Sök:

Visuell kommunikation mot 50+-marknaden


Syfte med denna uppsats är att öka förståelsen för hur man kommunicerar visuellt för att attrahera segmentet 50+. Metod : Undersökningen har gjorts ur ett hermeneutiskt synsätt med intentionen att undersöka och beskriva vilka visuella attribut i reklam som tilltalar en 50+-marknad. För att få en djupare förståelse för problemet har vi valt att göra djupintervjuer med tre fokusgrupper där respondenterna alla tillhör 50+-marknaden. Som referensgrupp har vi valt ungdomar i åldern 20-30 år. Djup-intervjuerna kompletterades med enkäter för att få en bättre bild av de enskilda respondenterna och deras intressen och mediavanor. Resultat : Resultaten bygger på de fokusgrupper vi genomförde. Det framgick att det, i vissa fall, fanns tydliga skillnader mellan äldre och yngre i den visuella kommunikationen. Dessa skillnader var tydligast i fysiska attribut såsom typsnitt och kontraster, men även i psykiska attribut som humor och endorsers. Slutsats : Marknadsförarna och de grafiska formgivarna måste ta hänsyn till det faktum att skillnader finns mellan dessa två ålderssegment. Det går inte att utforma en reklam för en 50+-marknad på samma sätt som man utformar den för en ung marknad. Denna vetskap blir dessutom allt viktigare i och med att man idag börjar uppmärksamma de äldre kundernas tyngd i reklam.

Författare

Tobias Andersson Cristopher Gedda Westrell Camilla Wallin

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..