Sök:

Sökresultat:

72 Uppsatser om Elbilar - Sida 1 av 5

Elbilens framtid i Sverige : En studie som undersöker elbilsmarknaden

Dagens samhälle står inför en stor utmaning med den snabbt ökande fordonsanvändningen, vilket bidrar till klimatbelastning samt skapar ett beroende av fossila bränslen. Ett alternativ för att minska problemet är att öka användningen av Elbilar. Sveriges regering har satt upp målet att fram till år 2030 ska statens fordonsflotta vara oberoende av fossila bränslen. För att uppnå detta mål kommer stora insatser och ett engagemang att krävas. Syftet med studien är att undersöka hur Sveriges elbilsmarknad ser ut genom att studera kommersialiseringsprocessen, implementeringen samt kundpreferenserna för Elbilar.

Hur kommer elbilar och förnybara energikällor påverka vår framtida elproduktion?

Att vi behöver göra något åt rådande miljösituationen är det få som tvekar på. Elbilar kommer mer och mer som ett alternativ till de konventionella fordonen och det satsas mycket på förnybara energikällor.Med en introduktion av Elbilar i samhället kommer behovet av elenergi att öka. Inledningsvis kommer elbehovet endast påvekas marginellt och genom att ladda under nattetid när elkonsumtionen är låg kommer nuvarande produktion att räcka ända fram till att hälften av vår fordonsflotta är elektrifierad. När sedan antalet bilar ökar ytterligare krävs en förändring för att klara av det ökade behovet av elenergi. Med den potential våra förnybara energikällor har så visar denna rapport att det kommer klaras av gott och väl.

Design av laddstation för elbilar

Projektet påbörjades med en förstudie som skulle resultera i ett koncept och en fysisk modell.Projektet går ut på att designa en laddstation för Elbilar och på det sättet bidra till samhälletsomställning till förnyelsebara energikällor. Produkten är tänkt att placeras i Mälardalen påallmänna parkeringar, shoppingcenter, privata parkeringar för bostads- och hyresrätter,parkeringshus och liknande.Jag började med att genomföra en marknadsundersökning där jag undersökte existerandelösningar på marknaden. Deras styrkor och svagheter analyserades från olika perspektiv t.ex.design och användarvänlighet. Vidare försökte jag ta reda på vad Mälardalens var känt för,detta för att kunna hitta en gemensam nämnare och införliva det i designen. Här upprättades enfunktionsanalys, en QFD och en kravspecifikation.Med det avklarat fortsatte jag med konceptutvecklingen.

Framtidens elbilar utmanar nutidens elnät : Påverkan av ett ökat antal elbilar på ett halländskt elnät

The challenges facing low voltage grids are rising as an increasing number of domestic houses transition from fossil fueled heating to electricity based heating. Several environmental goals and visions have the same transition from fossil based power to electricity based power in mind for the transportation sector. One of the most important tools for this transformation is widely regarded to be the electric vehicle. With the demands of the electric vehicle pressuring the power grid, several questions arise regarding the growth of the electric vehicle market and what repercussions it may have on the grid. This paper focuses on a typical low voltage grid in southern Sweden and what effects a growing electric vehicle market may have on it. Through computer-assisted simulations based on several future scenarios regarding the EV market, this paper finds that few modifications and reinforcements are needed on this particular grid within the next 10 to 15 years.

Bilens framtid i Malmö

Denna uppsats, Bilens framtid i Malmö ? Elbilar och bilpooler?, har som mål att utifrån beskrivningar av dagens biltrafiksituation i Malmö samt av de övergripande negativa effekterna den innebär för människor och för miljö, leda fram till en presentation av en eventuell lösning på dessa aspekter. Bakgrunden till vårt ställningstagande att inrikta oss på Elbilar och bilpooler utgörs av biltrafikens miljöpåverkan främst avseende luftföroreningar, buller samt trängsel. Vår process med att bygga upp en teoretisk grund att stå på inför vårt fortsatta arbete har gjort att vi använt oss av en del vedertagna metoder. Litteraturstudierna har haft en mängd olika syften, bland annat har de gett oss insikt i trafikutvecklingen i Malmö de senaste decennierna, förklarat trafikens skadliga effekter på miljön, förklarat fördelarna men även nackdelarna med elbilen samt gett oss exempel på bilpoolsutvecklingen såväl nationellt som ur ett Europaperspektiv.

