Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Continuance - Sida 1 av 1

Organisatorisk cynism och commitment : Betydelsen av skillnaden mellan affektiv och continuance commitment vid förekomsten av organisatorisk cynism

En anställds erfarenheter av arbetet påverkar commitment; bra erfarenheter höjer commitment och dåliga erfarenheter sänker den. Det finns olika former av commitment, affektiv och Continuance. Affektiv commitment avser en känslomässig bindning till företaget, medan Continuance commitment avser kostnaden  som uppkommer vid byte av arbetsplats.  Människor som känner starkt för sitt arbete uppvisar också mindre organisatorisk cynism. Organisatorisk cynism är en negativ  attityd mot det anställande företaget. Syftet med arbetet är att belysa förhållandet mellan organisatorisk cynism och affektiv respektive Continuance commitment och besvara huruvida anställningstid påverkar dessa.

Three-Component Model (TCM) of commitment i svensk kontext : En undersökning av relationen mellan commitment gentemot organisation och närmaste chef

Syftet med studien var att undersöka relationen mellan commitment gentemot organisationen och chefs-commitment i en svensk kontext med hjälp av TCM Employee Commitment Survey. Metoden för att undersöka detta var en webbenkät som delades ut till sammanlagt 188 personer, med en svarsfrekvens på 35%. Respondenterna arbetade i tre olika organisationer inom offentlig sektor. I enkäten fick respondenterna ta ställning till påståenden rörande sin organisation och sin närmaste chef. Resultatet visade att ju lägre Continuance commitment är gentemot närmaste chef, desto högre är affective commitment gentemot organisationen.

Mätramar för vederlagsmätning och timmersortering på sågverk

The measuring of logs is important in the sawmills process to the sawn products. The technology of automatic wood measurement is Continuance developing. This study has the purpose to see how the different techniques and the routines works of measure frames for determining of wood value and sorting in sawmills. The study is performed as a literature study and a survey. The survey includes some of the Swedish sawmills that produce more than 10 000 cubic meters sawed products per year.

Marknadsföring av elektroniska tidskrifter på svenska universitets- och högskolebibliotek

The transition from paper to electronic journals in induces a major change in academic libraries. The library must focus on customising the service to meet user needs in order to compete with other actors on the market. This situation entails the need for a marketing and management approach in library organisations. Linda Ashcroft has in previous research focused on marketing of electronic journals. She has stated the importance of simplifying the user environment of electronic journals and the importance of regaining control over electronic journals from publishers and vendors.

SEMPER FIDELIS ? inte bara en devis!

Det här arbetet studerar med hjälp av en attitydundersökning förhållandet mellan anställdasoldater och Försvarsmakten i syfte att utveckla förståelsen för soldaters commitment till sinarbetsgivare. Frågeställningen lyder Hur ser soldaters relationer ut till arbetsgivarenFörsvarsmakten? Arbetets teoretiska grund hämtas i begreppet relationship commitment och närmare bestämtden del som benämns attitudinal commitment. Den begreppsdefinition som nyttjas bygger ihuvudsak på Meyer och Allens (1991) tre komponenter av relationship commitment, det villsäga affective commitment (känslomässig), Continuance commitment (kalkylativ) ochnormative commitment (normativ). Begreppsdefinitionen inkluderar även åtta påverkansfaktorer som var och en ges en tydlig knytning till respektive komponent avrelationship commitment.