Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Felhantering - Sida 1 av 2

Användarstyrd filmsajt - med felkontroll

Denna examensrapport redogör för vår undersökning om hur man kan geanvändarna större frihet att lägga till och styra innehållet på en filmsajt utan att felaktig information uppstår. Med arbetet ville vi förbättra den felkontroll somsker på användarstyrda sajter idag med avseende på svordomar, olämpligpresentation samt innehållets äkthet och anpassa detta efter innehållet på en filmsajt.För att veta vad en filmsajt ska innehålla gjorde vi en analys av befintliga filmsajter samt delade ut en enkätundersökning. För att ta fram en lösning för användarstyrning och Felhantering på vår filmsajt analyserade vi befintliga lösningar.Det finns idag få sajter som låter användarna styra innehållet och Felhanteringen utgörs då i stort sett av en administratör eller användarna själva. Metoden som togs fram i rapporten bygger på vidareutvecklingar av de lösningar som andraanvändarstyrda sajter använt sig av. Felhanteringen utgår från att låta användarna kontrollera innehållet men det sker även en kodningskontroll av informationens form innan den sparas i databasen.

Klimat för felhantering och Etiskt ledarskap : Felhantering i revision: En undersökning av ett tänkbart samband mellan etiskt ledarskap och felhanteringsklimat.

AbstractFor an audit organization, it is important to work toward maintaininga high error climate to handle errors in an efficient and propermanner. This means that it is important for accountants to worktowards high quality of work, reduce and manage errors that mayoccur in their daily work. Therefore, auditors must know how tohandle errors in order to improve efficiency, which can be affected byhow leadership is exercised in the workplace. The error climatemeans being able to act in a manner which will ensure a good jobtowards customers but also within the internal operations.The ethical leadership may thus have an impact on how auditorshandle the error environment both internally and externally. It is veryimportant for customers to have confidence in the business but also tomaintain the order and the general rules of society for accountingfirms.My study aims to show the thinkable relationship between ethicalleadership and the error climate.

Utformning av felhanteringssystem hos företag inom tredjepartslogistikbranschen : med stöd i erkända felhanteringsprocesser

Customer satisfaction is a key aspect for many corporations, among them Exacta Distributionscenter. To raise their customer satisfaction, we have researched ways to raise customer satisfaction through the implementation of an error-handling system and recommendations on how the organization should function in the future. This paper describes how these recommendations and the application has been developed, through help in existing theories. This results in a customer portal with the main purpose to provide help in handling orders with errors, and several routines recommended to Exacta Distributionscenter. .

Felhantering vid informationsutbyte mellan IT-system

Problemet med hantering av fel vid informationsutbyte mellan system hos stora företag med komplex IT-arkitektur är bakgrunden till varför denna rapport har skrivits. Det primära företaget i denna studie har varit Sandvik AB.Typiska fel som kan uppstå i sådana sammanhang är så kallade logiska fel. Definitionen av ett logiskt fel är ett fel som påverkar processens funktionalitet vid utbyte av information mellan två eller flera system. Exempel på sådana fel är att ett visst system behöver en viss speciell information eller har vissa regler uppsatta för att kunna ta emot information från ett annat system. När det hänvisas till tekniska fel, så avses fel som kan uppstå i den tekniska infrastukturen.Problemet med logiska fel finner man mest i distribuerade system och i SOA-arkitektur där det finns en anledning till detta på grund av dess uppbyggnad och lösa kopplingar mellan system.

Kylkedjan för livsmedel - en kartläggning av den svenska distributionen med fokus på temperaturbrister

Projektets syfte är att kartlägga den kylda livsmedelsdistributionen från producent framtill butik och belysa framförallt de temperaturrelaterade brister som den är behäftadmed.Kylda livsmedel är beroende av att vistas i och hålla rätt temperatur. Detta för attönskad så stor del som möjligt av livsmedelskvaliteten ska bevaras. Idag finns ingaundersökningar som innefattar alla led i kylkedjan och som lyfter fram vilkatemperaturbrister som finns, var de finns och vilka problem de ger upphov till. Varje ledtittar endast på sitt flöde och risk för suboptimering uppstår.Vår kartläggning baseras på intervjuer med utvalda aktörer i samtliga led och andrapersoner med erfarenheter och kunskaper inom området. Vi har även tagit del avrapporter som gjorts och artiklar som skrivits inom kylkedjeproblematik.

