Sök:

Sökresultat:

804 Uppsatser om Generation - Sida 1 av 54

Generation Z : Den sökande generationen / Generation@ / Netgeneration

Andledningen till att vi valt att undersöka Generation Z är för att vi som blivande studie- och yrkesvägledare kommer arbeta med dessa ungdomar. Generation Z är fortfarande unga men det hindrar dem inte från att vara uppkopplade på olika sociala medier. Aldrig tidigare har en Generation haft så enkelt att hitta vad de söker efter. Den här Generationen ligger i vårt intresse eftersom vi som framtida studie- och yrkesvägledare ska mer försöka knyta ihop säcken med all information som ges..

Generation Y i Managementkonsultbranschen: Strategier för att attrahera och behålla 80-talisterna

Management consulting firms are dependent on attracting and recruiting new talents since the human capital has a vital role in these types of organizations. In the following years a new Generation, Generation Y, will to a large extent enter the labour market. According to several studies this Generation has different characteristics than older Generations.This thesis examines management consulting firms? views of Generation Y and which strategies they use to attract and retain the Generation. The fact that the subjects are unexplored led the authors to conduct a qualitative study of seven management consulting firms through in-depth interviews.

GENERATION Y : Attrahera, behålla och leda i byggbranschen

Within the next ten years, the largest Generationchange ever will take place in the Swedish constructionsector. The purpose of my study is to examine themajor differences between "Generation Y" and previousGenerations. This is done in order to find out how theNCC will attract the employees of the next Generation,manage them at work and finally be able to keep theemployees that has been trained internally over alonger period of time.Previous research has been based on theories ofGeneration Y in general. It investigates the distinctivecharacteristics and qualities of the Generation, andalso how their upbringing may have shaped them intowhat they are. Three respondent groups wereinterviewed: Engineer students of "Generation Y",officials at NCC belonging to "Generation Y" andmanagers at NCC.The results of the study show that "Generation Y"differs from previousGenerations, and how they differ.

Lojalitet till arbetsplatsen : Skillnader mellan generation Y och generation babyboomer

Syftet med studien var att undersöka om lojaliteten till arbetsplatsen skilde sig åt mellan Generation Y och Generation babyboomer. Utgångspunkten för lojalitet var Meyer och Herscovitchs (2001) teori där lojalitet delas in i tre lojalitetsdimensionerna affektiv, pågående och normativ lojalitet. Med bakgrund i teorin skapades hypoteserna att (1) det finns en skillnad i lojalitet till arbetsgivaren mellan Generation Y och Generation babyboomer, att (2) det finns en skillnad i affektiv lojalitet mellan Generation Y och Generation babyboomer, att (3) det finns en skillnad i pågående lojalitet mellan Generation Y och Generation babyboomer och att (4) det finns en skillnad i normativ lojalitet mellan Generation Y och Generation babyboomer. Data i form av enkäter samlades in av 61 arbetstagare (genration Y, N=30, Generation babyboomer, N=31) och tre intervjuer genomfördes. För att jämför grupperna användes ANOVA.

Lever 80-talister som de lär - en studie av 80-talistchefer på Swedbank

Few Generations have gotten as much media attention as Generation Y. Growing up in the digital age Generation Y has become very different from previous Generations. An interesting topic is if this is reflected in the way Generation Y act as leaders. The purpose of this study is to describe what kind of leadership Generation Y prefers, to explore how individuals belonging to Generation Y act as leaders and finally to investigate if there is a discrepancy between these two perspectives and if so try to understand it. By reviewing existing research and conducting depth interviews with employees and managers at a Swedish bank we recognize preferences in a number of categories, which Generation Y require from leaders.

Generation Y : De nya konsumenterna

De kallas Generation K för kartlagd, Generation O för ordning, Generation Why för varför, Generation C för content (innehåll). De kallas homo zappiens för hur de zappar sig igenom livet.Generation Y är dagens unga vuxna som är uppvuxna i ett högteknologiskt samhälle. Deras sätt att konsumera och leva skiljer sig från tidigare Generationer. Den allmänna bilden av Generation Y är en lat, slösaktig Generation, som är bortskämda av sina föräldrar och ställer höga krav som konsumenter. Detta examensarbete behandlar begreppet Generation Y och fokuserar på att kartlägga vem de är och deras förhållande till konsumtion och märken.

Generation X och Generation Y - en komparativ studie

Syfte: Syftet med denna uppsatts är att öka förståelsen för vilken påverkan samt uppfattning som föreligger vid användningen av celebriteter i olika marknadsföringsåtgärder beträffande Generation X respektive Y ur ett svenskt perspektiv. Metod:Detta är en empirisk studie med hermeneutisk förgrund som genomförts med intentionen att undersöka hur marknadsföring innehållande celebriteter uppfattas och i förlängningen påverkar de båda Generationerna. Då vi har för avsikt att få en mer djupgående förståelse beträffande problemet har vi valt att genomföra fokusgruppsintervjuer. Slutsats: Vi har kommit fram till att det finns en del intressanta skillnader, men även likheter, mellan Generationerna. Denna komparativa studie har bidragit till en fördjupad vetskap om både hur diversifierade uppfattningarna är samt hur olik påverkan kan vara från Generation till Generation..

