Sök:

Sökresultat:

3532 Uppsatser om Yrkes- och studieförberedande program - Sida 55 av 236

FörÀldrastödsutbildning ? om gruppledares reflektioner kring kultur och förÀldraskap

Fokus för denna studie Àr de förÀldrastödsutbildningar som i snabb takt introduceras i Sverige. Dessa Àr ofta manualbaserade program vilket innebÀr att de inte bör Àndras. Syftet med dem Àr att ge förÀldrar stöd och nya verktyg i uppfostran av sina barn. I USA finns en pÄgÄende debatt om huruvida sÄdana förÀldrastödsutbildningar kan fungera pÄ ett likvÀrdigt sÀtt för alla förÀldrar oavsett vilken kulturell bakgrund eller vilka levnadsvillkor man har. Den debatten grundar sig pÄ tanken om att synen pÄ förÀldraskap och barnuppfostran kan skilja sig avsevÀrt Ät mellan olika kulturer samt att programmen dÀrmed pÄ olika sÀtt Àr normativa med en vÀsterlÀndsk syn pÄ förÀldraskap.

Nationella prov - en garanti för likvÀrdiga betyg? Det nationella provets pÄverkan pÄ betygsÀttningen och undervisningen i svenska B i gymnasieskolan

Studiens syfte Àr att studera det nationella provets pÄverkan pÄ betygsÀttningen och undervisningen i svenska B, samt att undersöka om eleverna pÄ de yrkesförberedande respektive studieförberedande programmen ges liknande förutsÀttningar inför provet. De frÄgestÀllningar som ligger till grund för studien Àr: Vilken betydelse tillskriver lÀrare det nationella Àmnesprovets resultat för elevens betyg? PÄ vilket sÀtt pÄverkar innehÄllet i nationella prov lÀrares planering och val av innehÄll i Àmnet svenska B? Hur förbereds elever pÄ yrkesförberedande respektive studieförberedande program inför det nationella provet? Undersökningen Àr av kvalitativ natur och har genomförts i form av intervjuer. Dessa har analyserats med stöd av styrdokument, tidigare forskning och studiens teoretiska utgÄngspunkter, vilka Àr det sociokulturella perspektivet och lÀroplanens fyra F. Studiens resultat visar huvudsakligen att det nationella provet upplevs vara en riktningsvisare för lÀrares betygsÀttning och att det finns moment i undervisningen som fÄr stÄ tillbaka pÄ grund av provet, samt att det finns betydande skillnader i det nationella provets förberedelser pÄ studieförberedande respektive yrkesförberedande program.

Tak över huvudet En jÀmförande studie av lokala bostadsmarknader och tillgÄngen pÄ hyresbostÀder för studenter i Stockholms lÀn

Fetma och övervikt Àr idag ett vÀlfÀrdsproblem i Sverige och antalet har ökat kraftigt den senaste tidsperioden bland barn. Det finns fÄ studier om hur skolor arbetar mot övervikt och fetma och denna studie syftar till att undersöka hur problemet bearbetas i skolorna i förebyggande syfte och hur pedagoger undervisar om Àmnet i en medelstor stad i sydvÀstra Sverige idag. Den kvalitativa studien Àr deskriptiv. LÄg struktur och lÄg standardisering har anvÀnts under intervjuerna för att de intervjuade ska fÄ chans att fritt uttrycka sina Äsikter sÄ utförligt som möjligt om Àmnet. Sammanlagt har tolv personer intervjuats varav sex skolsköterskor och sex pedagoger som arbetar i Ärskurs F-5.

KvalitetssÀkring : Ett utvecklingsarbete av dokumentation inom transportutbildning i gymnasial verksamhet

Syftet med denna studie Àr att skapa ett underlag och sammanstÀllning till vad som kan utgöra en utbildningsbok som kan följa elever som gÄr transportteknisk inriktning av fordonsprogrammet i GY11.En elev som genomgÄr en gymnasial utbildning för att bli yrkeschaufför fÄr, under förutsÀttning att eleven klarat av utbildningen och bedöms lÀmplig, med sig ett antal körkortsbehörigheter samt sÀrskilda förarbevis eller yrkesbevis. Dessa olika körkort och bevis Àr nödvÀndiga för att eleven ska med laglig rÀtt fÄ utöva sitt arbete efter genomgÄngen utbildning. Det Àr ocksÄ nödvÀndigt för att eleverna ska kunna möta branschens krav och för att de ska bli anstÀllningsbara.I skolans vardag Àr dokumentation ett naturligt inslag och hur mycket den tar av lÀrarens tid Àr olika beroende pÄ typ av utbildning. Det som stÄr helt klart Àr att lÀraren mÄste dokumentera elevens olika framsteg. Undersökningens slutresultat strÀvar efter att fÄ fram förslag till ett dokumentationssystem som kan hjÀlpa lÀraren i arbetet med dokumentation.Undersökningen genomfördes med hjÀlp av dokumentanalys som metod.

