Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Bokhandel - Sida 1 av 2

Bokhandeln : En studie om lönsamheten i en enskild bokhandel

AbstractRunning an individual bookstore is not an easy task. And then to do it in a profitable way is even harder.In this study you will read about what matters to the profitability in a bookstore. There are several aspects of this but it may be of interest to know what is affecting most of a bookstore's profitability.These three theories were researched by examination of previous research. The theories were then compared to the empirical research of an individual bookstore. Developing the empirical research qualitative and quantitative data collection methods was used.

Mediebilden av De oberoende. : Analys av kommunikationen mellan journalister från Dagens Nyheter, Svensk bokhandel och förläggare från gruppen De oberoende.

Syftet med detta arbete är att undersöka om och hur en mediebild av den informella gruppen "De oberoende" skapad av tolv svenska små bokförlag återspeglar det som gruppen står för och arbetar med i verkligheten. Genom att jämföra den mediebilden med intervjuer med chefer på några av de förlag som ingår i gruppen vill jag bedöma hur kommunikationen mellan svenska media och "De oberoende" fungerar.Analysen visar att mediebilden av gruppen "De oberoende" ligger mycket nära gruppens vision. Därför kan man dra slutsatsen att kommunikationen fungerar bra mellan journalister frånDagens nyheter, Svensk Bokhandel och gruppen De oberoende. Att bilden av gruppen skiljer sig mellan olika tidningar beror på typen av tidning och sättet att sortera information. Det finns inga tecken på att några störningar uppstått mellan avsändare och mottagare, det vill säga mellan journalister och gruppen De oberoende.De oberoende,.

Bibliotek och bokhandel som litteraturförmedlare: En användarundersökning på ett bibliotek och i en bokhandel

The purpose of this study is to examine what readers of fiction literature are influenced by when they choose books. What libraries and bookstores do to influence readers in their choice of literature and how readers perceive the librarys and the bookstores influence on them in their choice of fiction literature. We have also studied which factors outside the library and the bookstore that readers are influenced by when borrowing or buying a certain book and to what extent readers are influenced by the books appearance. To answer our questions we chose a public library and a bookstore, where we interviewed six persons in each place. We have interviewed a librarian and a bookstore manager for information about how these two cultural institutions work with marketing of their fiction literature.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell Bokhandel respektive i en Internetbaserad Bokhandel? ? AkademiBokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.AkademiBokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. AkademiBokhandeln har sin handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell Bokhandel respektive i en Internetbaserad Bokhandel? ? AkademiBokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.AkademiBokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. AkademiBokhandeln har sin handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.

Till glädje och vinst: en jämförande studie i urval av skönlitteratur inom bokhandlar och bibliotek med avseende på faktorer som marknad, efterfrågan och kvalitet.

The aim of this thesis is to investigate how purchasingmanagers in bookshops and public librarians reason withregards to their selection of fiction literature. Nineinterviews have been conducted in this qualitative studymade in the spring of 2013; four librarians, four bookmerchants, as well as a market director of a major chain ofbookstores. Our focus has been particularly directed toascertaining what influence the cultural-political mission oflibraries have had on the process of selection, as well as theextent to which factors such as demand and quality play apart in both organizations. We have been interested inseeing how libraries and bookstores compare with regards tothese factors, because of obvious differences in their goalsand purposes. Librarians see both the benefits and flaws intheir way of working, as well as in the way in whichbookstores conduct their business, and vice versa, that theyare often successful in cooperating, like when arrangingvisits from authors etc.

Uthyrning av säljyta : Ett tabu i den svenska bokbranschen?

