Sök:

Sökresultat:

408 Uppsatser om Attribut - Sida 1 av 28

Mikrofonteknikens inverkan på den musikaliska kommunikationen

Avsikten med denna studie är att undersöka om valet av mikrofonteknik påverkar den musikaliska kommunikationen mellan musiker och lyssnare. I studien granskas även på vilket sätt en sådan eventuell påverkan sker. Undersökningen har genomförts med fyra olika lyssningstest grupperade i två grupper. Med de två första testen framtogs Attribut med vilka man kunde beskriva den ljudtekniska och musikaliska kvalitén i undersökningens musikexempel. Med de två sista lyssningstesten undersöktes förekomsten av framtagna Attribut i samma exempel.

Attributen som differentierar varumärken : Ett verktygsskapande

Konkurrensen blir allt hårdare på den globaliserande marknaden. Fler företag inser därav vikten av att ha ett starkt varumärke. Ett sätt att uppnå detta är att skapa starka associationer kopplade till varumärket. Associationerna kan förmedlas och uppfattas via olika Attribut som kan länkas med ett varumärke. Attribut kan exempelvis bestå av egenskaper, attityder och fördelar.

Utopi och dystopi ur ett grafiskt perspektiv : Utopiska och dystopiska attribut i en tredimensionell miljö.

Många av dagens datorspel innehåller omgivningar designade med utopisk eller dystopisk karaktär. Det är en 3D-grafikers jobb att skapa grafikobjekt till dessa miljöer och det är därför viktigt att definiera vad de båda begreppen innebär rent grafiskt samt hur utopiska och dystopiska grafiska Attribut påverkar en miljös utseende när de appliceras på en verklig förlaga.Det här examensarbetets syfte var att ringa in och sedan använda dessa utopiska och dystopiska grafiska Attribut, för att därefter undersöka hur betraktarna uppfattar förändringen som sker i en miljö.Först gjordes en genrestudie om begreppen utopi och dystopi, dess uppkomst och användningsområden. Därefter skapades två 3D-miljöer modifierade av utopiska och dystopiska Attribut baserade på en verklig förlaga, stadsdelen Shibuya i Tokyo. Slutligen undersöktes hur dessa modifierade miljöer uppfattas av en grupp människor, satt i förhållande till den verkliga förlagans utseende, genom en kvantitativ enkätstudie..

Sociala representationer av ett attraktivt Employer Brand : En kvantitativ studie kring vilka Image-attribut potentiella medarbetare finner attraktiva i ett Employer Brand

Kommunikation är en grundläggande källa till spridning av kunskap med en påverkan på både individ och samhälle varpå ett intresse föreligger i att undersöka fenomenet närmare. Syftet med studien var att undersöka vilka sociala representationer potentiella medarbetare har av ett attraktivt Employer Brand. Vidare syftar studien till att kartlägga sociala representationer av Länsförsäkringar Skaraborgs Employer Brand. Empirin samlades in genom enkäter och i studien ingick 207 högskolestudenter. Resultatet visade att Symboliska Image-Attribut värderas högre än Funktionella Image-Attribut men att båda dimensionerna är betydande gällande ett attraktivt Employer Brand.

Kvinnliga chefers upplevelser och strategier i mansdominerade miljöer

Chefsrollen är en roll som fortfarande till stor del innehas av män och överensstämmer med manliga Attribut. Kvinnliga och manliga Attribut står ofta i motsatsförhållande till varandra. För kvinnliga chefer uppstår en rollinkongruens när de överträder sin könsroll genom att bli chefer. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kvinnliga chefer i mansdominerade miljöer upplevde sin situation, hanterade svårigheter och hur de såg på manliga och kvinnliga egenskaper och på sig själva som kvinna och chef. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med sju kvinnliga chefer och därefter gjordes en induktiv tematisk analys.

