Sökresultat:
152 Uppsatser om Gapet - Sida 1 av 11
Regelverk för redovisning : K2 vs K3
Sammanfattning - ?Mind the Gap?- En studie om samarbetet mellan byrå och kund.Seminarium: 31 maj 2012Institution: Mälardalens högskola, Akademin för hållbar samhälls-och teknikutvecklingKurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, 15 ECTSFörfattare: Alexandra Bergkvist, Jenny Bernhardsson, My Lundberg21 April 1988 11 December 1987 23 September 1988Handledare: Dan LinderExaminator: Cecilia LindhNyckelord: Arbetsprocess, kundrelation, Gapet, dödvikt, spill, reklambyråProblem: Studien behandlar relationen mellan reklambyråer och deras kunder, vilka problem som kan uppstå i samarbetsprocessen samt hur det är möjligt att undvika problem och därigenom ge förslag på eventuella förändringar i samarbetet. Problemformuleringen bygger på att identifiera Gapet i arbetsprocessenSyfte: Identifiera var Gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byråer består av.Frågeställning: Vad består Gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byråer av? När uppstår gap? På vilka sätt kan de berörda parterna minska Gapet?Metod: I uppsatsen tillämpas en kvalitativ metod för att förstå vad Gapet i arbetsprocessen består av. Studiens empiriska del utgörs av fyra personintervjuer, tre reklambyråer och en byråvalsrådgivare.
Mind the Gap - En studie om samarbetet mellan byrå och kund
Sammanfattning - ?Mind the Gap?- En studie om samarbetet mellan byrå och kund.Seminarium: 31 maj 2012Institution: Mälardalens högskola, Akademin för hållbar samhälls-och teknikutvecklingKurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, 15 ECTSFörfattare: Alexandra Bergkvist, Jenny Bernhardsson, My Lundberg21 April 1988 11 December 1987 23 September 1988Handledare: Dan LinderExaminator: Cecilia LindhNyckelord: Arbetsprocess, kundrelation, Gapet, dödvikt, spill, reklambyråProblem: Studien behandlar relationen mellan reklambyråer och deras kunder, vilka problem som kan uppstå i samarbetsprocessen samt hur det är möjligt att undvika problem och därigenom ge förslag på eventuella förändringar i samarbetet. Problemformuleringen bygger på att identifiera Gapet i arbetsprocessenSyfte: Identifiera var Gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byråer består av.Frågeställning: Vad består Gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byråer av? När uppstår gap? På vilka sätt kan de berörda parterna minska Gapet?Metod: I uppsatsen tillämpas en kvalitativ metod för att förstå vad Gapet i arbetsprocessen består av. Studiens empiriska del utgörs av fyra personintervjuer, tre reklambyråer och en byråvalsrådgivare.
Penningpolitik med arbetslöshet i stället för BNP i förlustfunktionen. Fungerar en sådan modell?
Hur skulle en välfärdsmodell som använder sig av arbetslöshetsGapet i förlustfunktionen istället för BNP-Gapet påverka Riksbankens reaktionsfunktion?Detta undersöks i den här uppsatsen. För det skattas en Okuns lag för Sverige, vilken sedan används för att sätta in arbetslöshetsGapet i förlustfunktionen. Variansen på löneprischockerna och efterfrågechockerna i makromodellen varieras för att se hur koefficienten framför BNP-Gapet i den antagna Taylor-regeln förändras medan koefficienten framför inflationsavvikelsen hålls konstant.Resultatet av dessa simuleringar visar på att efterfrågechocker ökar koefficienten mer än vad lönesprischocker gör. Vid normal varians kommer dock Riksbanken att reagera mer på inflationsavvikelser än vad de kommer att göra på BNP-Gapet..
En kvalitativ fallstudie om hur företag förhåller sig till gapet mellan den operativa och den strategiska delen av Lean
TitelEn kvalitativ fallstudie om hur företag förhåller sig till Gapet mellan den operativa och den strategiska delen av LeanNivåKandidatuppsats FörfattareIgor Jovanovi? och Linnea Juhlin HandledareStig Sörling och Tomas Källquist DatumMaj 2014 ProblemTidigare forskning har påvisat att det finns ett gap i företagens användning av styrverktyget, där företagen i stor utsträckning förbiser vikten av den strategiska delen av Lean. Detta har gjort att företag har haft svårigheter att uppnå sina mål med användandet av styrverktyget. SyfteSyftet är att skapa förståelse för hur tillverkande företag förhåller sig till Gapet mellan den operativa och den strategiska delen av Lean, samt belysa de beståndsdelar Gapet består av. MetodStudien har antagit ett hermeneutiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv där tematisering och ett deduktivt tillvägagångssätt har använts. Studien har genom kvalitativ metod med fallstudiedesign studerat fyra stora företag med hjälp av semistrukturerade intervjuer. TeoriEn genomgång av Lean-konceptet görs för att skapa förståelse för styrverktyget sedan fördjupar vi oss på den strategiska delen av Lean för att kartlägga de olika beståndsdelarna som kan överbrygga Gapet. BidragGapet framträder inte lika tydligt i vår studie, fallföretagen har i sitt tankesätt störst fokus på den strategiska delen av Lean. Kultur och ledarskap är huvudbeståndsdelar i jobbet med att överbrygga Gapet där den strategiska delen ämnar skapa positiv energi hos medarbetarna.
