Sök:

Sökresultat:

7353 Uppsatser om Bildörr - Sida 1 av 491

Bilden och musikens roll i barns utveckling - en undersökning av pedagogens uppfattning av bild och musik i förskolan

Arbetets syfte Àr att undersöka hur olika försolepedagoger ser pÄ bild och musik i förskolan. Vi har studerat litteratur som Àr relevant för Àmnet och det redovisas i litteraturdelen. VÄr undersökning Àr baserad pÄ tio stycken intervjuer. I vÄrt resultat kom vi bland annat fram till att de pedagoger vi intervjuade anser att bild och musik Àr en viktig del i förskolan. De ser inte bara bild och musik som nÄgot roligt nÀr man har tid över.

"Vad Àr en bild"

Det hÀr arbetet handlar om elever och deras uppfattning om bild, hur en bild behandlas och betraktas av eleverna och vilken bildtyp som eleverna upplever nÀr de tÀnker pÄ bild. Undersökningen representerar tvÄ olika Äldersgrupper med elever pÄ 13-14 respektive 15-16 Är. UndersökningstillfÀllena har utförts vid tvÄ olika tidspunkter, den första gjordes vÄren 2008 och den andra vid hösten 2011. I arbetet kommer den eventuella pÄverkan av elevernas förkunskaper, Älder och det pedagogiska sammanhanget att beskrivas utifrÄn tidigare bildundersökningar och bildkategorisering. UtgÄngspunkten kommer att vara hur dessa pÄverkar deras syn pÄ bild.

Bild och historieÀmnet i integration

Uppsatsen syftar till att ta reda pÄ om undervisningen i historia och bild blir bÀttre med Àmnesintegration.

Representerande och analoga bilder : TvÄ sÀtt att representera kraft

Instruktionsmanualer Àr ett problem för mÄnga företag i samband med att de exporterar sina produkter. Att fylla anvisningarna med ett stort antal sprÄk blir bÄda dyrt och opraktiskt. En frÄga som Àr relevant för ett av dessa företag Àr vilken bild som skall anvÀndas som representant för begreppet kraft. FrÄgestÀllningen i denna rapport Àr sÄledes: Kommer försökspersonerna att uppleva att representerande konkreta bilder visar en bÀttre beskrivning av begreppet kraft Àn analoga abstrakta bilder. Resultatet visar att en övervÀldigande majoritet av försökspersonerna valde den representerande konkreta bilden som en tydlig och beskrivande representant för begreppet kraft..

Bild- och musikÀmnet i skolanIntervjuer med lÀrare om bild- och musikÀmnet i skolÄr F-5

AbstractSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare arbetar för att eleverna ska uppnÄ mÄlen i kursplanerna för bild och musik. Anledningen till valet av problemomrÄde beror pÄ vÄrt stora intresse för bild- och musikundervisning. Intervjuer har gjorts med tre lÀrare som undervisar i bild och tre lÀrare som undervisar i musik. Eleverna som de undervisar gÄr i skolÄr F-6. Intervjuerna visar att respondenterna anser att det kan vara svÄrt att fÄ eleverna att uppnÄ mÄlen.

Pedagogers uppfattning om bild- och teckenkommunikation i förskolan

Följande studien handlar om pedagogers uppfattningar om bild- och teckenkommunikation i förskolan. Studien utgÄr frÄn kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex förskollÀrare. Syftet med denna studie Àr att undersöka och fÄ en fördjupad kunskap kring hur en strategiskt utvald grupp förskolepedagoger uppfattar det egna arbetet med bild- och teckenkommunikation med sprÄkutvecklande syfte. Följande studie tar sin utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet, dÀr fokus ligger pÄ Vygotskij teorier om sprÄk, samspel och lÀrande. En betydande slutsats vi drar Àr att bild och tecken Àr stora potentiella kÀllor, som hjÀlpmedel till sprÄket.

Val av stoff i bild och form grundkurs

Gymnasiekursen, Bild och form, grundkurs (BF1202) Àr en 50 poÀngskurs. Den Àr obligatorisk pÄ Estetiska programmet, bild och formgivning, och pÄ Hantverksprogrammet och erbjuds övriga elever som individuellt val. Bild och form, grundkurs, skall enligt kursmÄlen ge grundlÀggande kunskaper inom bild- och formomrÄdet, analys och tolkning av bild- och formsprÄk samt arbete med olika material och tekniker. Min avsikt Àr att genom en kvalitativ studie undersöka vad 11 bildlÀrare pÄ gymnasiet gör av det lokala frirummet i Bild och form, grundkurs, och att ta reda pÄ vad grundlÀggande kunskap i ovan nÀmnda kurs betyder för nÀrvarande i jÀmförelse med ett Àmneshistoriskt perspektiv. En historisk genomgÄng av Àmnet bild visar pÄ en stor stoffbredd.

Med bild som verktyg kan det vara lÀttare att förstÄ matematik!

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare Är, anvÀnder bild som verktyg för lÀrande i Àmnet matematik. För att se hur pedagoger utnyttjar sig av det estetiska Àmnet bild i matematikundervisningen anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer samt observationer. Den första skolan vi besökte var Reggio Emilia inspirerad och den andra var en kommunal skola. Resultaten visade att första skolan, som vi valt att kalla ?Björnen? inte anvÀnder sig av bild som verktyg i matematik i den omfattning som vi förvÀntade oss.