Kundens makt på varumärkesmarknaden ? hur tänker konsumenten

Föreliggande studie behandlar ämnesområdet varumärken som tillhör ämnet marknadsföring. Varumärken är ett ständigt aktuellt ämne då konsumenter möts dagligen av detta fenomen. Ett varumärke byggs upp av flertalet Attribut som tillsammans skapar företagets ansikte utåt. Då konsumenten värderar Attributen olika medför det att varumärket uppfattas individuellt. Följden blir att konsumenten i slutändan har makten att bestämma vilket varumärke som de vill köpa.Vår undersökning genomfördes i centrala Göteborg under två dagar mellan klockan 10 till 19.

Utformning av grafiska ikoner : En studie om ikonattributens betydelse

Denna undersökning syftar till att undersöka vilka Attribut som ska tas hänsyn till vid skapande av ikoner. Undersökningen utgår från en taiwanesisk undersökning där Attribut har identifierats och undersökts med hjälp av grafiska designers. Som grund för ikonförståelse appliceras semiotik och Charles Sanders Peirces triadiska modell på ikoner. Intervjuer och enkäter har utförts för att rangordna Attribut, samt diskutera dess relevans vid ikonskapande. Resultatet visar att kontext (kultur, ikonens placering, medium etc.) och målgrupp har mycket stor betydelse vid ikonskapande och respondenterna uppvisade därför svårigheter med att rangordna Attributen..

Uppfattning av karaktärers utseende inom MMO : En studie om egenskaper kopplade till etniska attribut

Området denna undersökning rört sig inom är karaktärsdesign inriktat på mediet digitala spel. Undersökningens mål var att belysa avsaknaden av etniskt utseende inom MMO-genren, samt undersöka attitydtendenser bland studenter som kan komma bli framtida spelutvecklare. Frågeställningen som söktes besvaras var om och på vilket sätt uppfattningen av karaktärer påverkas vid alternering av hud-, hår- och ögonfärg, samt om utseenden kopplade till specifika etniska ursprung i högre grad tilldelas negativa Attribut än normen. Resultatet av undersökningen kan tolkas som att respondenternas uppfattning av karaktärer förändrades då karaktärens hud, hår och ögonfärg alternerades, och i majoriteten av fallen tilldelade informanterna mörkare karaktärer i högre grad positivare Attribut än de ljusare varianterna..

?It needs to touch your heart or your soul? : en studie om funktionen och relationen till musik, låttext och attribut ur fyra individers perspektiv

Syftet med studien har varit att undersöka musikens funktion för människor och deras relation till musik, låttext och Attribut i kontakt med musik i olika sammanhang. En empirisk undersökning i intervjuform har gjorts bland fyra akademiker från fyra olika studieområden, två kvinnor och två män. De fyra akademikerna har gemensamt att de lever på samma område och att de under fritiden kommer i kontakt med, både med varandra och med musikgenren dance musik. Undersökningen fokuseras därför på dessa akademikers förhållande till och användning av dance och vad för funktioner musiken har för dem. Litteratur och tidigare forskning används för att förtydliga begrepp, jämföra likheter och skillnader med akademikernas svar..

Servicekvalitet och Internetbaserade stödtjänster -en studie av konsumenters förväntningar på bokning av resor via Internet

Uppsatsens syfte är att undersöka vilka Attribut hos en Internettjänst som påverkar kunders förväntade servicekvalitet på dessa tjänster. Utifrån ett servicekvalitetsperspektiv vill vi utveckla förståelsen för vad konsumenter värderar hos en Internetbaserad tjänst. Uppsatsens utgångspunkt är en abduktiv ansats. Vi har tagit del av erkända forskares resultat inom servicekvalitet och använt dessa som en teoretisk grund. Primärdata har samlats in genom 3 fokusgrupper med sammanlagt 14 respondenter.

