Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Cylinderfoder - Sida 1 av 1

EGR-relaterad nötning för systemet kolvring - cylinderfoder

EGR (Exhaust Gas Recirculation) är en teknik som används för att minska utsläppen av kväveoxider från förbränningsmotorer. Med EGR återcirkuleras delar av avgaserna till motorn vilket medför att sot och andra partiklar samt sura ämnen återförs. Därmed ställs det nya krav på motorns material och det gäller framförallt motorns Cylinderfoder och kolvringar som detta arbete inriktar sig på. Syftet med arbetet är att med hjälp av en nötningsrigg sålla mellan olika material och ytbeläggningar under EGR-liknande förhållanden samt att undersöka olika faktorers inverkan på slitaget. En nötningsrigg av typen pinne-platta används där en del av en kolvring förs fram och tillbaka över en provbit från ett Cylinderfoder.

YTKARAKTERISERING AV CYLINDERFODER I FÖRBRÄNNINGSMOTORER

Vid konstruktion och tillverkning av motorer idag finns flera krav att tillgodose i form av lång livslängd, låga utsläpp samt liten bränsleförbrukning. Dieselmotorn har högre verkningsgrad än bensinmotorn men problemet med dieselmotorn är i form av utsläpp där lagstiftningen blir allt strängare. En del av utsläppen från dieselmotorn kan bero på smörjoljan och olika motorer och ytor uppvisar olika mängd oljeförbrukning. Denna kan även variera mellan samma modell av motor. Ett sätt att få ner oljeförbrukningen och variationen av denna är att mäta ytan och säkerställa att denna är optimal för dess funktion.

Kartläggning av renhet samt förbättringsförslag för hantering av cylinderfoder vid Scania CV AB

Scania har problem med slitage och haveri i deras motorer. Anledningen är att smutspartiklar kommer i kontakt med motordelar under tiden dessa hanteras på olika sätt hos Scania i Södertälje. Cylinderfoder är en del i motorn och flödet för den komponenten är ett begränsat område att börja förbättringsarbetet på. För att i slutändan komma med en långvarig lösning för renhetshållning av Cylinderfoder behövs en grundlig problemanalys av nuläget. Denna rapport ska resultera i alternativa sätt att hantera cylinderfodren på och ska kunna användas som ett underlag till förbättringsarbetet av renhetssituationen för andra avdelningar och komponenter på Scania i Södertälje.För att bryta ned huvudproblemet i mindre problem utfördes renhetsmätningar på Cylinderfoder tagna från olika ställen i flödet.

Studie av belagda kolvringarmot plasmasprutat cylinderfoder : Med avseende på friktion och nötningsmotstånd

Future emission legislation puts great emphasis on increasing the efficiency of the engine, thereby reducing fuel consumption. The tribological contact between cylinder liner and piston ring is where an great amount of energy is lost due to friction, and by reducing these losses an reduction in fuel consumption can be achieved.The aim of this thesis was to evaluate the tested piston ring coatings against a plasma sprayed cylinder liner and rank these combinations of materials for friction and wear resistance. The coatings that were tested was Cr + Al2O3, (Al,Cr)N, two types of CrN and WC / C.The experimental tests were performed with a so-called pin-plate, where used oil with addition of an acidic mixture of sulfuric and nitric acid to mimic the acidic condensate formed when exhausts recirculate, were added with a continuous flow. The results were then analyzed by weighing, studies by optical microscopy and scanning electron microscopy (SEM) and profile measurements.The results from each material combination were that the plasma coated cylinder liner wears too aggressively in order to yield a ranking of the piston ring coatings based on the parameters of friction and wear resistance. It is therefore proposed that an alternative coating on the cylinder liner should be developed, lacking the large abrasive wear on piston rings and that can withstand the corrosive environment resulting in engines equipped with EGR.