Funktionshinderpolitiskt program : fallstudie om kommuns implementering av en FN-konvention

Author: Gabriella Agné and Helena LarssonTitle: Disability policy program ? a case study of a municipals implementation of UNs Convention on the Rights of Persons with Disabilities.Supervisor: Marianne Westring-NordhAssessor: Ulf DruggeThis study aims to examine how a small municipal in southern Sweden works with the implementation of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities and examine the assistant officers knowledge about this work and user organizations inclusion and user involvement.The study operates from a qualitative approach based on the results of nine semi-structured interviews with local politicians, assistance officers and representatives from three different user organizations.The results show that the municipal has chosen to work with the implementation of the convention by creating policy programs for their departments through dialogue with user organizations, and by mapping the accessibility to public places. The results also show that the assistant officers have been given no information regarding the convention or the policy programs from their employers and instead operate from national legislations and prepositions. The user organizations feel that they were initially included in the process, but that their impact has later been removed due to structural reorganization..

Biologisk mÄngfald ? En enkÀtstudie kring hurgymnasieelever i Äk 3 kopplar samman begreppet med sin vardag

Biologisk mÄngfald Àr idag ett högaktuellt Àmne som dyker upp i mÄnga sammanhang. Förutom att det talas om det i media Àr det ett begrepp som ingÄr i kursplanen för kÀrnÀmnet naturkunskap A. Eftersom alla som gÄr i Ärskurs 3 i gymnasiet har lÀst naturkunskap A finner vi det intressant att undersöka dessa elevers attityder till begreppet. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur elever kopplar samman det de hör om biologisk mÄngfald i t.ex. skola och media med sin vardag? Eventuella skillnader mellan kön och beroende pÄ vilket program eleverna gÄr Àr ocksÄ av intresse.Undersökningen utfördes som en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr 114 gymnasieelever frÄn 3 olika programtyper ingick.

Metauppsats : studenter och lÀrares syn pÄ uppsatsskrivande i idrottslÀrarutbildningen

The aim of this study is to examine physical education teachers? and students? views on the thesis and its part in the physical teacher education program at The Swedish School of Sport and Health Sciences.Does the view on the thesis differ between techers/students and the program with its curriculum and other policy documents?What does students/teachers value in a thesis?Does teachers/students have a mutual habitus concerning the thesis in the form of essay writing and how is this expressed?The study is based on a qualitative survey in which the respondents mainly answered open-ended questions with written answers. These answers have been categorized and analyzed with the aims of the study and the previous research in mind. The views on the purpose of the thesis differ, both within the group teachers/students and to a certain degree in relation to policy documents. The value of the thesis differs within the group.

Elevers uppfattningar om en skolas trygghetsplan

AbstraktTitel: Elevers uppfattningar om en skolas trygghetsplan ?Det Àr vÀl nÄgonting som skolan har för att alla ska kÀnna sig trygga?Författare: Anna WÀngman & Ulrika LindqvistTy av arbete: Examensarbete (10p)Handledare: Ingegerd Gudmundson Examinator: Maud SöderlundProgram: LÀrarprogrammet, Högskolan i GÀvleDatum: December 2007________________________________________SyfteStudiens syfte var att undersöka vad elever vet om skolans trygghetsplan och hur elever uppfattar skolans förebyggande arbete mot mobbning och krÀnkningar. Den empiriska undersökningen avsÄg att besvara syftet utifrÄn fyra underfrÄgor som berör omrÄdet.MetodTvÄ metoder anvÀndes i form av enkÀtundersökning och gruppintervju. Elever i en klass i Är 9 svarade pÄ en enkÀtundersökning om mobbning och krÀnkande behandling och förebyggandet av dessa samt skolans trygghetsplan. Tre elever i denna klass deltog sedan i en gruppintervju i Àmnet.Resultat8 av 13 elever vet att skolan har en trygghetsplan men de vet inte vad som stÄr i den.