Det gröna gapet ? varför skiljer sig attityd och beteende åt vid hållbar klädkonsumtion?
Klädindustrins negativa påverkan på hållbar utveckling har på senare tid blivit allt mer uppmärksammad av konsumenter, media och aktörer i modebranschen. Även om medvetenheten har ökat så har inte konsumtionen av hållbara klädalternativ gjort det till önskad grad. Tidigare forskning har identifierat ett gap mellan konsumenters attityd och beteende kring hållbart mode, konsumenten säger sig vilja köpa grönt mode men gör det inte. Den här studien går ut på att undersöka vilka orsaker som finns till Gapet med följande problemformulering: vilka är de bakomliggande orsakerna till Gapet mellan unga svenska kvinnliga konsumenters attityder och handlingar gällande hållbart mode? Syftet med studien är att med hjälp av funna orsaker kunna bidra till befintlig forskning inom området.
Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe
Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. För att utreda om ett sådant attityd-beteende-gap föreligger även gällande Fairtrademärkt kaffe genomför vi en enkätstudie där vi mäter attityden till Fairtrademärkt kaffe och jämför detta resultat med köpbeteendeobservationer. Vi finner en övervägande positiv attityd i enkätundersökningen men trots detta visar observationerna på en låg köpfrekvensen av Fairtrademärkt kaffe. Vi kan således konstatera att ett attityd-beteende-gap existerar i vår studie.
Existerar det ett förväntningsgap inom revision? : Är det skillnad i små och medelstora företag?
Tidigare forskning har visat att det för många år sedan fanns ett förväntningsgap inom revision mellan små företag och deras revisorer. Syftet med vår uppsats är att undersöka om detta gap fortfarande existerar och om det även finns ett liknande gap mellan medelstora företag och deras revisorer. Vi vill även undersöka om det är olika faktorer som påverkar Gapet beroende på företagsstorlek, om det nu är så att det existerar.För att ta fram vår empiri använde vi oss av en kvalitativ ansats genom att göra delvis strukturerade intervjuer med öppna frågor. Vi utförde intervjuerna ansikte mot ansikte för att kunna se respondenternas reaktioner. Intervjuerna gjordes hos tre små och två medelstora företag, samt hos en revisionsbyrå.
Stabilitetspaktens effekter på BNP; en kontrafaktisk simulering
Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka effekter reglerna inom tillväxt- och stabilitetspakten skulle ha haft på BNP. Uppsatsen ger även kort historik och en genomgång av lagstiftningen som omgärdar stabilitetspakten. Den regel som undersöks är 3 %-regeln som säger att medlemsländerna inom EMU inte får ha ett budgetunderskott på mer än 3 procent. Uppsatsen utgår från en reducerad AS/AD modell där finanspolitik är en av variablerna som orsakar skift i aggregerad efterfrågan. Den metod som används är en så kallad VAR-modell där två regressioner skattas, en för BNP-Gapet och en för årliga inflationsförändringen.
Förväntningsgapet : Förhållandet mellan revisor och klient
Tidigare studier har visat på ett gap i förväntningar mellan revisorer och bolagens intressenter. Detta förväntningsgap har lett till missnöje och bristande förtroende från samhället till revisorerna och revisionsprofessionen. I denna uppsats har tidigare studiers resultat applicerats på relationen mellan revisorn och dess klient, småföretaget, då denna relation var outforskad. Syftet med studien var att bredda den teoretiska kunskapen kring förväntningsGapet i en ny relation för att ge förslag på hur Gapet kan motarbetas i praktiken. Det eventuella Gapet mellan klientens förväntningar och revisorns arbete undersöktes genom semistrukturerade intervjuer, vilka avslutades med ett kontrolldokument för att förebygga eventuella missförstånd under intervjuerna.
Regelstyrd penningpolitik i realtid
Denna uppsats behandlar problem med regelstyrd penningpolitik då hänsyn tas till osäkerhet kring kapacitetsutnyttjandet i ekonomin. Uppsatsen baseras på Taylors teorier kring ränteregler som säger att centralbanker bör sätta räntan utifrån förändringarna i BNP-Gapet och inflationen. Sådana ränteregler har visat sig avspegla den historiska utvecklingen i räntan tämligen väl och har också använts som en referens vid utvärderingar för hur effektiv den förda penningpolitiken har varit genom kontrafaktiska simuleringar. Ett problem med dessa simuleringar och utvärderingar är att de oftast har använt slutgiltiga data för BNP-gap och inflation. Detta är dock inte helt rättvisande eftersom detta inte speglar den information som finns tillgänglig för beslutsfattare.