Organisationers mål och rutiner vid systemförvaltning

Mål och rutiner är något som är intressant att undersöka för att kunna se hur organisationer mäter och sätter realistiska mål med systemförvaltningen. Denna uppsats undersöker detta samt vilka rutiner som ingår i systemförvaltning och ska vara till hjälp för dem som arbetar eller ska arbeta inom ämnesområdet. Enligt teorier skall målen bl.a. vara mätbara och realistiska samt rutinerna bidrar till att uppnå målen. Det har visat sig att organisationer får mätbara mål genom att jobba enligt styrkort, utvärderingsrapporter samt tidsstudier.

Analys av skräddarsytt system för datainläsning

Att underhålla ett stort system som redan är ute hos produktanvändaren ställer krav på utvecklarna, både i anpassningsförmåga och att snabbt hitta lösningar på funna problem. Här gäller det rapporteringssystemet Paid som används av det norska företaget Gramo. För att hitta nya lösningar och förbättringar så fick jag i uppdrag att gå igenom Paid systemet. Med fokus på funktioner som används vid import och matchning mot databasen.Programmet har tidigare inte givit tillräckligt bra rapporter på vilka fel som uppstått och var de inträffat. Även hanteringen av fel har inte varit tillfredsställande då programmet tidigare avbrutit hela processen och inte kunnat hantera fel separat.

Framtiden är rörlig!

Företag behöver öka farten på införandet av mobila system för att kunna hänga med i den hårt ökande konkurrensen och globaliseringen som sker. För att satsa pengar i ny teknik är det dock viktigt att se tydliga affärsfördelar med investeringen. Här saknas kunskaper och medvetenhet hos företag om möjlig effektivisering som mobila system kan medföra i verksamheter. Syftet med undersökningen är att utvärdera Pågens mobila system utifrån ett organisatoriskt effektivitetsperspektiv. En fallstudie på Pågen AB har genomförts där effekterna av införandet av deras mobila orderhanteringssystem utvärderas.

Designriktlinjer för platsbaserade pushtjänster för direktmarknadsföring till smartphones : En explorativ studie med smartphoneanvändare

Idag lever vi i ett samhälle där smartphones blivit allmänt förekommande. Som en följd av ökade nätverkshastigheter har möjligheterna att enkelt få tillgång till information aldrig varit bättre. Den ökade användning av smartphones har också skapat möjligheter till en rad olika applikationer såsom platsbaserade applikationer som använder sig av pushtjänster. I vår studie har vi undersökt frågan ?Hur kan platsbaserade pushtjänster som ett verktyg för direktmarknadsföring designas för att möta smartphoneanvändares behov??. Genom en litteraturstudie har vi sammanställt och identifierat designteman från tidigare HCI- och interaktionsdesign forskning.

Skillnader i novisers och experters informationsbehov och dess inverkan på kvalitén hos produkten : En fallstudie av montörers arbetsmiljö

 Studien undersöker skillnaden i informationsbehov mellan noviser och experter i en monteringskontext samt om de fel som sker i produktionen kan härledas till noviser respektive experter. I tidigare studier skiljer sig en expert från en novis i många avseenden, bland annat snabbhet, informationsanvändning samt precision. Olika informationsprocesser är också kopplade till noviser respektive experter. Experter har övat in ett automatiskt beteende medan noviser har medvetet informationsbeteende. Referensföretaget som studien utförts på har problem med höga interna rejekt, alltså antalet fel ökar också i samband med semestern och nyanställningar.

