Sök:

EGR-relaterad nötning för systemet kolvring - cylinderfoder

EGR (Exhaust Gas Recirculation) är en teknik som används för att minska utsläppen av kväveoxider från förbränningsmotorer. Med EGR återcirkuleras delar av avgaserna till motorn vilket medför att sot och andra partiklar samt sura ämnen återförs. Därmed ställs det nya krav på motorns material och det gäller framförallt motorns cylinderfoder och kolvringar som detta arbete inriktar sig på. Syftet med arbetet är att med hjälp av en nötningsrigg sålla mellan olika material och ytbeläggningar under EGR-liknande förhållanden samt att undersöka olika faktorers inverkan på slitaget. En nötningsrigg av typen pinne-platta används där en del av en kolvring förs fram och tillbaka över en provbit från ett cylinderfoder. Kontakten smörjs genom kontinuerlig tillförsel av olja och EGR-liknande förhållanden simuleras genom tillförsel av sotig olja och syra. För att efterlikna de sura ämnen som återcirkuleras med EGR tillsätts salpeter- och svavelsyra.Proven visar att ett cylinderfoder med en PVD (I)I-beläggning har bäst egenskaper ur nötningssynpunkt. Fodret slits en sjättedel jämfört med dagens gjutjärnsfoder under EGR-liknande förhållanden. Tillförsel av syra leder till ett mycket högre slitage av dagens gjutjärnsfoder och under pH 3 ökar slitaget exponentiellt. Över pH 3 är slitaget oberoende av pH-värdet. Använd och sotig olja ger ett något högre medelslitage men skillnaden är inte signifikant. (I) Physical Vapor Deposition, en ytbeläggningsteknik. Materialets riktiga namn har dolts på önskemål av Scania.

Författare

Martin Roos

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..