Under hösten 2006 genomförde Piratförlaget en kampanj för boken ?Edward Finnigans upprättelse? där förlaget hyrde säljplatser i ett 20-tal bokhandlar. Detta var helt nytt i bokbranschen och beskrevs som kontroversiellt av branschtidningen Svensk Bokhandel. Uppsatsens syfte är att undersöka hur uthyrning av säljyta i butik uppfattas av svenska bokhandlare och förlag samt vilka effekter det kan få för sales promotion. Då bokbranschen ser annorlunda ut än övriga dagligvaruhandeln anser vi att det är intressant att sammankoppla uthyrning av säljyta till sales promotion vilket, enligt vår uppfattning, inte används i någon större omfattning i Bokhandeln.Uppsatsens teoretiska bakgrund består i huvudsak av Sudhir & Raos (2006) teori som behandlar fördelar och nackdelar med ?slotting allowances?, vilket är den engelska termen för uthyrning av säljyta.

Bokbloggen i de litterära kretsloppen : En litteratursociologisk analys

This thesis explores the position of book blogs in the literary system through Robert Escarpit's socio-literary model of the book market. Simultaneously the thesis serves as a test for Escarpit's theory: by actively applying his theory and model to a very new and contemporary actor on the book market I hoped to reach or confirm new insights into the usefulness and validity of Escarpit's work for contemporary socio-literary studies.Three book blogs were selected for the analysis and interviews were carried out with the authors. The interview questions were formulated specifically for the purpose of extracting the kind of information necessary for an analysis using Escarpit?s theory. As a complement to the interviews, statistics on the type of books reviewed on the blogs were also compiled.

Ett hus utan böcker är som en kropp utan själ : Faktorer för en traditionell bokhandels överlevnad på en konkurrenssatt marknad

År 1970 övergick Sverige från att ha fasta bokpriser till fria eftersom de fasta bokpriserna ansågs strida mot konkurrensrätten. Detta var 1900-talets viktigaste händelse i den svenska bokbranschen Därefter började allt fler traditionella bokhandlare att samarbeta och utvidga sin utbud för att generera fördelar inom företaget.Böcker har däremot inte alltid sålts genom de traditionella bokhandlarna och nu mera har man allt flera konkurrenter än tidigare vilket gör att de befinner sig på en mogen marknad. De två senaste aktörerna som trätt in på marknaden är stormarknader och Internet som med bland annat låga priser anses som ett hot för de traditionella bokhandlarna. Då de gamla konkurrensmedlen är satta ur spel måste de traditionella bokhandlarna satsa på relationer och lojalitet för att åtminstone behålla sina befintliga kunder och där av få långsiktig överlevnad.Vi kommer här att undersöka från både säljarens och konsumenternas perspektiv för att kunna se vilka marknadsföring strategier bokhandlarna använder sig av och hur de kan skapa långsiktig lojalitet hos deras kunder.I vår undersökning har vi valt att jämföra en stor Bokhandel med en medelstor och två små för att få en inblick om vilka strategier de olika bokhandlarna använder sig av. Vi kan understryka att det krävs olika faktorer för att traditionella bokhandlar skall kunna skapa långsiktlig lojalitet hos deras kunder.

1600-talets urvalsprocesser för tryckta verk : Produktion och distribution av böcker och dissertationer i Stockholm och Uppsala

During the 17th century the production and distribution of printed works increased in Stockholm and Uppsala. However, all works that the publisher wanted to print, did not reach the reader. This thesis aimed to show when, where and how printed books and dissertations did not reach the reader. To achieve this aim, aspects of several well known models showing systems of book production and distribution were combined and adapted to suit Swedish conditions in the 17th century. This combined model focused on processes of selection and was presented and used as a theoretical approach.

The survival of the fittest : En studie av nischade bokhandlars långsiktiga överlevnad

Ekokommunkonceptet startade i Finland 1980, där en kommun som hette Soumussalami, utnämnde sig själv som ekokommun. Övertorneå följde efter 3 år senare. Bakgrunden till att det beslutades om att kommunerna skulle bli ekokommuner var att det i byarna var hög arbetslöshet, utflyttning samt utarmning. Tolv år senare hade stort antal ekokommuner tillkommit i Sverige. 1995 bildades Föreningen Sveriges ekokommuner (SEkom) som arbetar för att alla Sveriges kommuner så småningom ska bli ekokommuner. SEkom har tillsammans med medlemskommunerna beslutat om 12 gröna nyckeltal. Arbetet med nyckeltalen kan ibland gå trögt.

