Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Betygsättningsmodeller - Sida 1 av 1

Att identifiera och förstÄ estetiska kunskapskvaliteter

VÄr uppsats handlar om estetiska kunskapskvaliteter inom det estetiska programmet pÄ gymnasiet. Syftet med undersökningen Àr att försöka definiera vilka estetiska kunskapskvaliteter betygs-kriterierna kÀnnetecknar.Vi redogör för delar av befintliga teorier om, diskurser kring och perspektiv pÄ estetisk verksamhet i skolan. DÀr finner vi begreppen produktion och reception, vilka vi sedan anvÀnder i en nÀrlÀsning av de estetiska Àmnenas nationellt formulerade betygskriterier. I undersökningen kompletterar vi begreppen produktion och reception med att och hur, som motsvarar tvÄ tydliga kategorier inom de kriterier vi studerat. Vi har dels funnit att hur-kvaliteterna nÀstan uteslutande beskriver produktionskvaliteter, dels att kunskapskvaliteternas progression frÄn G till MVG gÄr frÄn att eleven gör nÄgonting, till hur eleven gör det.

Att arbeta utifrÄn ett Performance Managementsystem : AnstÀlldas upplevelser och motivationens pÄverkan

Inom arbetslivet blir det allt vanligare att mÀta och utvÀrdera prestation. För att motivera sina anstÀllda anvÀnder sig en del företag av Performance Management, dÀr mÄl utarbetas och arbetas mot i syfte att optimera prestationsnivÄ. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att undersöka upplevelsen av att utvÀrderas, samt hur motivation pÄverkas av att arbeta utifrÄn ett Performance Managementsystem, vilket var studiens syfte. Utöver en beskrivning av Performance Management, utgörs teoriavsnittet av en fördjupning i Maslows behovsteori, samt inre- och yttre motivationsfaktorers pÄverkan. Resultatet visade pÄ hur samtliga var positiva till den vÀgledande funktionen av mÄlfokuserat arbete och motiverades av uppmÀrksamhet och ansvar, liksom delaktighet vid utarbetandet av mÄl.

Det Àr lÀttare att fÄ G pÄ fordon : betyg, kunskapsformer och lÀrares bedömning

En intervjustudie har genomförts med gymnasielÀrare som undervisar i Matematik A och Svenska A. Syftet Àr att undersöka vilka kunskapsformer de fokuserar vid bedömningen av elevers kunnande. Faktakunskaper betonas inte av lÀrarna i nÄgon högre grad. För de lÀgre betygsstegen Àr tillÀmpning den kunskapsform som lÀrarna huvudsakligen tar fasta pÄ. För de högre betygsstegen fokuseras förstÄelse och sammanhang.

Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av sÀrskilt stöd

Syfte: Syftet med studien Àr att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext ikommuner, samt fristÄende skolor och relatera till detta till ?elever i behov av sÀrskilt stöd?,samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, fÄ möjlighet tillreflektion, förstÄelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken.Teori: Perspektiv Àr teoretiska abstraktioner vars funktion Àr att underlÀtta förstÄelsen av ettforskningsomrÄde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som Àr möjligt och intemöjligt att formulera inom ett visst omrÄde. I diskursbegreppet ryms Àven den socialapraktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv undermin studie har begrepp som distans och nÀrhet varit betydelsefulla.Metod: En induktiv ansats med utgÄngspunkt i en vÀxling mellan förstÄelse av helhet ochdelar i vÄrt skolsystem.

