Sök:

Sökresultat:

169 Uppsatser om Javascript - Sida 1 av 12

Implementation & utvärdering av spelmotor i WebGL

This report describes an analysis of WebGL together with Javascript with the aim to examine its limitations, strengths and weaknesses. This analysis was performed by building a 2D game engine containing some dynamic elements such as water, smoke, fire, light, and more. Different algorithms have been tested and analyzed to provide a clearer picture of how these work together. The report will go through the most basic functions of the game engine and describe briefly how these work.The result shows that Javascript with WebGL can be considered to be a potent toolsets, despite the difficulties caused by Javascript.In summary, similar projects can be recommended as Javascript and WebGL proved both fun and incredibly rewarding to work with..

Jämförelse av JavaScript-ramverk för stora dynamiska webbapplikationer

På marknaden finns ett flertal Javascript-ramverk, exempelvis: YUI, The Dojo Toolkit, Kendo UI och. Ext JS. Syftet med studien är att undersöka vilka av dessa Javascript-ramverk som är lämpliga att använda vid utveckling av stora dynamiska webbapplikationer. Sedermera skall studien leda till ett förslag på Javascript-ramverk för ändamålet. Ramverken har analyserats och jämförts med avseende på följande aspekter och kriterier: skalbarhet, prestanda, AJAX, RPC-hantering, licensering, webbläsarkompatibilitet, gränssnittskomponenter, anrop mellan domäner, DOM-hantering och användarvänlighet.

En jämförelsestudie av JavaScript-bibliotek Med fokus på mjukvarukvalitet

Javascripts popularity is increasing and the number of libraries too. This report focuses on well-known software metrics in complexity, maintainability and different size-metrics. A few different Javascript libraries are compared and analyzed. The result shows that there are indeed differences, mostly in size- and complexity-measures where some functions are implemented with a higher complexity..

En problemlösningsapplikation för Sveriges schackförbund

The purpose of this project was to investigate whether it was possible to develop a type of application, where users would solve chess problems. The main goal of the project was that there would exist an functional application after the study has ended with which users could solve chess problems on a computer. One subgoal of the project was to create corresponding application for mobile phones. The study was limited to require users to have at least Internet Explorer 9 +. For other browsers, there were no corresponding limitations.

Designmönster i Javascript

Programmeringsspråket Javascript har sina brister som till exempel ingen riktigstruktur för Objektorienterad Programmering i jämförelse med andra språk.Detta är en frågeställning som skulle behöva en lösning. Kanske kan mananvända ett eller flera designmönster för att lösa detta.I avsnittet Teori visas en kort genomgång på tänkbara designmönster som kananvändas för att sedan välja ut maximalt tre av dessa och undersöka desssvagheter samt hur man kan förbättra det.Slutsatsen av rapporten är en övergripande Model-View-Controller där delarnakan ha olika designmönster som passar för den aktuella applikationen. Detdesignmönster som påminner mest om Objektorienterad Programmering som iandra språk är Revealing Module Pattern som är flexibel, enkel, har inkapslingoch publika respektive privata variablar och funktioner..

Webbaserat säljstödssystem för Koneo

Syftet med examensarbetet var att ta fram ett webbaserat säljstödssystem åt Koneo i Gävle.Systemet skulle underlätta för säljarna i deras dagliga arbete med att samla information om kunder på ett ställe. Vidare kan de där redigera information, skicka e-post, ta fram olika dokument m.m. De tekniker vi använt oss av är ASP.NET, SQL-lagrade procedurer,Javascript, CSS och VBScript. Resultatet av arbetet är ett fullt fungerande system som kommer att tas i bruk av företaget inom kort..

JavaScript och web workers : Parallellisering av en beräkningstung webbapplikation

Webben anva?nds i allt sto?rre utstra?ckning som en riktig applikationsplattform, mycket tack vare HTML5. Detta sta?ller ho?gre krav pa? webbapplikationens prestanda pa? klientsidan, da? nya tekniker mo?jliggo?r mer avancerade applikationer. Parallellisering a?r en metod fo?r att o?ka prestandan i applikationer, som dessutom tar nytta av de parallella arkitekturer som idag a?r vanliga.

Undersökning av prestanda med mvc integrerat i ett cms : Backbone.js integrerat i ett cms

Responstider är något som alltid har varit och fortfarande är en viktig del att tänka på vid utveckling av webbapplikationer. Speciellt CMS kan upplevas som väldigt långsamma ibland. En lösning på detta är MVC ramverk, i detta arbete Javascript-ramverket backbone. Problemet handlar om att implementera backbone i ett CMS och ta reda på hur prestandan påverkas. För att testa detta skapades två versioner av en sida i wordpress, den ena med en implementation av backbone för att skapa och rendera kommentarer.