Digitaliseringens förändring av bokbranschen

This is a bachelor thesis, written at the business studies institute, Uppsala Unviersity, exploring how digitalization has affected the Swedish book industry. This is done by studying how the introduction of the e-book has changed the way the publishers work and what problems and opportunities arise with the new way to publish and consume books. The technology optimists, that existed around the turn of the millennium, when the e-book came, made predictions along the lines of the physical book having ceased to exist within five to ten years. But the physical paper books do very much still exist, so haven?t the change happened as predicted? The purpose of this thesis is as follows: How has introduction of the e-book affected the relationship between the Swedish publishers and the book as a whole? This means that we consider the book as a concept, as a resource or product, and study how a change in this product affect publishers.The theoretical framework used is basically classical network theory.

Prismedvetna studenter - traditionella bokhandelns fall?

Den traditionella Bokhandeln har under senare år tappat marknadsandelar. Det har skett i takt med att Internethandeln vuxit och blivit en alltmer naturlig inköpskanal. Det lägre priset hos Internetbutikerna har gjort att konkurrensen mellan den vanliga Bokhandeln och Internet har blivit allt hårdare. Detta har framför allt drabbat bokhandlare som tillhandahåller kurslitteratur. Det främsta skälet till detta är studenters generellt sett dåliga ekonomi.

Entreprenörskap : Starta eget med Drivhusets hjälp

Denna uppsats behandlar ämnet entreprenörskap, svårigheter med att starta eget ochvilken hjälp Drivhuset i Karlstad har bidragit med vid nyföretagande. Uppdraget gavs avDrivhuset, en entreprenörskapsorganisation som inriktar sitt arbete mot studenter.Syftet med uppsatsen var att skapa en bild av vilka problem som kan förekomma viduppstart av ett företag och på vilket sätt Drivhuset kan hjälpa till i dessa situationer. Vihar även undersökt universitetets eventuella inverkan på entreprenörerna.Arbetets inriktning har delats upp på dels en kvalitativ och en kvantitativ analys, där viskall stå för den kvalitativa delen medan den kvantitativa analysen görs av en annanuppsatsgrupp på universitetet. Datainsamling har skett i form av intervjuer, där vi har haftkontakt med fyra företag som startat sin verksamhet med hjälp av Drivhuset. Intervjuernahar varit relativt öppna och genomförts med hjälp av en delvis strukturerad intervjuguide.De data vi samlat in har vi analyserat i tre steg och sedan sammanställts i vårt resultat.I teoriavsnittet behandlar vi olika syner på vad som är entreprenörskap och dess roll isamhället samt redogör för Drivhuset och andra organisationer i närområdet som arbetarför att främja nyföretagandet.

OPAC på Internet: möjligheter för sökning på skönlitteratur. En jämförelse mellan en bokhandel på Internet och fem OPACs.

The aim of this master thesis is to investigate how the OPACs Online Public Access Catalogue used by public libraries have adapted the features and possibilities offered by online catalogues, for the purpose of searching for fiction. This is done by comparing five OPACs to Amazon.com, an online bookstore. The questions investigated are: Have the OPACs developed from the principles of the card catalogue and adapted to the features and possibilities offered by online catalogues, when searching for fiction? Can the library catalogue provide the same features as Amazon.com, when searching for fiction? How do the OPACs use the resources that online catalogues provide when searching for fiction, compared with Amazon.com? The thesis is based on two qualitative studies. The first study presents five OPACs from different library systems and examines which features they have in common with Amazon.com.

1 Nästa sida ->