Sök:

Parallelliseringsstrategier med Web workers för partikelsystem med realtidsgrafik


Webbapplikationer blir allt mer lika desktopapplikationer vilket innebär att högre prestandakrav ställs på dessa. Ett sätt att möta dessa krav är att bättre utnyttja tillgänglig hårdvara med hjälp av parallellisering. Många webbapplikationer är implementerade i JavaScript. Ett nytt API kallat Web workers möjliggör parallellisering av JavaScript. Web workers har dock vissa begränsningar. Denna studie fokuserar på Web workers applicerat på webbapplikationer med partikelsystem. Partikelsystem har många olika användnings-områden vilket gör att dessa kan användas för många olika typer av tillämpningar. En tillämpning är fysiksimulering i applikationer med realtidsgrafik. Studien undersöker vilka prestandaeffekter tre olika parallelliseringsstrategier implementerade med Web workers ger för fysiksimulering med hjälp av partikelsystem i en webbapplikation. För ändamålet har en enkel applikation utvecklats vilken prestandamätningar utförts med. Resultatet visar att valet av parallelliseringsstrategi begränsas av kommunikationshastigheten till och från Web workers. Ett samband mellan prestanda och antal skickade meddelanden kan påvisas men behöver undersökas närmare.

Författare

Johan Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..