Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Bromma - Sida 1 av 2

Ett förändringsarbete av marknadsföringsstrategier : En studie av gallerian Bromma Blocks i Stockholm

?Ett förändringsarbete för att stärka varumärket Bromma Blocks med hjälp av befintliga marknadsföringsstrategier och konsumenternas synvinkel.?.

Klimatfilens och certifieringens roll vid energiberäkningar

Syftet med detta arbete är att undersöka om Hagaporten III i Solna klarar Greenbuilding certifieringens krav och jämföra utförda simuleringar med 2009 års uppmätta värden. Syftet är även att hitta klimatfiler som kan ge mer överensstämmande värden av energianvändningen, mot dagens klimatfil Bromma 77 och avgöra om Bromma 77 bör ersättas med nya klimatfiler.Klimatfilerna som kommer att användas i IDA ICE modellen för att simulera energianvändningen är från Stockholm 09 (Torkel Knutssongatan), Arlanda-ASHRAE samt Bromma 77. Även en egen klimatfil skapas, med en medeltemperatur från åren 2001-2012 och används i modellen. De nya beräkningarna jämförs för att se om beräkningarna stämmer överens med uppmätta värden och hur simuleringarna påverkas av de olika klimatfilerna.Hagaporten III klarar GreenBuilding-certifieringens krav på 85,5 kWh/m2 enligt BFS 2008:06. Enligt uppmätta värden från 2013 var energianvändningen (efter normalårskorrigering) 67,6 kWh/m2.  Utifrån BFS 2011:26, krav som uppdaterades tre år senare gäller 67,4 kWh/m2, vilket Hagaporten III anses klara.

Transportkvalitetshöjande åtgärder : en fallstudie vid GP-Last

This thesis has been done on a haulage contractor company named GP-Last (AB Gustav Perssons Åkeri) and the purpose with the paper was to analyse their traffic from Malmö to Stockholm and leave suggestions on efforts that GP-Last can use to increase their level of transportation quality. This has been done with two main questions, which problem do they have today and which efforts they need to do to solve their problems? Through a case study with interviews as method to collect data it showed that GP-Last had four main problems.        Not enough information about their freights. The transport planning unit in Malmö doesn?t have the exact delivery address when GP-Last begins to bring in the gods.        There are no clear routes.

Ulvsunda Silo : Omformning av Pripps bryggeri till bostäder

I ett nedlagt bryggeri har tva? silobyggnader omvandlats till bosta?der. Som alternativ till nybyggnation underso?ker projektet omprogrammering av befintliga byggnader.Silobygnnaderna a?r en del av det nedlagda Prippsbryggeriet i Ulvsunda Industriomra?de och sta?r tomma. Deras Storlek ock sa?regenhet go?r dem till landma?rken i omra?det.

Studie av web to print samt kartläggning av kunders behov för tillämpning av systemet CiPublisher

Customers put their printing suppliers to severe claims for shorter production time and faster deliveries.Printers always look for new solutions to increase the satisfaction of their customers. Oneexample of such a solution is web to print, where the customers book their printed matters atInternet.The solution involves design of printed matter by using templates that are made unique for thecustomer's printed matter. Web to print is suitable for reiterated printed matters. By using templatesthe customer doesn´t have to redo their layout for every new edition. Bromma tryck AB hasinvested the system CiPublisher, which is applied for the customer to make their printed matter atInternet.The purpose of the examination work is to investigate the needs of the customers of Brommatryck for a web to print solution and how such a system should be adapted.The result shows that the customer who is in need of a web to print solution wish such a system tobe easy managed and also usable.

Brickbandets utemiljöer : vårdplan 2006

In the centre of Bromma, east of Brommaplan is the part of Bromma named Riksby. Riksby was built in the early 1940:s as a part of the westward expansion of Stockholm. Other places that were built at the same time was for ex. Stora Mossen and Abrahamsberg. This work is about the outdoor environment of the housing co-operative of Brickbandet.

Plasmaförgasningsanläggning för bio-jetbränsle till Bromma flygplats : En tekno-ekonomisk konceptstudie

Den internationella flygtrafiken står idag för två procent av det totala koldioxidutsläppet (IPCC, 2007). Denna andel förväntas öka (ICAO, 2013), vilket innebär att flygindustrin kommer ställas inför stora utmaningar i framtiden. Den största utmaningen kommer vara att hitta en lösning på hur industrin ska kunna växa och samtidigt minska sin andel av koldioxidutsläppet.Som ett första steg i att möta denna utmaning undersöker denna rapport en möjlig pilotanläggning i anslutning till Bromma flygplats för att förse flygplatsen med bio-jetbränsle. Jetbränslet ska framställas genom plasmaförgasning och katalysering med biomassa som råvara. Den totala produktionen har antagits vara 50000 ton bränsle per år, vilket skulle göra Bromma Flygplats helt koldioxidneutral.

Flygplansavisningens miljöpåverkan vid svenska flygplatser

The aim of this thesis was to answer a number of questions about the environmental consequences of aircraft de-icing. A further aim was to suggest how the environmental consequences due to the release of de-icing fluids can be measured and reduced.The main impact of the aircraft de-icing on the environment is due to the large oxygen demand for the degradation of glycol based de-icing fluids which are released in the environment. The effect of the increase in oxygen demand depends on where the degradation occurs in the ecosystem. In a sensitive ecosystem, the large demand of oxygen could provide an anaerobic environment which would be harmful for many types of organisms.In order to reduce the negative effects of the applied de-icing fluid, there is some type of collection system at every regular airport in Sweden. The methods of collection can be divided into two general groups, hydrological isolation or vacuum sweeper trucks.

Ulvsundastråket : tvärbanan som strukturerande element i en splittrad stadsbygd

I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med varandra. Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12 stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse. Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av bostäder i stora delar av området.

