Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Cool - Sida 1 av 4

Att vara cool : När pojkar och flickor gör maskulinitet

I denna kvalitativa studie undersöks hur en grupp skolbarn tolkar begreppet Cool som personbeskrivande uttryck, samt huruvida detta förhållande får konsekvenser för den pedagogiska situationen. För att åstadkomma detta har jag genomfört en enkätundersökning och en gruppintervju, varefter jag analyserat resultaten i förhållande till tidigare genus- och maskulinitetsforskning. Min studie visar att begreppet har flera kontrasterande betydelser och på många sätt är nära förbundet med manliga könsnormer ? såväl när det beskriver pojkar som flickor. Vidare verkar det finnas anledning att tro att elevers förhållningsätt till Cool har vissa konsekvenser för den pedagogiska situationen..

FÖRÄLDRASKAP I HANDLING OCH BEHANDLING. En kvalitativ studie om hur föräldrar till barn med ångestproblematik upplever sitt föräldraskap i förhållande till genomgången Cool Kids gruppbehandling.

upplevelserav att ha ett barn med ångestproblematik. Studien fokuserar hur dessaföräldrar upplever sitt föräldraskap i relation till genomgången Cool Kids gruppbehandling.Studiens frågeställningar är:? Hur beskriver föräldrarna att föräldraskapet och familjelivet påverkas närett barn drabbas av ångestproblematik?? Har behandlingen inneburit några förändringar i familjelivet? I sådana fallvilka och hur kommer dessa till uttryck?? Hur upplever och beskriver föräldrar sitt föräldraskap innan respektive eftergenomgången behandling?? Vad anser föräldrarna om gruppbehandlingen och behandlingsupplägget?Studien är baserad på ett kvalitativt tillvägagångssätt och består av semistruktureradeintervjuer med sju föräldrar. Vår utgångspunkt är en syn på föräldraskapoch familj som något som görs, snarare än är, varför vi använder ett familjesociologisktperspektiv för att nå en djupare förståelse för föräldrarnas berättelser.De sammantagna resultaten pekar på att såväl föräldraskap som familjeliv påverkasnär ett barn drabbas av ångestproblematik. Genomgående beskriver föräldrarnahur familjens vardagsliv fick förändras och anpassas till följd av barnens svårigheter.Föräldrarna lyfter dessutom fram hur de i olika grad kommit att ifrågasättaoch omförhandla sitt föräldraskap i förhållande till barnets ångest och behandlingen.Samtliga föräldrar talar om Cool Kids i positiva ordalag, och beskriver hur barnensproblematik minskat i omfattning, vilket i sin tur bidragit till en ökad förståelseoch ett stärkt föräldraskap.

Cool kids: utifrån barns, föräldrars och behandlares perspektiv

Studiens syfte var att med en enkätstudie med öppna frågor, undersöka barns, föräldrars ochbehandlares upplevelser av en Cool kids behandling. Resultatet visade på genomgående positivaupplevelser. Föräldrar och barn upplevde att problemen de initialt hade sökt hjälp för hadeförsvunnit helt eller endast kvarstod i liten och hanterbar utsträckning.Behandlare beskrev ett uppskattat arbetsmaterial. Olika faktorer som beskrevs i positiva ordalagvar: Gruppdynamiken; Motivation; Behandlares kompetens; Arbete med mål och hemuppgifter ; Attlära sig om problemet; och Samtal om tankar, känslor och reaktioner i kroppen. Det fanns en önskanom att delen innehållande mobbing skulle förändras och flera upplevde en tidspress underbehandlingen.

Lokalplanläggning Green & Cool

Friginor startades år 1984 och har idag 55 stycken anställda. Deras inriktning är installation av kyl- och frysanläggningar samt service. 2006 startade Friginor ett dotterbolag, Green and Cool, som monterar miljövänliga kylaggregat med koldioxid som köldmedium. Miljöfarliga köldmedier kan ha upp till 3800 gånger så stor miljöpåverkan jämfört med koldioxid. Idag sker monteringen av dessa kylaggregat i bristfälliga utrymmen. Målet med det här examensarbetet är att ge Green and Cool olika förslag på lokalplanlösningar, ta fram vilken bemanning som krävs för framtida produktion samt titta på olika hjälpmedel för transport mellan monteringsstationerna.

