Bensinpris och koldioxidutsläpp
en ekonometrisk studie av
bensinprisets inverkan på koldioxidutsläpp från
personbilstrafik
BensinprisKoldioxidutsläppPersonbilstrafikDrivmedelsefterfråganTransportefterfråganBensinpriselasticitetEkonometri
Sverige har, liksom många andra länder, en koldioxidskatt på bensin. Beskattningen av bensin är ett ständigt aktuellt debattämne och bensinprisets effekt på koldioxidutsläpp har ifrågasatts. Regeringen har som utsläppsmål för transportsektorn att stabilisera koldioxidutsläppen på 1990 års nivå till år 2010. Syftet med den här uppsatsen är att uppskatta vilken effekt bensinpriset har på koldioxidutsläpp, för att sedan kunna uppskatta vilket bensinpris som krävs för att uppnå en minskning av personbilstrafikens koldioxidutsläpp till 1990 års nivå år 2010. Den metod som används för detta är en ekonometrisk studie. I denna uppskattas en modell för efterfrågan på personbilstransporter och en för drivmedelsefterfrågan. Den bensinpriselasticitet som uppskattas för drivmedelsefterfrågan har värdet -0.2. Transportefterfrågans bensinpriselasticitet uppskattas till -0.13. Skillnaden mellan dessa två visar storleken på den substitutionseffekt mot bränslesnålare körsätt och bränslesnålare bilar, som uppstår vid en bensinprishöjning. För att kunna genomföra studien har modeller för körsträcka, genomsnittlig bränsleförbrukning för fordonspark och koldioxidutsläpp från personbilar uppskattats. Det bensinpris som krävs för att nå utsläppsmålet för år 2010 uppskattas enligt två olika modeller till 27 kr respektive 30,40 kr.