Norra Ängby : Ett småstugeområde som är 1900-talshistoria

Uppsatsen behandlar husen i småstugeområdet Norra Ängby i Bromma, som är ett resultat av den bostadspolitik som bedrevs i Stockholm under 1900-talets första decennier. Området Norra Ängby byggdes ut mellan 1930 och 1938 och är Stockholms största sammanhängande småstugeområde.Uppsatsen diskuterar begreppen egnahem, småstugor och trädgårdsstad. Uppsatsen tar även upp en historik om trångboddheten i staden efter industrialismens framfart och de bostadspolitiska åtgärder som gjordes för att få bukt med bostadsbristen.Området Norra Ängby och dess arkitektur undersöks i fem avslutande fältstudier, med fokus på byggnadernas arkitektur vad avser rumsfördelning och exteriör, med utgångspunkt i rådande byggstilar som nationalromantik, 20-tals klassicism och funktionalism..

Trådlös överföring av mätsignaler

Målet med examensarbetet var att ett trådlöst mätdatainsamlingssystem ska tas fram för att ersätta det trådburna insamlingssystem som idag används vid FOI i Bromma, vid mätning på vindtunnelmodeller. Projektet innefattar konstruktion, inköp, dokumentation, test och utvärdering. En del i projektet är att utvärdera ett nytt CAD system för kretskortskonstruktion.Enligt framtagen kravspecifikation konstrueras ett signalkonditionerande kort som förstärker, balanserar och filtrerar insamlad signal samt ett processorkort som digitaliserar och skickar konditionerad signal trådlöst till mottagande del.Prototypen som projektet resulterar i, uppfyller de krav och specifikationer som FOI hade på det nya systemet, dvs. analog signalkonditionering, digitalisering och tvåvägskommunikation. Systemet har med sin enkla funktion påvisat att lösningen är realiserbar och att den fungerar.

Ulvsundastråket - tvärbanan som strukturerande element i en splittrad stadsbygd

I Stockholms ytterstad orsakar tunnelbanans tydligt radiella struktur svaga tvärkopplingar mellan förorterna. Tvärbanan, spårvagnen mellan stadens södra och västra förorter i det halvcentrala bandet, är ett framgångsrikt försök att förbättra tvärförbindelserna i Stockholms kollektivtrafiknät. Under den fortsatta utbyggnaden av tvärbanan kan en samordnad kollektivtrafik- och bebyggelseplanering bidra till att integrera ytterstadens stadsdelar med varandra. Mariehäll-Brommafältet-Ulvsunda i nordöstra Stockholm är ett av 12 stadsutvecklingsområden som enligt Stockholms översiktsplan från 1999 utgör stadens framtida utvecklingsresurs för en blandad och varierad stadsbebyggelse. Idag domineras området av Bromma flygplats, vars buller förhindrar nybyggnad av bostäder i stora delar av området. Tvärbanan, som idag går mellan Sickla och Alvik, planeras inom kort förlängas norrut i två grenar via Ulvsunda industriområde och Bromma flygplats.

Utvärdering av urban vindkraft

NCC har i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet och Solna Stad startat ett projekt där alternativ energiproduktion i urban miljö ligger i fokus. Ett vindkraftverk med en maxeffekt på 2,5 kW installerades på NCC:s huvudkontor i Solna i mitten på februari 2011. IVL:s roll i projektet är att arbeta fram en meteorologisk modell där vindförhållandena, med hänsyn till närliggande hinder och olika höjder, presenteras. Syftet med detta examensarbete är att utföra en teknisk utvärdering av vindkraftverket. Håller leverantören sina löften gällande produktion? Är urban vindkraft lönsam eller vilka förutsättningar krävs för att den ska bli det? Behöver vindmätningar utföras eller kan IVL:s modell alternativt data från den närliggande mätstationen på Bromma flygplats användas? Vad arbetar konkurrenterna med inom energi och miljö? Dessa frågor ligger som grund till arbetet.NCC installerade 2009 en väderstation på taket till huvudkontoret och det är dessa mätningar som beräkningarna baseras på.

Mätning av metanpotentialen hos slam på Henriksdal och Bromma : Metodutveckling och utvärdering av labutrustningen ?BCS-CH4 Biogas?

I april 1999 satte Sveriges regering upp 15 miljömål (utökades till 16 under 2005) vilka strävar efter att lösa Sveriges stora miljöproblem till nästa generation. Det första miljömålet är ?begränsad klimatpåverkan? och ett av dess delmål är att utsläppen av växthusgaser under perioden 2008-2012 skall vara minst 4 procent lägre än utsläppen var år 1990. Ett sätt att minska utsläppen av växthusgaser är att byta ut de fossila fordonsbränslena mot förnyelsebara. Inom EU är målsättningen att andelen förnyelsebart bränsle skall vara 5,75 procent av allt fordonsdrivmedel år 2010 och 20 procent år 2020.

Produktutveckling av korglyft till flygplanstrappa.

Denna rapport är ett resultat av ett examensarbete på Mälardalens Högskola inom Industriell Design, PPU304. Examensarbetet utfördes under en tioveckorsperiod under vårterminen 2015 och motsvarar 15 hp. Uppdragsgivaren är AB Grällsta Plåt & Smide och examensarbetet går ut på att utveckla en korg som ska sitta fast i en lyft som sitter monterad på en flygplanstrappa. Flygplanstrappan är något som utvecklas parallellt med den så kallade korglyften, och det är endast denna trappa som kommer att utnyttja den. Köparen till denna korg är Swedavia AB som driver tio flygplatser i Sverige, däribland Arlanda och Stockholm-Bromma flygplats.

1 Nästa sida ->