Sök:

Matematiksvårigheter/dyskalkyli

Uppsatsen handlar om matematiksvårigheter/dyskalkyli. Dyskalkyli betyder att barn har problem med beräkningar i matematik. En del elever har svårt att behärska matematik, vissa barn utvecklar dyskalkyli/dysmatematik senare i framtiden. Orsaker till dyskalkyli kan vara ärftliga. Både de lärare och specialpedagoger som jag intervjuade ville kalla elevers svårigheter för matematiksvårighet eller dysmatematik. De barn som har svårigheter att räkna har även svårt att lära sig talbegreppen. Det kan vara att dessa barn har koncentrationssvårigheter, problem med huvudräkning, uppställning, räkneoperation och kanske även problem med språket för att kunna läsa eller förstå uppgiften. Dyskalkylibarnen kan ena stunden klara av en uppgift men lite senare samma dag eller kanske dagen efter glömma bort lösningen på samma uppgift. I denna uppsats kommer jag att berätta mer om dyskalkyli/matematik- svårigheter och några lärares och specialpedagogers syn på problemet och även vilka metoder de använder för att underlätta undervisning för dessa barn.

Författare

Maria Fatahi

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..