atmosphere. Because of the fact that technical progress in the form of optimized engines and shifts in the means of transport sometimes result in even greater emission levels, other solutions to this problem must be studied to decrease the emissions of carbondioxide from the diesel trucks. The purpose of the thesis is to show how a decrease of the carbondioxide emissions from diesel trucks in Sweden can be achieved in a costeffective way by the use of a carbondioxide tax and a differentiated vehicle tax. The method used in order to fullfill the purpose of the thesis is studies of literature, mainly of public government reports. Literature of enviromental economics will be used to show the need of a tax and how to determine the dynamic effective carbondioxide tax in steady-state.

Utsläppshandel: Konkurrens- och investeringsfrämjande eller enbart ett ineffektivt styrmedel?

Syftet med denna uppsats är att undersöka de svenska företagens syn på den nya situation som uppstår i och med införandet av utsläppsrätter. Vi kommer att studera hur konkurrenssituationen förändras samt hur företagens verksamhet påverkas av det nya systemet och hur denna syn skiljer sig utifrån de olika branschernas förutsättningar. Vi ämnar speciellt försöka undersöka hur det nya systemet påverkar investeringsviljan i miljöförbättrande åtgärder i företagen. Vi har i vår uppsats tillämpat resonemang om marginalkostnadsprissättning samt vilka effekter olika tilldelningsförfarande har som kostnadsfördelare. Intervjuer har genomförts med representanter för Lunds Energi AB och Höganäs AB.

Bensinpris och koldioxidutsläpp: en ekonometrisk studie av
bensinprisets inverkan på koldioxidutsläpp från
personbilstrafik

Sverige har, liksom många andra länder, en Koldioxidskatt på bensin. Beskattningen av bensin är ett ständigt aktuellt debattämne och bensinprisets effekt på koldioxidutsläpp har ifrågasatts. Regeringen har som utsläppsmål för transportsektorn att stabilisera koldioxidutsläppen på 1990 års nivå till år 2010. Syftet med den här uppsatsen är att uppskatta vilken effekt bensinpriset har på koldioxidutsläpp, för att sedan kunna uppskatta vilket bensinpris som krävs för att uppnå en minskning av personbilstrafikens koldioxidutsläpp till 1990 års nivå år 2010. Den metod som används för detta är en ekonometrisk studie.

Diskonteringsräntan påverkar graden av miljöpolitiska styrmedel : En studie om koldioxidskattens påverkan på koldioxidutsläppen

This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.