Sök:

Användbarhet i ett vidare perspektiv

funna samband med kundens köpprocess


Många webbansvariga har ingen aning om varför människor besöker verksamheters webbplatser och även om de skulle känna till det, ignoreras webbplatserna att designas efter användarnas intresse. Webbplatsens struktur bör byggas ur ett användarcentrerat perspektiv, detta för att bättre möta användarnas förväntningar av webbplatsen. Målsättningen för webbutvecklare är att utforma användbara webbplatser, vilka erbjuder användaren till att utföra uppgifter på ett så enkelt och snabbt sätt som möjligt. Där webbplatser innebär så mycket mer än endast en kontaktyta gentemot kunden och där dålig användbarhet påstås vara densamma som inga kunder alls. Vi har genomfört en fallstudie, bestående av tre webbplatser, vilka representerar webbärendena, tecknandet av en bilförsäkring och bokning av resa. Studien avser utforska om webbutvecklares beaktande av köpprocessens fem steg, vid webbplatsutformning, bidrar till förbättring av webbplatsers användbarhet. Resultatet av undersökningen visar att webbutvecklare beaktar kundens köpprocess första fyra steg. En slutsats vi drar från arbetet är att webbutvecklares beaktande av kundens köpprocess sker i andra begreppstermer än den teorin förordar, vilket tyder på att köpprocessens teoretiska modell inte är förankrad bland webbutvecklare. Vidare presenteras ett teoretiskt samband mellan användbarhetsbegreppet och köpprocessen.

Författare

Angelica Ahlqvist Kamilla Palovaara

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..