Sök:

Kartläggning av renhet samt förbättringsförslag för hantering av cylinderfoder vid Scania CV AB

Scania har problem med slitage och haveri i deras motorer. Anledningen är att smutspartiklar kommer i kontakt med motordelar under tiden dessa hanteras på olika sätt hos Scania i Södertälje. Cylinderfoder är en del i motorn och flödet för den komponenten är ett begränsat område att börja förbättringsarbetet på. För att i slutändan komma med en långvarig lösning för renhetshållning av cylinderfoder behövs en grundlig problemanalys av nuläget. Denna rapport ska resultera i alternativa sätt att hantera cylinderfodren på och ska kunna användas som ett underlag till förbättringsarbetet av renhetssituationen för andra avdelningar och komponenter på Scania i Södertälje.För att bryta ned huvudproblemet i mindre problem utfördes renhetsmätningar på cylinderfoder tagna från olika ställen i flödet. Renhetsmätningarna visade på att det tillkom mest smutspartiklar på cylinderfodren mellan bearbetningslinan och FVL (färdigvarulagret). Det som sker här är att pallar packas med cylinderfoder i ett antal steg och därefter körs försluten till FVL. Fodren packas alltid i ny påse som ska förslutas med två lager foder i varje pall och tillhörande pallkrage som alltid återanvänds. Under, mellan och ovan fodren placeras mellanlägg vilka tvättas mellan användningarna. Pallen stängs med ett lock av plywood ovanpå pallen, detta lock återanvänds.Ett av problemen som identifierades var att i och med återanvändning av pall och pallkrage återanvänds även den smutsiga, redan använda, påsen som fodren levereras i. Detta på grund av att de nya påsarnas speciella egenskaper inte kunde utnyttjas samtidigt som de är dyrare än vanliga påsar. Varför påsen inte kunde stängas berodde på att fodren var för varma när de skulle packas. Hade påsen stängts direkt efter bearbetningen hade kondens uppstått i påsen vilket vidare hade lett till korrosion. Ett annat problem som identifierades var att miljön i lokalen inte var tillräckligt god och inte hade rätt förutsättningar för att säkra renheten för komponenterna. Den inte så rena lokalen medförde att ett lyftverktygs armar, som används till fodren efter bearbetningslinan, var mycket smutsigt och smutspartiklar överfördes till fodren via detta. Dock fanns det inte möjlighet att förändra något i lokalen med grund för logistiks förutsättningar. Vidare ansågs locken smutsa ned fodren på grund av att påsen inte gick att stänga. Träflisor och andra smutspartiklar lossnade från locken och satte sig istället på fodren. Locken var även välanvända vilket medförde att en del lock var av det skick att de lämnade glipor mellan lock och pallkragar och som i sin tur medförde att smutspartikar i luften letade sig in i pallarna. Även mellanläggen ansågs smutsa ned fodren trots att de tvättats mellan användningarna. Detta var dock något som behandlades i annat projekt och kom inte att ingå i förslag på motåtgärder.Den stora grundorsaken till problemet var alltså att fodren var för varma när de skulle packas. Detta problem kunde dock inte lösas i nuläget utan andra tillfälliga motåtgärder skapades. Motåtgärderna var som följer. Standarden för hur städningen ska utföras ska uppdateras i och med att rengöring av lyftverktygets armar ska börja utföras. Den andra motåtgärden var att byta ut de idag befintliga specialpåsarna till vanliga påsar så länge problemet med att fodren är för varma består. Detta innebär en förbättring av renheten i och med att de gamla påsarna inte längre återanvänds. Den tredje åtgärden var att även byta ut locken. Eftersom påsen inte går att stänga i dagsläget smutsar locken ned fodren så länge de befinner sig i pallen. Den sista motåtgärden var att ta arbetet med renhet ett steg längre. Den motåtgärden handlar om att skapa förutsättningar för att Scanias medarbetare ska bli mer medvetna om vikten av att hålla rent kring komponenterna.

Författare

Jannice Köhn

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..