Flipped classroom i matematik i gymnasieskolan : Studie av en gymnasieklass som undervisats enligt olika undervisningsupplÀgg i matematikkurserna Ma 1c, Ma 2c respektive Ma 3c

I föreliggande studie undersöks hur ett undervisningsupplÀgg baserat pÄ flipped classroom pÄverkar resultatet i en matematikklass pÄ det naturvetenskapliga programmet, samt hur eleverna förhÄller sig till ett sÄdant undervisningsupplÀgg.Klassen undervisades av samma lÀrare, men med olika undervisningsupplÀgg, i tre olika matematikkurser: Traditionell undervisning med klassrumsbaserade genomgÄngar i Ma 1c; inverterad undervisning i Ma 2c dÀr eleverna före lektionstillfÀllet tog del av en videogenomgÄng, för att frigöra tid för uppgiftslösning i klassrummet; inverterad undervisning i Ma 3c med tillÀgget att man i klassrummet anvÀnde sig av undervisnings­verktyget peer instruction.En enkÀt gjordes angÄende elevernas attityder till de olika undervisningsupplÀggen. Vidare gjordes en jÀmförelse av klassens resultat pÄ de nationella proven med resultaten i riket, samt med resultaten för en elevgrupp som undervisats traditionellt.EnkÀtsvaren visar att eleverna var mycket nöjda med flipped classroom, och att majoriteten ansÄg att de lÀrde sig mer med flipped-classroom-baserad undervisning Àn med traditionell undervisning. Detta gÀller elever pÄ alla betygs­nivÄer; elever med sÄvÀl som utan tillgÄng till matematik­hjÀlp hemma; pojkar sÄvÀl flickor. Elevernas instÀllning till peer instruction var mera splittrad.JÀmförelsen av resultat pÄ de nationella proven visar en tydlig nedgÄng i elevernas prestation mellan Ma 1c och Ma 3c. Den största delen av nedgÄngen skedde mellan Ma 1c och Ma 2c, dvs.

"Att inte knÀcka dem pÄ vÀgen" - LÀrares uppfattningar om betyg i de tidigare skolÄren

För att fÄ reda pÄ om svenska lÀrare upplever att det finns ett behov av betyg i de tidiga skolÄren (F- Är 5) undersöker vi bland annat i detta arbete hur en amerikansk privat skola arbetar med (ovanstÄende)just betyg och bedömning. DÀr samlar vi pÄ oss fakta och material som vi sedan tar med hem, sammanstÀller och delar med oss till den andra urvalsgruppen, vÄra svenska lÀrare. Rent kortfattat bestÄr dÀrför detta arbete av tvÄ undersökningar bÄda med kvalitativa intervjuer/samtal som tillsammans sedan ger oss ett eller flera svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.Vi ger en kortfattad betygs och bedÀmningshistorik samt vilka politiska ambitioner som eventuellt vÀntar vid maktskifte 2006, dÀrefter gÄr vi Àven in pÄ vÄra svenska styrdokument. De teoretiker som refereras till i arbetet Àr Pierre Bourdieu, Lev Vygotskij och Jerome Bruner. Bourdieu behandlar habitusbegreppet och gemensamt för de andra tvÄ Àr att de pÄ olika sÀtt stÀttar individen, i vÄrt fall eleven.VÄrt sammantagna intryck av det vi undersökt Àr att svenska lÀrare inte efterfrÄgar betyg i de tidigare skolÄren dÄ de uttryckte rÀdslor för att lusten och glÀdjen skulle försvinna.

Är det IT-branschen som vĂ€ljer bort kvinnor eller kvinnor som vĂ€ljer bort IT-branschen?

I denna kvalitativa studie undersöks hur vÀl det lokala betygssÀttningsarbetet pÄ en svensk gymnasieskola överensstÀmmer med styrdokumentens bestÀmmelser och riktlinjer för arbete med betyg och bedömning. TvÄ rektorer och tvÄ lÀrare intervjuades om arbetssÀtt vid betygssÀttning i nuvarande betygssystem.PÄ flertalet punkter tycks det arbete som förs med betyg och bedömning vara förenligt med befintliga nationella kriterier och föreskrifter för gott betygssÀttningsarbete.Resultaten vittnar emellertid om klara samverkansbrister. Paradoxalt nog blir detta Àn tydligare genom intervjuade rektorers Äsikt att skolan ifrÄga har mycket goda förutsÀttningar för samverkan. LÀrarna i studien Àr av klart avvikande uppfattning och hÀvdar att samverkansmöjligheterna Àr tÀmligen begrÀnsade, och att samverkan bör utökas pÄ sÄ gott som alla nivÄer i skolverksamheten; framförallt mellan gymnasieprogram, skolor och kommuner. Vidare efterfrÄgas en person som fÄr till stÄnd fler bedömningssamtal.