Lokalplanläggning Green & Cool

Friginor startades år 1984 och har idag 55 stycken anställda. Deras inriktning är installation av kyl- och frysanläggningar samt service. 2006 startade Friginor ett dotterbolag, Green and Cool, som monterar miljövänliga kylaggregat med koldioxid som köldmedium. Miljöfarliga köldmedier kan ha upp till 3800 gånger så stor miljöpåverkan jämfört med koldioxid. Idag sker monteringen av dessa kylaggregat i bristfälliga utrymmen.

Ett nytt växtsortiment - för inglasade miljöer :

A new project has developed at the Swedish University of Agricultural Sciences in Alnarp during the spring of 2006. The garden design students has, during the course Interior Garden Design designed and built an construction with a new range of plants for Swedish conservatories. The plants are mainly from the Cool temperate areas, instead of the tropical which often are the most common in public spaces. This means, among other things, that the cost for warming is very low. The working process and the construction carried on as workshops in the conservatory at Trädgårdslaboratoriet in Alnarp. During a few weeks the hole construction is completed.

Smädelsens arena : En uppsats om konfliktens och provokationens centrala roll i den stridande retoriken. En granskning av smädelsens topiker och dess tävlingsinriktade funktion i den duellerande debatten, även känt som rapbattle

Denna uppsats behandlar den retoriska övningen smädelsen och dess roll som övertygningsmedel inom rapbattlesituationer likväl som i retorikutbildningen. Jag tar mig en närmare titt på vinnaren av Vendetta (rapbattle sm i Sverige 2012), Mr.Cool, där jag i hans battles finner smädelsens topiker. Uppsatsen ser till smädelsens topiker och dess effektivitet i att söka avråda Vendettas publik och domare från att sympatisera med Mr.Cools motståndare. Vidare ställer jag denna till synes stridande argumentationsteknik i förhållande till retorikens krav på moral och etik för att utvinna om detta är förenligt. Jag utgår ifrån tanken att den retoriska situationen och publiken kommer att påverka utfallet av vad både battlerapparen Mr.Cool och publiken anser vara passsande och därmed för domarnas slutgiltiga utlåtande.Undersökningens resultat visar på att användandet av smädelsen tycks vara ett effektivt retoriskt medel i denna situation, i diskussionen resonerar jag kring frågan om samma slutsats kan gälla för andra situationer..

Kommunstorlek och kommunal revision

upplevelserav att ha ett barn med ångestproblematik. Studien fokuserar hur dessaföräldrar upplever sitt föräldraskap i relation till genomgången Cool Kids gruppbehandling.Studiens frågeställningar är:? Hur beskriver föräldrarna att föräldraskapet och familjelivet påverkas närett barn drabbas av ångestproblematik?? Har behandlingen inneburit några förändringar i familjelivet? I sådana fallvilka och hur kommer dessa till uttryck?? Hur upplever och beskriver föräldrar sitt föräldraskap innan respektive eftergenomgången behandling?? Vad anser föräldrarna om gruppbehandlingen och behandlingsupplägget?Studien är baserad på ett kvalitativt tillvägagångssätt och består av semistruktureradeintervjuer med sju föräldrar. Vår utgångspunkt är en syn på föräldraskapoch familj som något som görs, snarare än är, varför vi använder ett familjesociologisktperspektiv för att nå en djupare förståelse för föräldrarnas berättelser.De sammantagna resultaten pekar på att såväl föräldraskap som familjeliv påverkasnär ett barn drabbas av ångestproblematik. Genomgående beskriver föräldrarnahur familjens vardagsliv fick förändras och anpassas till följd av barnens svårigheter.Föräldrarna lyfter dessutom fram hur de i olika grad kommit att ifrågasättaoch omförhandla sitt föräldraskap i förhållande till barnets ångest och behandlingen.Samtliga föräldrar talar om Cool Kids i positiva ordalag, och beskriver hur barnensproblematik minskat i omfattning, vilket i sin tur bidragit till en ökad förståelseoch ett stärkt föräldraskap.

