Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om Hybridfordon - Sida 1 av 1

Testmetodik för vintertestning av el- och hybridfordon

With gas prices persistently rising, electric and hybrid vehicles are getting more and more common and in recent years several new electric cars have evolved on the market. Although the energy consumption and low emissions are a huge benefit of the electric cars, they inevitably suffer from high prices, short range and time consuming recharging periods. To be able to withstand the competition it is important that electric vehicles not only can withstand general were and tare, but also the harsh conditions that ordinary cars is exposed to in daily usage. The purpose of this project is to develop a test methodology which replicate situations that could appear in daily usage of electric or hybrid cars and to understand the problems related to usage of electric cars in winter conditions. This paper also discusses the major differences between hybrid cars and electric cars.

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, generator, batteri, motor controller och en eller flera elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Superkondensatorer kombinerat med batterier som energilager i hybridfordon

Detta examensarbete har syftat till att utreda hur man kombinerar blysyrabatterier med superkondensatorer. Batterier är ett vanligt medium för lagring av elektrisk energi. Ett av problemen de lider av är brist på uttagbar effekt, vilket är superkondensatorns starka egenskap. I examensarbetet har först fakta tagits fram och presenterats, för att sedan kunna göra en analys av bland annat effekt, energitäthet och verkningsgrader. Resultatet visar att hos en kondensator/batteri-kombination ökas effekttätheten med en faktor 3 vid ca 23% kondensatorviktandel vid 30-sekunders urladdning, medan den viktmässiga energitätheten minskar till ca 4/5 av batteriets energitäthet vid samma urladdningtid..

Designförslag på framdrivning i nytt hybridfordon

Att mäta effektförluster hos switchad elektronik är mycket svårt med hjälp av elektriskmätutrustning, framför allt när switchfrekvensen är hög. Sedan ett tiotal år tillbaka har dockden kalorimetriska mätprincipen, som ursprungligen kommer från kemins värld, blivituppmärksammad i sådana sammanhang. En kalorimeter kan mäta effektförlusten från ettgodtyckligt objekt och är därför passande vid mätning av switchförluster. Denna rapporthandlar om tillverkningen av kammaren till en kalorimeter som är konstruerad för mätobjekt ieffektklassen 50 till 100 W och som möjliggör effektmätningar med en noggrannhet somunderstiger 0,2 W. För att minimera effektförlusterna genom kalorimeterns kammarväggar,regleras temperaturen på dessa.

Utvecklingsförslag för tankdetaljer,tanklocksplacering och utseende. : gällande fastbränsledrivna hybridfordon

Detta examensarbete utfördes på Karlstads universitet för företaget Precer Autotech Innovation AB. Arbetet ägde rum våren 2014 under en 15 veckors period. Uppdraget var att ta fram en lättvikts fastbränsleförråd (främst för pellets) tillsammans med en fungerande frammatningsmekanism samt analysera olika möjliga placering av tanklock. Tanken ska sitta i en 2 dörrars halvkombi av kompakt SUV modell. På grund av sekretess har jag inte gått in i mycket i detalj på vilka fasta bränsle som kommer användas, rapporten kommer fokusera på själva uppdraget.Efter förstudien tog man fram olika koncepter utifrån kravspecifikationen från uppdragsgivare, därefter utvärderas koncepterna med olika beslutmatrisser till det bara fanns några koncepter kvar.

Konceptuell design och utveckling av hybridfordon

This report covers the conceptual design of a new one person hybrid vehicle that is to be fast and convenient to drive on the roads. The vehicle is most of all supposed to be used as a commute vehicle but can also be used at other occasions as well.During the work with this project the group has focused on three larger areas, the outer design (body), wheel chassis and an ergonomically designed interior. The group was not able to just create these parts in 3D to get a trustworthy vehicle, hence number of other components and details were also created to get a better entirety.The outer design starts with idea generation and sketches and ends with a 3D model which is rendered to show how the final product is going to look. The design of the body has been going on during the entire work process due to new ideas and improvements that seemed interesting and had to be changed.The wheel chassis also started with idea generation, research and sketches. It ended up with a simulated 3D model which later on was mounted on the vehicle body to show how the vehicle is going to perform during usage.

Analys och utvärdering av elektrokemiska kondensatorer för bruk i lättviktshybridfordon

Precer Group erbjuder tekniska lösningar för produktion av el genom förbränning av olika typer av fasta bränslen. Tekniken är anpassningsbar och kan bland annat användas som återladdningskälla i olika typer av Hybridfordon. Precer Group håller just nu på att ta fram ett konceptfordon i form av en lättviktshybrid som är tänkt att drivas genom att en sådan förbränning driver en generator som laddar upp ett energilagringssystem. En elmotor strömförsörjs sedan av detta energilagringssystem.I denna rapport analyseras och utvärderas om det är möjligt att använda sig av elektrokemiska kondensatorer som energilagringssystem för fordonet, både i dagens läge samt år 2017. Det är året då konceptfordonet ska presenteras.

Varför köra grönt? : - En kvalitativ studie om vad som påverkar konsumenters adoption av miljöfordon

Miljön har kommit allt mer i fokus de senaste åren och en bransch som är särskilt viktig är bilbranschen vilken påverkar miljön i stor utsträckning. Exempelvis den svenska regeringen har framfört en önskan om att vara helt oberoende av olja år 2020 och detta är något som uppenbarligen skulle påverka bilbranschen och tydliggör behövet av miljövänliga fordon. Dessa så kallade miljöfordon lanserades i större omfattning redan på 1990-talet men har ännu inte nått kommersiell framgång. Anledningen till detta har sannolikt att göra med olika faktorer förknippade med produkten vilka påverkar konsumenters adoption negativt. Med adoption menas den process i fem steg av Rogers (1995) som förklarar hur en konsument blir först medveten om en produkt och fram tills det att personen ifråga blir en regelbunden användare.

Re-design av BEV-heater

Denna rapport beskriver det examensarbete som utförts på Calix AB under vårterminen 2013. Calix AB tillverkar värmare för bland annat batteri och kupé till fordonsindustrin. Uppdraget i detta examensarbete var att göra en omkonstruktion på BEV-heatern (Battery Electrical Vehicle) som är en batteri- och kupévärmare till el och Hybridfordon. Problemet med den nuvarande konstruktionen är att den bygger på delar från äldre värmare till fordon med förbränningsmotorer, samt att konstruktionen inte är lämplig för produktion i större serier. Krav som Calix AB hade var:Integrerat ChassiMinimera tryckfallUnderlätta montering och tillverkningUppfylla standarder satta av fordonsindustrinKunna monteras ?in-line? i fordonetFör att kunna genomföra projektet var vi till en början tvungna att få kunskap om hur den befintliga BEV-heatern fungerar.