Fem fritidspedagogers syn pÄ bilskapande som lÀrande pÄ fritidshemmet

LÀroplanen (Lgr11) anser att bild Àr en viktig del i mÀnniskors liv nÀr det gÀller att lÀra sig olika saker men Àven hur mÀnniskan upplever sig sjÀlv och andra. Bild Àr nÄgot vi möter dagligen i vÄra liv bÄde inom skolan och inom fritidshemmet. Syftet med studien Àr att analysera och beskriva fem fritidspedagogers syn pÄ planering av estetiska lÀrprocesser (bild) i verksamheten, utifrÄn lÀroplanen (Lgr 11) och forskning. Samt hur fritidspedagoger anvÀnder bild för att frÀmja barnens lÀrande under deras fritidshems tid. Intervjuer utfördes med fem fritidspedagoger pÄ fyra olika fritidshem dÀr frÄgorna kretsade kring bild som lÀrande, kommunikationsmedel och utveckling.

Bild som stöd för lÀrande - elevens perspektiv

Syftet med denna uppsats var att försöka förstÄ hur barn uppfattar att bild kan ge stöd för deras lÀrande. Vi har undersökt vilka uppfattningar elever i Äk 4 har kring Àmnet bild samt vad de i sÄ fall tycker att de lÀr sig genom bild. Vidare undersökte vi om estetisk pedagogik med inriktning bild Àr nÄgot som hjÀlper elever i deras lÀrande och utveckling. För att förmedla elevperspektivet valde vi att arbeta utifrÄn en kvalitativ metod dÀr empirin samlades in genom intervjuer. NÀr vi analyserade resultatet anvÀnde vi oss av tidigare forskning kring Àmnet, stöttabegreppet samt Lev.S Vygotskijs sociokulturella teori med fokus pÄ den proximala utvecklingszonen.

Kombination av text och bild i undervisningen

Mitt arbete beskriver hur man kan arbeta Àmnesövergripande med bild och text i kombination. Jag vill i mitt arbete genom exempel visa vikten av att bild och text vÀvs samman i undervisningen. Mitt val av arbete grundar sig pÄ att mina elever saknade förstÄelse av bildsprÄket. Orden och texterna kom dÀrför in som ett naturligt moment i undervisningen. Syftet med arbetet Àr att undersöka hur text och bild i kombination kan ge en djupare förstÄelse för bildsprÄket.

Bild som uttrycksform vid undervisning i historia och matematik, i skolÄr 1-6

Denna uppsats handlar om att anvÀnda bild som uttrycksform i teoretisk undervisning. Syftet var att undersöka hur pedagoger i skolÄr 1-6 anvÀnder bild som uttrycksform i Àmnena historia och matematik. Vi var intresserade av att försöka urskilja vilka förhÄllningssÀtt till bild som uttrycksform, som kunde förekomma pÄ vÄr observationsskola. Uppsatsen bygger pÄ, förutom litteraturstudier, en undersökning utifrÄn metoderna kvalitativ observationsanalys och strukturerad intervju. Resultatet presenterar vi i en redogörelse, dÀr bild och text jÀmstÀlls som betydelsebÀrande komponenter.

SprÄkutveckling genom bild / Language development through picture

Vi har undersökt i vilken utstrÀckning bild anvÀnds som sprÄkutveckling pÄ skolorna. Speciellt fokus har vi lagt pÄ dyslektiska elever eftersom viss forskning hÀvdar att de Àr mer konstÀrligt lagda Àn genomsnittet, och dÀrför extra gynnade av bild i undervisningen. Vi genomförde kvalitativa intervjuer med pedagoger och elever pÄ fem olika skolor. VÄrt resultat frÄn undersökningen visar att bild i olika former anvÀnds mycket ute pÄ skolorna, Àven om det inte alltid definieras som bildÀmne, det vill sÀga schemalagd bildundervisning. Vi fick mÄnga intressanta exempel pÄ hur bilder anvÀnds som komplement till lÀsning och skrivning, men Àven ibland som ersÀttning till detsamma.

Bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrÄn pedagogers perspektiv relaterat till miljön

Syftet med denna c-uppsats Àr att belysa bild- och formskapandets betydelse för barnen i förskolan utifrÄn pedagogers synsÀtt. Studien innefattar likeheter och skillnader mellan uttalade Reggio Emilia-inspirerade förskolor och andra förskolor i avseende till miljöns betydelse för bild- och formskapande aktiviteter i förskolan, vid planering, kommunikation, materialets betydelse och tillgÀnglighet. I bakgrunden görs en historisk tillbakablick pÄ bild- och formskapande och tidigare forskning om bild- och formskapandets betydelse med tanke pÄ miljöns utformning. Metoden som anvÀnts i denna studie Àr halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem pedagoger. Studien utgÄr ifrÄn den sociokulturella teorin och fenomenologin.

God redovisningssed och RÀttvisande bild : En jÀmförelse

I och med Sveriges medlemskap i EU Àr man skyldig att följa unionens bolagsdirektiv, genom vilka begreppet rÀttvisande bild har införts i lagstiftningen. Grundtanken Àr en enhetlig redovisning inom unionen som ska öka jÀmförbarheten i redovisningsrapporteringen. Sverige har ett annat begrepp; god redovisningssed. DÄ dessa tvÄ begrepp Àr motstridiga syftar den hÀr uppsatsen till att reda ut de skillnader som finns mellan begreppen.Uppsatsen visar att de frÀmsta skillnaderna Àr vÀrdering av tillgÄngar dÄ de antingen ska vÀrderas till anskaffningsvÀrde eller verkligt vÀrde. Det har ocksÄ visat sig att begreppen god redovisningssed och rÀttvisande bild Àr svÄrdefinierade, och att de otydliga definitionerna gjort införandet av EU:s bolagsdirektiv i svensk redovisningslagstiftning komplicerat.

1 NĂ€sta sida ->