Sök:

Plasmaförgasningsanläggning för bio-jetbränsle till Bromma flygplats

En tekno-ekonomisk konceptstudie

Den internationella flygtrafiken står idag för två procent av det totala koldioxidutsläppet (IPCC, 2007). Denna andel förväntas öka (ICAO, 2013), vilket innebär att flygindustrin kommer ställas inför stora utmaningar i framtiden. Den största utmaningen kommer vara att hitta en lösning på hur industrin ska kunna växa och samtidigt minska sin andel av koldioxidutsläppet.Som ett första steg i att möta denna utmaning undersöker denna rapport en möjlig pilotanläggning i anslutning till Bromma flygplats för att förse flygplatsen med bio-jetbränsle. Jetbränslet ska framställas genom plasmaförgasning och katalysering med biomassa som råvara. Den totala produktionen har antagits vara 50000 ton bränsle per år, vilket skulle göra Bromma Flygplats helt koldioxidneutral. Rapporten fokuserar på de tekno-ekonomiska aspekterna av en sådan anläggning och syftar till att utreda anläggningens lönsamhet.Rapporten har ingen beställare. Syftet är dock att ge en verklighetstrogen bild av de ekonomiska konsekvenserna för Swedavia AB vid eventuell uppbyggande av en anläggning i anslutning till Bromma flygplats. Detta görs genom att de totala investerings- och produktionskostnaderna uppskattas samt genom att jämföra det beräknade bio-jetbränslets konkurrenskraft med dagens bränslepris. För att rapporten ska ge en fullgod bild av anläggningen ur ett tekno-ekonomiskt perspektiv utreds även möjliga finansieringsmodeller.Studiens resultat har tagits fram genom att anläggningen dimensionerats utifrån jämförelser med ett antal referensprojekt. Denna anläggningskonfiguration har sedan legat till grund för de beräkningar som genomförts för att uppskatta bränsleproduktionen, råvarubehovet, elproduktionen och elkonsumtionen samt de totala investerings- och produktionskostnaderna. För att få fram ett resultat beträffande anläggningens lönsamhet har därefter ett pris för bio-jetbränslet och ett nettonuvärde tagits fram. De finansieringsmodeller som sedan tagits fram och undersökts har utgått ifrån uppgifter från Swedavia AB samt jämförelser med befintliga modeller i samband med referensprojekt som studerats.Det resultat som denna studie har kommit fram till är att anläggningens investeringskostnader förväntas uppgå till ungefär 6440 Mkr. Produktionskostnaderna beräknades till 1250 Mkr, vilket gav ett bränslepris på 6,1 kr/liter. Nettonuvärdet för anläggningen, med ett antaget avkastningskrav på nio procent, driftstid 8000 timmar/år och finansieringsstöd från Energimyndigheten på 25 procent beräknades då till -285 miljoner kronor med en återbetalningstid på 27 år. Eftersom anläggningens tekniska livslängd har antagits vara 25 år blir slutsatsen att anläggningen med de angivna antagandena inte skulle vara lönsam. 

Författare

Ulrika Amnäs Moa Gårdh

Lärosäte och institution

KTH/Energiteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..