RFID-applikator

Prosthetic leg can give a negative psychological effect to the user, which ends up in decreased self-esteem and that the user hides his handicap. xCover gives a more natural volume and a Cool look. xCover changes the look of the prosthetic leg C-leg. The product is constructed by us, Patrik Svensson and Magnus Zetterqvist, for Christoffer Lindhe at Lindhextend AB. Christoffer has hired Martin Bergman at Smedjan 17 to make the design.

Rapport-Parametriserade Gängtappar

Prosthetic leg can give a negative psychological effect to the user, which ends up in decreased self-esteem and that the user hides his handicap. xCover gives a more natural volume and a Cool look. xCover changes the look of the prosthetic leg C-leg. The product is constructed by us, Patrik Svensson and Magnus Zetterqvist, for Christoffer Lindhe at Lindhextend AB. Christoffer has hired Martin Bergman at Smedjan 17 to make the design.

xCover : Show your prosthetic leg with attitude

Prosthetic leg can give a negative psychological effect to the user, which ends up in decreased self-esteem and that the user hides his handicap. xCover gives a more natural volume and a Cool look. xCover changes the look of the prosthetic leg C-leg. The product is constructed by us, Patrik Svensson and Magnus Zetterqvist, for Christoffer Lindhe at Lindhextend AB. Christoffer has hired Martin Bergman at Smedjan 17 to make the design.

Cheap Monday : En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket

AbstractTitle: Cheap Monday ? A qualitative study of the consumers? opinions of the brand (Cheap Monday ? En kvalitativ studie av konsumenternas åsikter om märket)Number of pages: 38 (40 including enclosures)Author: Oskar NorlanderTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose of this essay is to examine from the customers? perspective how the Swedish jeans-brand Cheap Monday in just three years time could become such a prominent brand on the Swedish market. An additional purpose is to examine whether there is some kind of brand community connected to the brand or not.Material/Method: The main method used in this essay has been qualitative interviews with ten consumers of the brand. The answers from these interviews has then been analysed using two different theories, Keller?s Customer Based Brand Equity and Muniz and O?Guinnn?s Brand Community.Main results: The main results of this essay is that Cheap Monday is a brand that has become successful due to people?s perception of who the users of the brand are.

Think global, act local!? : Hur ett svenskt företag går till väga för att skapa ett enhetligt budskap i olika kulturer

An uncountable number of companies are present in foreign markets as a result of what we commonly choose to call globalization. This is especially true for Swedish companies traditionally operating on small markets. A company that is about to establish on a new market is faced not only with possibilities but also with challenges and risks. Researchers have found that companies that establish on foreign markets will have to deal with competitors on the national as well as on the global market, and therefore need consider how they globalize their brands. In addition to this, a brand can only reach international success if its message is coherent within and across every single market.

Mobilt community - Bygga själv eller hjälpa till? : Kommersialisering av en plattform för användardriven karttjänst i mobiltelefoner

Mobile Arts have a technical platform for handling maps and community-featured Points of Interest in cellular phones, where the users themselves can share locations with other users either in groups or public. Development of the platform regarding network communication has been included in this paper. The work evaluates different feasible business models regarding packaging the platform as a commercial application and also faces issues users have when using the product. Even if users found maps and POI interesting and Cool in cellulars, the technical difficulties and lack of product focus during beta testing, were present. Therefore, the writers recommendation is more development of the platform and using a business model where Mobile Arts deliver to existing communities.

Vad anser barn att mobbning är? : En studie om var och hur mobbning yttrar sig

To accomplish my purpose about where bullying is emerging and how bullying utter it is self and if the educationist consideration disposes conform to the students, i chose two classes from two different schools. With the help of the students thought and speculations and with the educationalists answers, I come to a result. I want to add that my results agreed with the early scientists? research. The results also confirmed by literature and by theories that showed in my result.

1 Nästa sida ->