Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Bokning - Sida 1 av 2

E-bokning av biljetter : En kvantitativ studie om människors benägenhet att boka biljetter över Internet

Det övergripande syftet med uppsatsen är att med hjälp av en kvantitativ metodta reda på vilka faktorer som påverkar konsumentens benägenhet att boka biljetter över Internet. Uppsatsen inriktar sig på e-Bokning av biljetter utifrån ett konsumentperspektiv. Vår teoretiska bakgrund består av konsument-beteende online och människors användning av tekniken. För att samla in statistiska data har vi använt oss av enkäter som datainsamlingsteknik. Vårt övergripande kunskapsintresse behandlar Internet som verktyg för konsumenters vardag.

Matematisk simulering av optimerad patientbokning vid Onkologiska kliniken i Linköping

Vid Onkologiska klinikens behandlingsmottagning ges cytostatika till de patienter som inte är inlagda vid kliniken. Arbetsförhållandena för sjuksköterskorna på mottagningen är ibland mycket påfrestande, genom att arbetsbelastningen kan vara mycket varierande, både mellan olika dagar och mellan olika sjuksköterskor. Vidare ger dagens Bokningsrutiner inte någon samordning mellan sjuksköterskorna, vilket gör att mottagningen även har svårigheter att på ett bra sätt utnyttja sina behandlingsresurser.Behandlingstiderna för patienterna bokas idag löpande. Examensarbetet syftar till att simulera förändringar i dagens verksamhet. Vi undersöker möjligheterna att genom samordnad Bokning dels förbättra arbetsförhållandena för sjuksköterskorna och dels förbättra resursutnyttjandet vid mottagningen.

Friluftsliv : vara eller inte vara

Planerandet för resande i dagens samhälle inleds för merparten av världens turister på internet och andelen som gör det ökar ständigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt Bokning av reserelaterade produkter och tjänster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att webbplatser för turism överlag inte är anpassade efter det som turister efterfrågar på internet under planeringsfasen av en resa. Därför uppstår viss problematik.De värmländska kommunernas webbplatser för besöksnäringen är i de allra flesta fall en del av de kommunala webbplatserna. Studier om kommunala webbplatser tillgänglighet visar på att mer än hälften av Värmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.

Resan startar på internet - Är Värmland med? : En studie av värmländska kommuners webbplatser för turism

Planerandet för resande i dagens samhälle inleds för merparten av världens turister på internet och andelen som gör det ökar ständigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt Bokning av reserelaterade produkter och tjänster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att webbplatser för turism överlag inte är anpassade efter det som turister efterfrågar på internet under planeringsfasen av en resa. Därför uppstår viss problematik.De värmländska kommunernas webbplatser för besöksnäringen är i de allra flesta fall en del av de kommunala webbplatserna. Studier om kommunala webbplatser tillgänglighet visar på att mer än hälften av Värmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.

Tar normerna någonsin semester? : Genus, heteronormativitet och "vithet" i resekataloger

Planerandet för resande i dagens samhälle inleds för merparten av världens turister på internet och andelen som gör det ökar ständigt. Informationssökande om platser och dess utbud samt Bokning av reserelaterade produkter och tjänster utgör en stor del av planeringsfasen. Tidigare studier har visat att webbplatser för turism överlag inte är anpassade efter det som turister efterfrågar på internet under planeringsfasen av en resa. Därför uppstår viss problematik.De värmländska kommunernas webbplatser för besöksnäringen är i de allra flesta fall en del av de kommunala webbplatserna. Studier om kommunala webbplatser tillgänglighet visar på att mer än hälften av Värmlands kommuner placerar sig vid den nedre halvan av rankingen.

Den fysiska resebyråns framtid : en studie om Internets påverkan

Resebyråbranschen har kommit att förändras på grund av utvecklingen av Internet. Idag finns resebyråer tillgängliga både som fysisk resebyrå och på Internet. Genom Internets utveckling har möjligheterna för konsumenter ökat vid Bokning av resa. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den fysiska resebyråns framtid kommer påverkas av att resebyråer på Internet får allt större plats. Syftet är också att undersöka konsumenters syn på resebyråns framtid.