Planering, simulering och jämförelse av kraftförsörjning till laddparker för elbilar i olika miljöer

Det här examensarbetet handlar om planering, simulering och jämförelse av kraftförsörjning till laddparker för Elbilar för olika behov. Det har medfört att göra kompletta planeringar av laddparker i olika miljöer och med olika förutsättningar.Olika skrifter från IEC, IEEE, Svenska elektriska kommissionen, studentlitteratur, muntliga källor och internet har använts för att projektera laddparkerna. Detta för att säkerställa att de uppfyller de grundläggande kraven.Kablarna har dimensionerats med hänsyn på belastningsförmåga, kortslutningstålighet och utlösningsvillkor. Det har antagits att en effektbrytare och jordfelsbrytare kommer att användas för att skydda mot överlast, överströmmar, och jordfelströmmar.Fyra olika miljöer med antagna förutsättningar har simulerats med hjälp av ett mjukvara för att bestämma den stationära belastningsprofilen.Spänningsfall, effektförluster och reaktiv effekt har studerats där resultaten har visat att dessa låg inom de rekommenderade nivåerna. Osymmetri har också studerats där det visar sig att hänsyn bör tas med enfasiga laddstolpar.Även harmoniska distorsioner har studerats med antagande om den värsta scenario där eventuella billiga laddstolpar används.

Elbipo- Ett IT-system för en fritt flytande elbilspool

Denna rapport beskriver processen bakom utvecklingen av ett system som hanterar bokningar av Elbilar inom ett avgränsat område, exempelvis en stad som Göteborg. I Sverige finns ungefär en bil per hushåll, av dessa bilar drivs majoriteten av fossila bränslen som använder förbränningsmotorer vilket i längden innebär föroreningar i luften, samt en hög bullernivå. För att reducera dessa problem syftar projektet till att skapa ett system för en elbilspool och mjukvara för att stödja systemet. Den mjukvara projektet ämnar sig att utveckla består av en webbapplikation, en Androidapplikation samt ettAPI som på enkelt sätt möjliggör hyrning av Elbilar. Med hjälp av framtagna användningsfall utvecklades mjukvaran.

Stockholm som elbilsstad 2030

I Sverige används det idag cirka 5,4% förnybara drivmedel inom transportsektorn, att jämföra med under 0,5% år 2000. Av de ickefossila drivmedlen är el något som ofta benämns som en permanent och realistisk framtida lösning. Visionen ?Stockholm ? Elbilsstad 2030? drivs av Stockholms Stad i samarbete med Fortum AB i syfte att ersätta den fossilbränsleslukande fordonsflottan.I den här studien undersöks de tekniska förutsättningarna och de eventuella vinsterna av ett storskaligt införande av Elbilar. Studien har gjorts genom en modellering där parametrar som elbilens prestanda, elpris, bilens inköpspris och totala utsläpp använts.

Vindkraft och elbilar på Öland år 2020 : Är smart laddning av elbilar lösningen på ett framtida flaskhalsproblem?

The Island of Öland has one of the best wind climates for land based wind power in Sweden. An objective for the Island is to become self sufficient using electricity from renewable source of energy such as wind. There is currently 55 MW capacity installed on the Island and it is estimated that grid congestion will occasionally occur if more than 135 MW was installed.The aim of this thesis is to investigate he possibilities for load management by smart charging of electric vehicles, EV. The definition of smart charging is that the charging is done to some extent with an ICT-system, (information and communication technology) that correlates wind electricity generation to the charging of electric vehicles. The purpose is to avoid grid congestions on the sub-sea cable that connects Öland to the mainland because that in turn would curtail wind energy production.

