Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Bordsrollspel - Sida 1 av 1

Den didaktiska potentialen i bordsrollspel: en studie om interaktivt berättande och den svenska läroplanen

Den här studien har undersökt huruvida Bordsrollspel kan hjälpa till att uppfylla de mål som finns beskrivna i Lpf 94. Den grundar sig i tidigare forskning kring Bordsrollspel, pedagogiskt drama och interaktiva berättelser. Studien i sig är en textanalys. Först analyseras läroplanen för att se vilka mål rollspel eventuellt kan hjälpa till att uppfylla. Därefter analyseras fyra stycken rollspel för att se hur väl de kan hjälpa till att uppfylla dessa mål.

Bordsrollspel som pedagogisk metod på fritidshem : Hur en ungdomshobby kan anpassas för fritidshemmetsverksamhet och hur eleverna själva upplever arbetsmetoden

Syftet med denna studie har främst varit att undersöka hur man kan anpassa Bordsrollspel för att använda denna aktivitet som en pedagogisk metod i fritidshem. Studien har även tittat på hur spelarna själva kan uppleva Bordsrollspel utifrån olika perspektiv. Det empiriska material som tagits fram i samband med studien är dels ljudinspelade rollspelssessioner där fritidsbarn varit med och spelat och dels strukturerade intervjuer med samma barn som spelats in efter att rollspelsäventyret spelats klart. Litteratur som beskrivit hur liknande metoder har använts i pedagogiska syften har även använts för att dra slutsatser om hur metoden kan anpassas för fritidshemmet. Det studien kommit fram till är bland annat att det ur ett pedagogisktperspektiv är viktigt att elever ges möjligheter att i grupp diskutera och reflektera över hur de agerat i spelet och hur konsekvenserna blev.

Karaktärsskapandets potential och begränsningar

This project report describes a supplement for character creation in a tabletop role-playing game ?Dragons and Demons." The purpose of this project is to improve the character creation for the players? trough the narrative elements such as character?s background story. The applied qualitative methods such as a test panel and a questionnaire were conducted for the evaluation of theories used during character creation and to get feedback on the supplement?s creative value for the players. The aim of the questionnaire was to see how the method for the character creation differs from the regular way of making a character for a tabletop role-playing game and if this idea improves user experience during the tabletop role-playing game.The results of the evaluation are based on answers from novice and experienced players, and conclude that the additional background story creates an insight into the character's past, which makes it easier for novice players to get quick started with character creation.

Rollspel som språkspel. En undersökning av språkanvändning i bordsrollspel

I Bordsrollspel, eller bara rollspel, skapar man med språket en fiktiv värld och agerar iden. Deltagarna tar på sig varsin karaktär och beskriver vad dessa gör. En deltagare,spelledaren, beskriver i stället vad rollpersonerna ser och vad som händer omkringdem, och spelar personer de möter. Denna uppsats syftar till att med utgångspunkt i ettinspelat rollspelsmöte beskriva hur rollspel fungerar språkligt, med avseende främst påhur man gemensamt bygger upp en fiktiv värld och agerar i den, samt hur man hållerisär verklighet och fiktion och undviker missförstånd.En kronologisk genomgång av rollspelsmötet med fokus på inledningen visar hurmötet kan delas in i olika faser, samt hur spelledaren för ?handlingen? framåt på ett sättsom ofta påminner om en bok eller film.