Dagens moderna resekund - en studie i informationssöknings- och bokningsbeteende

Uppsatsens titel: Den moderna resekunden En studie i informationssöknings- och BokningsbeteendeFörfattare: Malin Olsson och Caroline SvanbergHandledare: Erika Andersson Cederholm och Maria MånssonProblem- Mycket av forskningen kring resebranschens olika kommunikations-beskrivning kanaler antar researrangörernas perspektiv och behandlar omtalade ämnen såsom den fysiska resebyråns överlevnad i ett alltmer virtuellt samhälle. Vi upplever att det behövs undersökningar som ställer kunden i fokus och studerar de bakomliggande faktorer till hur kunder väljer att dels samla in information inför sitt köp av resa och dels utföra den faktiska Bokningen.Syfte: Syftet med vår uppsats är att studera komplexiteten och nyanserna i de tillvägagångssätt som olika typer av resekunder använder sig av vid informationssökning och Bokning av resor samt definiera de faktorer som ligger bakom beteendet. Därigenom vill vi specificera vad som utmärker en typisk modern resekund av idag.Metod: Vi har valt att använda researrangören Sembo som vårt fallföretag. I vår undersökning har vi antagit ett abduktivt perspektiv, där vi kombinerat två kvalitativa metoder i djupintervjuer och frågeformulär utskickade via e-mail.Teori: Vi har valt att först behandla teorier utifrån ett bransch- och aktörsperspektiv för att sedan behandla resekundens informationssöknings och Bokningsbeteende.Slutsatser: Vi har kommit fram till att en typisk modern resekund vill ha kontroll över sin informationssökning och Bokning samtidigt som den sociala omgivningen spelar en stor roll som informationskälla. Många kunder anpassar sig till dagens självbetjänande förutsättningar och skapar en relation till dem, samtidigt som det alltid kommer att finnas människor som inte gör det utan föredrar kontakt med en yrkesperson.

Användbarhet på Internet: Undersökning av en webbapplikation

Syftet med detta examensarbete var att undersöka användbarheten av en webbapplikation som möjliggör beställning/Bokning av taxi via Internet. De huvudsakliga frågeställningarna var: Vad har användare för förväntningar på tjänsten samt Vilka delar av webbapplikationen behöver förbättras? Ett tänka-högt protokoll användes där sex försökspersoner fick prova på att använda tjänsten via en dator och samtidigt resonera om applikationen. Resultaten visar att försökspersonerna förväntade sig en enkel, icke tidsödande tjänst, där de skulle behöva ange i stort sett samma uppgifter för att beställa en taxi via Internet som via telefon. Försökspersonerna upptäckte ett flertal förbättringsmöjligheter, vilka handlade om tydligare förklaringar/beskrivningar och gränssnittets design, främst gällande perceptionsproblem..

Utvärdering och utformning av webbokningssystemgränssnitt

Eftersom webBokningssystem kan ge stora fördelar för feedback och valmöjligheter jämfört med övriga Bokningstekniker, är detta ett sätt att boka på som allt fler människor väljer. I de webBokningssystem som existerar idag finns det dock flera brister, dels beroende på att de ser ganska olika ut beroende på vilket företag som står för dem och dels därför att inte alla möjliga funktioner utnyttjas. I detta examensarbete har det därför genom intervjuer och enkäter undersökts hur användarna vill att ett webBokningssystem ska se ut och vilka funktioner som ska finnas. De slutsatser som har arbetats fram är antalet sidor ett webBokningssystem bör vara uppbyggt av samt om och hur olika funktioner bör användas i ett webBokningssystem, och hur dessa i så fall ska se ut. De resultat som framtagits i arbetet ger goda riktlinjer om hur ett webBokningssystem bör se ut och kan användas som en guide för uppbyggnaden av webBokningssystem.

Bokningssystem för gemensamhetsresurser via TV

This thesis describes the process of developing a reservation system for common resources through a TV-interface. The system is developed in cooperation with the company Dreampark and is built to work in their platform for TV, Dreamgallery. The main goal was to develop a reservation system and to make it work with Dreamgallery, to develop a demonstration version of the system. The thesis describes the approach for developing an easy-to-use and customisable program and interface for making reservations. How this is inserted into an existing program in a suitable way.