Kundvärdeskapnade attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning

Titel: Kundvärdeskapande Attribut - En studie av hur värdeskapande Attribut tar sig uttryck ikläddetaljhandelsföretags ekonomistyrningBakgrund och problemformulering:Kunden har blivit ett allt mer centralt begrepp inom ekonomistyrningen. Många försök har gjortsför att ta fram tekniker som innefattar kunden på olika sätt. De har alla sin fördelar, men ävensina brister. I takt med att konkurrensen ökar blir det allt viktigare för företag att ta hänsyn tillsina kunder. I synnerhet blir det intressant att känna till och ta hänsyn till de faktorer som skaparett värde för kunden.

Är HTML 5 redo för användning? : - Fokus på funktionalitet gällande utvecklingsspråkets nya taggar och attribut

Det här arbetet innefattar html 5 i avseendet beträffande användning av dess nya taggar/Attribut redan nu, även fastän år som 2022 eller 2014 har nämnts av vissa när det gäller utvecklingsspråkets färdigställande. Intresset bakom arbetet uppstod baserat på några olika saker. Först och främst vid studerandet inom kursen "Webbteknisk Introduktion" (som läses i samband med Webbprogrammerare-programmets första år (hösten 2009), hos Linnéuniversitet) där användning av nya taggar, och påståenden avseende att språket redan då kunde börja användas, samt även utvecklingsspråkets namn (eftersom innefattningen av språket består av mycket mer än taggar/Attribut) bidrog. Av de nytillkomna taggarna/Attributen, har automatiska tester (via Javascript) gentemot de senaste versionerna av webbläsarna (Maj 2011 samt Augusti 2011) bestående av Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox, Apples Safari och Google Chrome genomförts. Operativsystemen webbläsarna körts under består av Mac OS X Server 10.6.7 och Windows 7 Professional (x86).

Skapa kundtillfredsställelse genom kvalitetsattribut : En studie av mejeriförpackningar

Det första intrycket av en produkt är mycket viktigt, därför har förpackningar en stor betydelse för kunder i beslutsprocessen vid val av produkt. När det gäller mejeriförpackningar är ofta innehållet det samma, oavsett om mjölken kommer från Milko, Arla eller Skånemejerier är innehållet mjölk. Det är förpackningen som särskiljer produkten från olika varumärken genom att sätta sin identitet på den. Vi ska därför genom denna uppsats undersöka vilka kvalitetsAttribut hos mejeriförpackningar som bör prioriteras för att uppnå kundtillfredsställelse. Detta ska vi undersöka genom att använda oss av teorin om attraktiv kvalitet, hedonistisk kontra funktionell nytta, kvalitetsAttributs livscykler samt genom att dela in Attribut i dimensioner.

Vilka attribut tillskrivs högpresterande elever i matematik? : En undersökning om nyantagna lärarstudenters uppfattningar.

Det finns gott om internationell forskning om högpresterande och begåvade elever, men i Sverige återfinns ytterst lite forskning. Utifrån teorier om Attribution och faktorer för högpresterande elever har  resultat från en enkätundersökning visat att motivation är det dominerande Attributet bland dessa nyantagna lärarstudenter. Det finns även indikation på skilllnader när det gäller tillskrivna Attribut beroende på den egna matematiska självskattningen. .

Visuell kommunikation mot 50+-marknaden

Syfte med denna uppsats är att öka förståelsen för hur man kommunicerar visuellt för att attrahera segmentet 50+. Metod : Undersökningen har gjorts ur ett hermeneutiskt synsätt med intentionen att undersöka och beskriva vilka visuella Attribut i reklam som tilltalar en 50+-marknad. För att få en djupare förståelse för problemet har vi valt att göra djupintervjuer med tre fokusgrupper där respondenterna alla tillhör 50+-marknaden. Som referensgrupp har vi valt ungdomar i åldern 20-30 år. Djup-intervjuerna kompletterades med enkäter för att få en bättre bild av de enskilda respondenterna och deras intressen och mediavanor.

1 Nästa sida ->