Metodismen i Kalmar Ären 1868-1901 : En studie av sociala strukturer, attityder och förestÀllningar inom en gren av vÀckelserörelsen

Denna uppsats syfte Àr att tudelat i tvÄ större undersökningsomrÄden. Den första delen utgörs av en kvantitativ studie av hur Kalmar metodistförsamlings sociala struktur sÄg ut och hur den förÀndrades under Ären 1868-1901. UtifrÄn församlingens ministerialböcker har jag konstruerat tabeller dÀr medlemmarnas yrkes- eller civilstatus presenterats. Dessa uppgifter har sedan jÀmförts med konferensprotokoll dÀr det framgÄtt vilken stÀllning olika personer inom församlingen hade. Den sociala sammansÀttningen inom församlingen dominerades av kvalificerade yrkesarbetare under de tre första nedslagen 1871, 1881 och 1891.

SÀkring av samtliga kritiska skruvförband i mellanstora asynkronmotorer

The purpose with this thesis is to get a compilation of all the critical bolted joints of all enginesproduced at LV Motors. ABB LV Motors produces induction engines with seven shaft heights. Eachengine size exists several variants of components ex. standard shield and flange shield. Depending onwhich components the engine is equipped with arises various types of strains in the engine's parts,certain assembly ways are more favourable than other.The most critical parts in the engine from a mechanical point of view are the screw units betweenshield/stator, feet/stator and bearing cover/shield.

Det Àr lÀttare att fÄ G pÄ fordon : betyg, kunskapsformer och lÀrares bedömning

En intervjustudie har genomförts med gymnasielÀrare som undervisar i Matematik A och Svenska A. Syftet Àr att undersöka vilka kunskapsformer de fokuserar vid bedömningen av elevers kunnande. Faktakunskaper betonas inte av lÀrarna i nÄgon högre grad. För de lÀgre betygsstegen Àr tillÀmpning den kunskapsform som lÀrarna huvudsakligen tar fasta pÄ. För de högre betygsstegen fokuseras förstÄelse och sammanhang.

TvÄsprÄkighet och Livsbanor : En undersökning av avgÄngselever frÄn GrÀnsskolan i Haparanda

This essay deals about bilingualism and lifepaths. The essay is based on a qualitative study, where eight individuales have been interviewed, all of them from GrÀnsskolan in Haparanda. Before the interviewŽs a study of relevant research literature was made.The main purpose with the essay, is to study if the informant?s life paths have been affected by their bilingualism, i.e. if the informers moves and education etc.

Framtagning av ett dimensioneringsverktyg för balkonginfÀstningar enligt Eurocode och ETAG.

The purpose of this paper is to standardize and simplify the design work on a few specific types of storage brackets for balconies. The company Balco AB had the wish to simplify the design work in the preparation of attachments to their balcony structures. This would be done by a calculation matrix that could be produced which then in turn could be used for each new project by the company. The design work behind the development of these fittings at each new project is costly both in terms of time devoted by each calculation but also the cost of the time. The purpose of this report is that in a systematic manner, a calculation matrix can be created that then the company instead may follow from each new project.In carrying out the project used HILTI calculation program, which was provided by the company HILTI.

Matrisens inverkan i feedbackprocessen - En kvalitativ undersökning av bedömningsmatriser i lÀrandeprocessen // The influence of matrixes on the feedback process - A qualitative study of evaluation matrixes in the learning process

Our paper is based on matrixes and the feedback process as tools in the daily work in the higher education system. The main purpose with this paper is to investigate if these tools can enhance the effect of formative assessment and increase students? empowerment in the courses. In do-ing so, we investigate if students experience that their efforts result in increased progression in their courses and if they acquire adequate proficiency in the subject matters native to their pro-grams, along with an increased desire for lifelong learning. Compulsory collection of data for profit is conducted through interviews of students in year one of the IT media program and the IT program.

Inblick i fenomenet webbskrapning

Föreliggande kandidatarbete har till syfte att undersöka fenomenet Webskrapning. Webbskrapnings-program (ocksÄ kÀnda som Web Wanderers, Crawlers, Spiders eller skrapare) Àr program som söker igenom webben automatiskt för att extrahera information frÄn webbsidor. Ett exempel pÄ web skrapning Àr nÀr ett företag samlar in data om prissÀttningar pÄ en vara eller en tjÀnst och sen anvÀnder informationen för att producera billigare erbjudanden. Detta ger företaget en fördel sÄ att de kan fokusera mera pÄ att marknadsföra sin sida/tjÀnster. Utöver detta sÄ blir de utsatta företagens servrar ocksÄ hÄrt belastade med trafik (skrapning) frÄn ?icke kunder?. Efter att ha genomsökt bÄde akademiska och allmÀnna kÀllor via informationsinsamling, av denna information sÄ dras slutsatsen att man inte fullt ut kan hindra skrapning av hemsidor. Detta pÄ samma sÀtt som man inte fullt ut kan hindra nÄgon IT-attack, det finns inga 100 % vattentÀta system.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->