Sök:

Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd


Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext ikommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ?elever i behov av särskilt stöd?,samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet tillreflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken.Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ettforskningsområde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som är möjligt och intemöjligt att formulera inom ett visst område. I diskursbegreppet ryms även den socialapraktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv undermin studie har begrepp som distans och närhet varit betydelsefulla.Metod: En induktiv ansats med utgångspunkt i en växling mellan förståelse av helhet ochdelar i vårt skolsystem. Efter textanalys av tre kommuners kvalitetsredovisningar samtintervju med några fristående skolors huvudman analyserades materialet i relation till statligpolicy samt en analys av diskursen ? elever i behov av särskilt stöd?.Resultat: Begreppet ?elever i behov av särskilt stöd? har ersatts av diskursen, de som inte når(betygs) målen i de kvalitetsredovisningar jag har analyserat. Fokus i kvalitetsredovisningarnafinns på de elever som inte når målen.Det finns en tydlig skillnad i sättet att framställa utvärdering/kvalitetsredovisning beroende påpolitisk majoritet i kommunen. Kvalitetsredovisningarna är en nulägesbeskrivning.Planeringsdelen för hur skolan ska utvecklas har begränsat utrymme i kvalitetsredovisningarna.

Författare

Eva Nilsson-Linder

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..