Analysverktyg för webbsidor med JavaScript

New technological innovations like tablets and smartphones have a taken significant market share on the web and puts new demands on webpages, the user interface and compatibility among different client devices. The full test of a web-based system prior to the publication is often regarded as an important part of the process to create a complete and successful website. This bachelor thesis investigates the possibility to analyze mobile-adapted web sites using a system that first records the visitor's activities and then replays them for an expert analyst to provide valuable information to developers about how their site can be improved.The essay begins with a litterature study on today's most common web development tools and then examines the possibility to apply them during the development of the analysis tool. The work also describes two methods, pair programming and waterfall method used during the project. Three different evaluation methods are presented and one of the models is applied on the finished system.The project results in a web-based analysis tool written mainly in Javascript using the jQuery library.

Animering pa? webben : En ja?mnfo?rande studie av CSS och jQuery i deras gemensamma funktionsomra?de fo?r animering

En experimentell ansats till att jämföra animeringar för webben utförda med Javascriptsbiblioteket jQuery och animeringsmetoder för stilmallsverktyget CSS3. Uppsatsen inleds med en litteraturstudie där information angående HTML, DOM, CSS, CSS3, Javascript och jQuery presenteras som står i relation till experimenten. Detta följs av de faktiska experimenten och ett resultat som kategoriseras i tre delar: teknisk, praktisk och visuell analys. Dessa reflekteras med ett resultat som framhäver CSS styrka i lägre prestandakrav än jQuery som istället styrks av sin kompatibilitet..

LMSEngine API : Utveckling av en plattform för e-learning

Arbetet handlar om utveckling av ett e-learningsystem och hur man kan säkra koden förframtiden. Dessutom handlar det om att undersöka en möjlig implementation av standardenSCORM samt att ta fram en ny databasmodell.Efter förundersökning togs beslutet att genomföra projektet som ett API i grunden medtestdriven utveckling och tillhörande dokumentation. De tekniker som användes var; HTML,CSS, XML, PHP, MySQL, Javascript, och Codeigniter.Resultatet blev som förväntat förutom att det inte gick att återanvända koden i den utsträckningsom först uppskattades utan istället återanvändes idéer och problemlösning..

Parallelliseringsstrategier med Web workers för partikelsystem med realtidsgrafik

Webbapplikationer blir allt mer lika desktopapplikationer vilket innebär att högre prestandakrav ställs på dessa. Ett sätt att möta dessa krav är att bättre utnyttja tillgänglig hårdvara med hjälp av parallellisering. Många webbapplikationer är implementerade i Javascript. Ett nytt API kallat Web workers möjliggör parallellisering av Javascript. Web workers har dock vissa begränsningar.

Utvärdering av utvecklingsmiljön HTML5 vid utveckling av 2d-spel med fysikmotor

Det här examensarbetet utvärderar spelutveckling i HTML5. Detta innebär utveckling i Javascript, CSS samt HTML med utnyttjande av den nya teknologin som medföljer HTML5 märkeringen. I detta fall är teknologin canvas-element som ritar ut 2-D grafik.Två implementationer av ett motorcykelspel har utvecklats med fysikmotorerna Box2D respektive Chipmunk.Målet med arbetet var att utvärdera bästa val av fysikmotor vid utveckling av ett spel i 2-D med krävande fysik i HTML5 till mobil..

Pamiro

This report describes the work with creating a CMS (Content Manager System). A CMS is a web tool so you easy can publish materials on your web page. With a CM Scan you can without any knowledge of programming web pages create and maintain a web page. This will result in that you and your organisation save time and money. You can also split the responsibility for the webpage in different roles, but still keep the control.

Ljuddesign på webben : Klang, en motor för adaptiv musik och ljudläggning

Målet med det här arbetet har varit att utveckla en ljudmotor skriven i Javascript som underlättar ljuddesign för webbsidor. Ett sekundärt mål har varit att diskutera hur relevant Flash är för ljuddesign på webben och huruvida HTML5 har möjligheten att ersätta Flash i framtiden. En ljudmotor som har fått namnet Klang har utvecklats som ett Javascriptbibliotek för integration med interaktiva webbsidor. Ljudmotorn använder Web Audio API, den nyligen föreslådda ljudstandarden för HTML5, som bas för uppspelning och processering av ljud. För att anpassa ljuddesignen för olika typer av webbsidor har Klang möjligheten att dynamiskt styra hur musik och ljud spelas upp beroende på vilken typ av webbsida den används för och hur en besökare använder denna webbsida.

1 Nästa sida ->