Framtidens elnät : Hur elbilar och solceller påverkar på det lokala elnätet

The purpose of the project is to determine the impact of solar cells and electrical vehicles on the future electricity grid and distribution network. Future electricity grids will be affected differently than it does today. Therefore, it is important to determine the impacts so that the current electricity distribution system can be developed and redesign to achieve the future demand. In Sweden, government has changed rules and laws in order to make it easier for private sector to invest in renewable energy sources. Our project focused on the impact of the solar cells and electric vehicles on the low voltage electricity distribution.

I skenet av ekonomiska styrmedel : Att reducera koldioxid genom skatter på el- och bensinbilar

Växthuseffektens konsekvenser är ett världsomspännande hot. Transportsektorn och särskilt privatvägtrafik är en stor bidragare till de svenska koldioxidutsläppen. Framtida fokus är mot att elektrifieravägtrafiken. Samtidigt tyngs konsumenter av skatter och avgifter som, vid införande av Elbilar,snedvrider skattekostnaderna för den önskvärda reduktionen i emissioner. Genom att aggregeraenergiskatten, CO2 skatten samt priserna på utsläppsrätter och Elcertifikat samt att faktorisera inbetydelsen av kraftkällor analyserar den här uppsatsen om det är kostnadsminimerande att införaElbilar år 2010 eller år 2020 för att reducera CO2 utsläppen.

Adaptive Charging System : Anpassningsbart laddningssystem för elbilar

This is a master thesis from Uppsala University in collaboration with B Locket AB (more known as www.blocket.se). B Locket AB is a large ad-company from Sweden, located in Stockholm.Search engines on the market today are becoming more and more complex. When they were first introduced, they only had one function and that was to produce search results containing the string that the user had typed. Today, users want it to be able to spellcheck, produce more results and sort search results on specific fields as well. Preferably, all these features should not affect the performance as a whole.The reason to why these demands have come up is that users are getting more and more used to internet services as a whole and they want everything to be as easy as possible.The user ability has become a substantially more important area in the computer industry and this needs to be taken into account when it comes to B Locket AB and its search engine.

Skedala solcellspark

Skedala solcellsanläggning kommer att vara Sveriges största projekterade solcellspark på4000 m2solceller och en total installerad toppeffekt på 610 kWp (maximala toppeffekten somanläggningen kan leverera). Solcellsparken projekteras åt Halmstad Energi och Miljö AB,HEM, som har en deponi under sluttäckning i Skedala. Skedala är ett samhälle nordost omHalmstad. När sluttäckningen är klar vill man använda marken till något positivt som är braför både miljö och invånare. Uppgiften i projektet har varit att projektera och beräknalönsamheten av en solcellsanläggning på området.

Framtidens smartare elnät - en beskrivning av smarta elnät och dynamic rating

Smarta elnät är en av lösningarna för att uppnå EUs klimatmål den s.k. 20-20-20-satsningen. Klimatmålen innefattar bl.a. ökad energiproduktion från förnybara energikällor och ökad energieffektivisering, detta anses nödvändigt för att hindra den globala uppvärmningen samt uppnå en bättre och mer hållbar framtid. Den elektriska energins svaghet är den begränsade möjligheten till effektiv och storskalig lagring. Eftersom den förnybara energin har en väderberoende produktion ska smarta elnät hjälpa konsumenten att styra energikonsumtionen efter hur energiproduktionen varierar.

Analys av skillnader och likheter i EU-länders långsiktiga klimatstrategier

De internationella klimatförhandlingarna handlar om att hitta lösningar för att stabilisera halten av växthusgaser i atmosfären och att uppnå tvågradersmålet. För att uppnå målet finns olika utsläppsmål att sträva mot. Ett är ett utsläppstak där varje land inte får släppa ut mer än 2 ton CO2-ekv/capita per år för att tvågradersmålet ska uppnås. Ett annat utsläppsmål är att minska de nationella utsläppen med en viss procentsats. EU:s del i minskningen ligger på 80-95 % till 2050.Som en del av arbetet mot målet presenterade EU i mars 2011 en färdplan för ett utsläppsnålt samhälle.

1 Nästa sida ->