Konstruktion av webbplats med bokningssystem för frisörsalong

På uppdrag av Berga Herrfrisör har det i det här examensarbetet skapats en webbplats där salongens kunder ska kunna gå in och boka tid. Kravet från salongen var att sidan ska vara användarvänlig och att det inte ska krävas speciellt mycket datorvana för att kunna genomföra en Bokning. För att ta fram detta skapades en prototyp av Bokningssystemet som testats på salongens kunder. Efter feedback från kunderna och ändringar skapades sedan Bokningssystemet som sedan fick genomgå ett användartest.Den slutsats som sedan drogs av användartestet var att Bokningssystemet håller en bra användarvänlighet för salongen. Alla testpersoner lyckades genomföra testet även om en av kunderna gjorde några mindre misstag.

Olika faktorers påverkan på upplevd tjänstekvalitet vid biobesök

Vårt syfte med denna rapport var att ta reda på hur olika faktorer påverkar upplevd tjänstekvalitet vid biobesök. Detta gjorde vi genom att undersöka hur förväntningarna på filmen, de olika delarna i servuktionen samt bi- och stödtjänster påverkar bioupplevelsen. Vi genomförde under tre dagar en enkätundersökning på biografen Aveny i Skellefteå. Innan filmen delade vi ut en förhandsinformation till biobesökarna där vi förklarade undersökningens syfte och efter filmen fick de fylla i enkäterna. Sammanlagt fick vi in 102 enkäter vilket var underlag för våra slutsatser.

Webbportaler för bostadsföretag

En webbplats på Internet används av företag och organisationer för att förmedla, informera samt marknadsföra och erbjuda varor och tjänster. En portal kännetecknas som en utvecklad webbplats med möjlighet till interaktiv kommunikation mellan kund och företag. Eftersom det ännu är oklart vad användningen av webbbaserade tjänster på en webbportal för bostadsföretag ger, finns det en tveksamhet hos bostadsföretag att göra en sådan utveckling. Vi har i uppsatsen utfört en fallstudie där vi undersökt hur bostadsföretag identifierat tjänsterna de valt att införa i en portallösning. Vidare har vi undersökt hur dessa tjänster svarar mot de behov som hyresgästerna har.

Bordsbokningssystem i HTML 5

Det finns idag få system som ger en god överblick av en restaurangs Bokningar och bordsplaceringar. Oftast används papper och penna som ställer till med problem när kunder avbokar, ändrar deras Bokning eller helt enkelt inte kommer till restaurangen. Det är även svårt att avgöra huruvida restaurangen är fullbokad eller ej.Denna rapport behandlar utvecklingen av ett webbaserat bordsBokningssystem för restauranger på uppdrag av en restaurangägare i Jönköping. Systemet ska ge en grafisk överblick av en restaurangs Bokningar och hur alla bord ska stå placerade under en kväll. Då systemet webbapplikationen ska ha flera användare, som använder olika enheter, krävs det att systemet ska vara plattformsoberoende.Med hjälp av HTML5 undersöks det huruvida det går att göra detta system offlinekompatibelt, då uppdragsgivaren önskar att systemet är åtkomligt då Internetuppkopplingen försvinner.

Användbarhet i ett vidare perspektiv: funna samband med kundens köpprocess

Många webbansvariga har ingen aning om varför människor besöker verksamheters webbplatser och även om de skulle känna till det, ignoreras webbplatserna att designas efter användarnas intresse. Webbplatsens struktur bör byggas ur ett användarcentrerat perspektiv, detta för att bättre möta användarnas förväntningar av webbplatsen. Målsättningen för webbutvecklare är att utforma användbara webbplatser, vilka erbjuder användaren till att utföra uppgifter på ett så enkelt och snabbt sätt som möjligt. Där webbplatser innebär så mycket mer än endast en kontaktyta gentemot kunden och där dålig användbarhet påstås vara densamma som inga kunder alls. Vi har genomfört en fallstudie, bestående av tre webbplatser, vilka representerar webbärendena, tecknandet av en bilförsäkring och Bokning av resa.

1 Nästa sida ->