Läkemedelsrelaterade felbehandlingar- en litteraturstudie

Bakgrund: Läkemedelsrelaterade felbehandlingar är ett stort problem som leder till lidande för patienter samt stora samhällskostnader. Sjuksköterskan ansvarar för läkemedelshanteringen och lagar styr den. Genom att lyfta fram vanliga fel och varför de inträffar kan de åtgärdas. Syfte: Syftet med studien var att belysa problem och risker vid sjuksköterskors läkemedelshantering: Vilka fel kunde uppstå under läkemedelshanteringen och när under hanteringen inträffade felen? Vilka faktorer påverkade att läkemedelsrelaterade felbehandlingar uppstod? Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie av 9 vetenskapliga artiklar.

Kommunal verksamhetsprocess efter införandet av en e-tjänst : Informationsflöde och informationshantering sett ur ett Lean-perspektiv

Trots de svenska medborgarnas ökande krav på digital självservice via e-tjänster, går införande trögt hos kommunerna. En anledning är den relativt låga kunskap som finns i området. Främst vad gäller avancerade e-tjänster som förutom att öka medborgarnas tillgänglighet, insyn och delaktighet i sina offentliga ärenden, även ska minska den administrativa hanteringen för att istället låta mer av resurserna gå till kärnverksamheten. I den här kvalitativa fallstudien studerades hur en kommunal verksamhetsprocess utvecklas vid införandet av en e-tjänst. Hur slöseri kan identifieras i processen informationshantering och informationsflöde och hur dessa förändrats efter att e-tjänsten införts.

Informationshantering i en automatiserad och datoriserad arbetsmiljö.

Detta arbete behandlar operatörers informationshantering och problemlösning på en arbetsplats som utmärks av en hög grad av automatisering och datorisering. Automatisering innebär att det tillkommer ett system mellan operatörerna och deras arbetsuppgifter. Gränssnittet är den yta som finns mellan operatören och systemet, och det är gränssnittet som avgör vilka systemtjänster som operatörerna kan använda. Utformningen av gränssnittet är således betydelsefullt för hur väl operatörerna kan utföra sina arbetsuppgifter.För att studera samspelet mellan operatörerna och gränssnitten har jag gjort en utforskande undersökning. Denna bygger på en fallstudie av ett arbetsområde på vevstakslinjen på Volvo Personvagnar Komponenter AB, Flobyfabriken.

Integration av XMPP-baserad chatt och flexiteBPMS

Större kommuner och industrier använder alltmer automatiserade processer för tjänster och rutinerså som kundcenter och Felhantering. Flexeurope AB är ett företag med flera års erfarenhet av auto-matiserade processer och arbetar med att definiera, visualisera, konstruera och optimera processer.Företaget utvecklar även ett webbaserad IT-system för processhantering, kallat flexiteBPMS.Inom en kommun eller industri arbetar ofta flera handläggare, ibland uppemot hundratals, med atthantera ärenden i processer. Detta ställer krav på att handläggare kan kommunicera med varand-ra. Effektivare kommunikation där handläggare snabbare får svar innebär effektivare hantering avärenden. Marknaden har till följd av detta uttryck önskningar om att möjliggöra en form av realtids-kommunikation kring ärenden i flexiteBPMS.Med detta som bakgrund har det här arbetet undersökt, planerat och genomfört en integration av enXMPP-baserad chatt med flexiteBPMS.

Förbättra Internetsystem genom implementation av AJAX-teknik

Webbapplikationer har en stadigt ökande användning i affärsvärlden. Fördelarna ärmånga, några är enkelhet i teknisk implementering, geografisk spridning ochunderhåll. De flesta webbapplikationer och webbplatser har fram tills nu byggts på engammal traditionell modell. Modellen innebär att användaren klickar på en länk för fåny information. En förfrågan skickas då till informationsservern som i sin turbehandlar och returnerar all information.

1 Nästa sida ->