Upplevelsebaserade fritidsaktiviteter för generation Z : En konceptutveckling för ungas delaktighet i Allhuset, Piteå

Syftet med studien är att undersöka ungdomar tillhörande Generation Zs behov och önskemål av fritidsaktiviteter i Piteå för att sedan utveckla ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gå till. Detta på grund av ett uttryckt behov hos Piteå kommun av fritidsaktiviteter för ungdomar i en del av Allhuset. För att skapa aktiviteter som attraherar Generation Z är det viktigt att förstå Generation Zs karakteristiska drag samt ha en förståelse för dagens upplevelsesamhälle. Vi har använt oss av aktionsforskning och dess lärandeprocess för att ringa in problemet och samtal har förts med tre fokusgrupper med deltagare tillhörande Generation Z. Ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gå till har skapats..

Innehållsmarknadsföring på sociala medier : En studie om Generation Y:s mottaglighet i sociala mediekanaler

By reading earlier research on Generation Y, content marketing and on social media during the working process the problem has gradually changed, in accordance with an abductive research approach. The study focus has developed from examine marketing methods on marketing towards Generation Y to include on what social media platform Generation Y is most susceptible for content marketing.The purpose of this study is to help companies whose target market is Generation Y to aim their content marketing through the right distribution channels, to save time and money. To meet this objective and to answer the main question of this study, empirical data was collected through a web based, quantitative survey which was completed by a total of 301 respondents, all of them belonging to Generation Y. The collected quantitative data was contrasted with existing theory and was analysed.The study concluded that Facebook is the social media channel where Generation Y feel most susceptible for content marketing, followed by YouTube. .

Generation Y - Vad händer när individualisterna tar över

Background: At this present moment, one of the largest changes in the Swedish employment market is occurring, as the people born in the 1940's are retiring. The Generation Y, people born in the 1980's, will enter. Will this have an affect on motivation and leadership, and in that case, in what way Aim: The purpose of this essay is to investigate whether or not Generation Y (born in the 1980's) has an effect on the perceptions on how to lead and motivate employees. Based on research and our empirical results from qualitative interviews at one of Sweden's largest banks, our research questions are:1. Are executives' and employees' perceptions regarding Generation Y in line with previous research 2.

Generation Y:s arbetsvärderingar i praktiken

I och med att Baby Boomers-Generationen i allt större grad går i pension upplever företag och organisationer en ökande brist på kompetent personal. Detta har gjort att Generation Y, som ska fylla tomrummet som Baby Boomers lämnar efter sig, blir allt mer attraktiva för arbetsgivare. I media och ekonomiska tidskrifter blir vi ofta påminda om detta faktum, men frågan kvarstår, är det så att de arbetsvärderingar som Generation Y prioriterar faktiskt återspeglas på arbetsplatserna? I denna uppsats har en intervju samt en enkätundersökning genomförts på det för sin motivation prisbelönade företaget Concrete IT. Studien visar att det undersökta företaget återspeglar flertalet av de arbetsvärderingar som Generation Y värdesätter och bör anses vara attraktivt för Generation Y.

The Beat Generation: Diskursanalys av identitetskonstruktionen bakom begreppet Beatnik i sex amerikanska tidskrifter 1957-1961

This masters thesis looks at the reception of the beat Generation in six given American magazines spanning through the years 1957-1961. The study is basically one of literaty reception. The aim is to see how and if the institution of literature handed the beat Generation an identity to go along with their arts. With the use of discourse analysis we have pointed out certain characteristics in the six articles that have been a part of building up an image of the beat Generation as a whole. By dividing the result into the two categories social and literary practice we can clearer see what significants were used to create the beat Generation.

Generation Y : Så fungerar framtidens arbetstagare

Arbetsmarknaden genomgår just nu ett Generationsskifte där den s.k. Generation Y (född mellan 1982?1999) stormar ut på arbetsmarknaden. Eftersom olika Generationer antas ha olika arbetslivsvärderingar har det blivit nödvändigt för företags överlevnad att utveckla rekryteringsbudskap och motivationsprogram som tar hänsyn till varje Generations unika särdrag. En av de största utmaningarna för företagare i den nära framtiden är därför att förstå Generation Y:s arbetslivsvärderingar.

Riskbenägenhet och Generation Y : en kvantitativ studie om hur riskbenägenheten påverkas hos Generation Y ur ett demografiskt perspektiv.

Ungdomarna idag tillhör en Generation som kallas för Generation Y och de särskiljer sig från tidigare Generationer med ett antal karaktäristiska drag. Dock, är det inte endast dessa drag som kan urskiljas utan även ett annorlunda riskbeteende gentemot tidigare Generationer. Experter är eniga om att det finns ett flertal faktorer som påverkar individers riskbenägenhet och att faktorerna varierar beroende på individens ålder. Detta leder oftast till att när ämnet undersöks, riktar forskarna in sig på en viss åldersgrupp eller Generation. Det begränsat med forskning som specifikt tar upp Generation Y och riskbenägenhet. Därav är syftet med denna forskning att undersöka hur utvalda demografiska faktorer påverkar riskbenägenheten hos studenter ur Generation Y. Uppsatsen antog en positivistisk forskningsfilosofi med ett beskrivande syfte.

Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet

På arbetsmarknaden finns det åtminstone tre olika Generationer. Då alla Generationer fostras på olika sätt beroende på när de är uppväxta kan det skapas svårigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa Generationer är väldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan Generation X och Y och hur de ser på hur deras närmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt åtta respondenter visar att det finns indikationer på en skillnad mellan Generation X och Y då de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.

1 Nästa sida ->