Gapet: En studie om gapet mellan leverantörer och köpare av digital skyltning
The aim of this study is to describe the market for Digital Signage in Sweden and give the reader an increased insight and understanding of the problems that suppliers and buyers of Digital Signage may encounter. The study is abductive and based on a number of qualitative interviews with representatives from potential buyers, an existing user, a supplier and a number of companies with insight into Digital Signage. Our findings show that the companies in this study have not yet reached the stage of being ready to invest in a system for Digital Signage, since the effects on for instance increased sales and potential savings on marketing communication have not yet been clearly proven. Furthermore the study shows that it is important that a supplier has a fundamental understanding of the business model of the buyer. In addition to this, service, support and IT-related issues are of great importance for the potential buyers.
Strategisk Varumärkeskommunikation : Hantering av gapet mellan identitet och image
Bakgrund: Ett problem vid varumärkeshantering är att det vanligen finns ett gap mellan varumärkesidentiteten och varumärkesimagen. Gapet förklaras, i den traditionella litteraturen, av bristen på tid, kunskap och resurser. Vi anser dock att detta inte tillräckligt förklarar denna ?mismatch?, varför vi således vill nyansera förklaringen till varför detta gap uppstår. Syfte: Syftet med denna uppsats är att utveckla teoribildningen kring varumärkeskommunikation.
Förväntningsgapet mellan mikroföretag och revisionsbyråer
Syftet med uppsatsen är dels att klarlägga hur förväntningsGapet mellan revisorerna och mikroföretagen ser ut idag, och dels att identifiera faktorer som kan minska Gapet. Vid undersökningen har vi använt oss av ett deduktivt angreppssätt. För datainsamlingen har vi använt oss av både kvalitativa och kvantitativa metoder. Vårt praktiska bidrag visar att ansvarsförhållandet mellan revisor och klient är grundligt missförstått av mikorföretagen. Normgivares försök att reducera detta genom upprättande av uppdragsbrev och liknande dokument tycks inte påverka förväntningsGapet.
Förväntningsgapet mellan revisorer och småföretagare : - Hur ser det ut och vad kan göras för att reducera det?
FörväntningsGapet mellan revisorn och allmänheten har varit föremål för diskussioner sedan 1970-talet då uttrycket förväntningsgap först applicerades på revision. Hur detta gap ser ut mellan revisorn och klienten är mindre utforskat och målsättningen med denna studie är bland annat att skapa förståelse för hur Gapet mellan revisorn och dennes småföretagarklient ser ut. Baserat på dessa slutsatser är uppsatsens primära syfte att föreslå åtgärder som kan reducera Gapet. Undersökningens tillvägagångssätt har bestått av kvalitativa intervjuer med företagsledare för små aktiebolag samt godkända eller auktoriserade revisorer. För att öka resultatets reliabilitet har även en kvantitativ enkätundersökning av småföretagare genomförts.
Mätning av logistikprestationer i gapet mellan förväntad och erhållen service : En kvantitativ studie av logistikprestationer i plastindustrin i Sverige
SammanfattningKandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Logistikfördjupningen, EKL 361, VT 2006Författare: Andreas Korsén, Fredrik Larsson och Bobby PerssonHandledare: Åsa GustafssonExaminator: Helena ForslundTitel: Mätning av logistikprestationer i Gapet mellan förväntad och erhållen service ? en kvantitativ studie av logistikprestationer i plastindustrin i Sverige.Bakgrund: Ett standardiserat kund-/leverantörsförhållande är baserat på att leverantören förser kunden med de varor och tjänster som han eller hon betalar för. Kunden har rättighet att förvänta sig att den varan eller tjänsten han eller hon betalar för kommer att fungera tillfredsställande. Gapet mellan förväntad och erhållen tjänstkan öka eller minska beroende på leverantörens förmåga att leverera önskad tjänst.När det gäller relationerna mellan kunder och deras leverantörer i plastindustrin kan det ibland uppstå gap i fråga om hur de uppfattar kvaliteten på logistiktjänsten som utförts. Genom logistikprestationsmått kan leverantörens prestation mätas.Syfte: Syftet är att med hjälp av valda logistiskprestationsmått undersöka vilka mestrespektive icke signifikanta gap som existerar i hur kunder upplever att logistikprestationerna utförs i den svenska bearbetande plastindustrin.Metod: En kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning till 200 företag har genomförts, där logistikprestationsmått har uppmätts.