BetygssÀttning pÄ gymnasiet : En kvalitativ studie om lÀrares och rektorers arbete med betyg och bedömning

I denna kvalitativa studie undersöks hur vÀl det lokala betygssÀttningsarbetet pÄ en svensk gymnasieskola överensstÀmmer med styrdokumentens bestÀmmelser och riktlinjer för arbete med betyg och bedömning. TvÄ rektorer och tvÄ lÀrare intervjuades om arbetssÀtt vid betygssÀttning i nuvarande betygssystem.PÄ flertalet punkter tycks det arbete som förs med betyg och bedömning vara förenligt med befintliga nationella kriterier och föreskrifter för gott betygssÀttningsarbete.Resultaten vittnar emellertid om klara samverkansbrister. Paradoxalt nog blir detta Àn tydligare genom intervjuade rektorers Äsikt att skolan ifrÄga har mycket goda förutsÀttningar för samverkan. LÀrarna i studien Àr av klart avvikande uppfattning och hÀvdar att samverkansmöjligheterna Àr tÀmligen begrÀnsade, och att samverkan bör utökas pÄ sÄ gott som alla nivÄer i skolverksamheten; framförallt mellan gymnasieprogram, skolor och kommuner. Vidare efterfrÄgas en person som fÄr till stÄnd fler bedömningssamtal.

Livet med en Àtstörning : KrÀvs stöd för en funktionell vardag?

År 2012 utkom en studie Lika för alla? ? OmrĂ€ttning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre Ă„r (2012). I den har skolinspektionen samlat in och rĂ€ttat om nationella prov. Syftet har varit att kontrollera att kvalitĂ©n upprĂ€tthĂ„lls, genom att analysera om ursprungsrĂ€ttare gör korrekta bedömningar av uppsatserna. Resultaten visar att nĂ€stan varannan uppsats i svenska B pĂ„ gymnasiet fĂ„r ett avvikande betyg mellan lĂ€rarna och kontrollanterna.

Tes, personlighet och aktörsperspektiv : En undersökning av subjektsperspektiv och en argumentationsanalys av nationella prov i Ärskurs 3 pÄ gymnasiet 2010

År 2012 utkom en studie Lika för alla? ? OmrĂ€ttning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre Ă„r (2012). I den har skolinspektionen samlat in och rĂ€ttat om nationella prov. Syftet har varit att kontrollera att kvalitĂ©n upprĂ€tthĂ„lls, genom att analysera om ursprungsrĂ€ttare gör korrekta bedömningar av uppsatserna. Resultaten visar att nĂ€stan varannan uppsats i svenska B pĂ„ gymnasiet fĂ„r ett avvikande betyg mellan lĂ€rarna och kontrollanterna.

Betygssystemets problematik : FrÄn ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielÀrare i SamhÀllskunskap A

Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill sÀga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsÀttningen, för sÄvÀl grundskolan som gymnasieskolan. FrÄgor om betyg-sÀttning har under senare Är blivit politiskt högintressanta och mÄnga förÀndringar Àr nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. Elever och förÀldrar har ocksÄ blivit mer aktiva och stÀller ökande krav pÄ framförallt lÀrare nÀr det gÀller betyg. I nÄgra kurser ges nationella prov som lÀrare kan anvÀnda som stöd för sin bedömning och betygsÀttning medan andrakurser, till exempel samhÀllskunskap, pÄ sin höjd har nÄgra bedömningsexempel pÄ Skolverkets hemsida att stödja sig mot.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att fÄ en bild av hur betygssystemet fungerar idag, dels ur ett generellt nationellt perspektiv men Àven Àr ett specifikt samhÀllskunskapsperspektiv. För att uppnÄ syftet har följande frÄgestÀllning anvÀnts.