Sök:

Sökresultat:

3535 Uppsatser om Yrkes- och studieförberedande program - Sida 22 av 236

Vilka orsaker gör att individer vÀljer att anlita en personlig trÀnare? : UtifrÄn ett personligt trÀnareperspektiv

Vi vet att fysik aktivitet har positiv effekt pÄ vÄr hÀlsa. Idag finns det ett yrkes grupp som har kunskap att kunna hjÀlpa oss individer att mÄ bra genom motion. Denna yrkesgrupp, de personliga trÀnarna, ska bland annat vÀgleda, inspirera och motivera oss individer i vÄr trÀning och fysiska utveckling. Enligt vÄra intervjuade personliga trÀnare har det blivit mer tillÄtet för oss ?vanliga? mÀnniskor att ha en personlig trÀnare, det Àr inte bara för stjÀrnor lÀngre.

Elevers upplevelse av sin lÀrandemiljö

Syftet med denna studie har varit att studera hur gymnasieelever pÄ yrkesförberedande-och studieförberedande program upplever sin lÀrmiljö. Upplevelserna kan i sin tur pÄverka lÀrandet. Med lÀrmiljö menas den plats dÀr eleven befinner sig och skall lÀra sig nÄgot, i det hÀr fallet lÀrmiljön i skolan. Studien genomfördes i form av en enkÀtundersökning om lÀrmiljö och lÀrande med slutna och öppna frÄgor. EnkÀten delades upp i tre olika delar med fokus pÄ lÀrmiljö.

Vaccination mot Humant Papillomvirus - vem bör vaccineras?

Background: Infection with Human Papillomavirus, HPV, is one of the world's most common sexual transmitted infections. The virus causes genital warts (condyloma) but certain virus types can cause cancer. The most common cancer type caused by the virus is cancer of the cervix. Nowadays there is a screening program for women between 23 and 60 years of age where Pap smears of the cervix is taken to discover abnormalities at an early stage. Cervical cancer is very common all over the world and this screening program saves many lives, but not in the less developed countries since the screening program is too expensive.

Mobbning : en undersökning om antimobbningsarbete

Detta examensarbete belyser hur svenska skolor arbetar mot mobbning. Mobbning Àr ett stort problem som orsakar stor oro bland skolbarn. 1969 ville lÀkaren Peter-Paul Heinemann uppmÀrksamma mobbning dÄ han upptÀckte att mÄnga barn blev mobbade och att vuxna inte brydde sig. 1973 forskade psykologen Dan Olweus kring pojkars beteende kring mobbning. Detta var början till antimobbningsarbetet.Det finns ett flertal antimobbningsprogram och jag har valt att undersöka Friendsprogrammet och Olweusprogrammet.

"Man Àr trygg hÀr pÄ nÄt sÀtt" : En fallstudie om gymnasieskolans individuella program

Examensarbete 15 poÀngi lÀrarutbildningenhöstterminen 2007SammanfattningFörfattare: Robert Grandén?Man Àr trygg hÀr pÄ nÄt sÀtt?En fallstudie om gymnasieskolans individuella program.?You feel secure here in some kind of way?A study about the individual program in high school.Antal sidor: 35Mitt Àmnesval tog sin bakgrund i att jag arbetat fem Är som högstadielÀrare och var nyfiken pÄ vad som hÀnder med de elever som inte tar sig in pÄ ett nationellt gymnasieprogram. Den heta debatt som pÄgÄr om det individuella programmets vara eller inte vara var Ànnu ett skÀl för mig att lyfta Àmnet. Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka om det individuella programmet hade en större betydelse för eleverna som gick dÀr Àn att bara lÀsa upp sina betyg. Jag ville Àven undersöka vad dessa elever hade för erfarenhet av sina tre Är pÄ högstadiet samt hur lÀrarna pÄ det individuella programmet sÄg pÄ sin lÀrarroll.

?En bra roman kan rÀdda liv? : Metodik och anpassning i arbetet med fiktioner i gymnasieskolan

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare i gymnasieskolan arbetar med fiktioner av olika slag och om arbetssÀtten skiljer sig Ät beroende pÄ om undervisningen sker i ett yrkesförberedande program eller ett högskoleförberedande program. Fyra verksamma lÀrare intervjuades utifrÄn en halvstrukturerad intervjuguide. Resultatet visar att lÀrarna har frÄngÄtt de gamla traditionella arbetssÀtten dÀr man ofta arbetade i kronologisk ordning och dÀr eleverna fick skriva recensioner. Idag lÀggs fokus pÄ att hitta teman, koppla fiktioner till samhÀllets utveckling och elevernas egna liv och erfarenheter samt att analysera fiktioner via gruppdiskussioner alternativt helklassdiskussioner. Filmens roll i skolan har fÄtt högre status och filmens sprÄk har tagit plats i undervisningen.

3D PDF

This report is about Adobe Acrobat 3D and their new PDF format witch can contain 3 dimensional models that are interactive. The purpose is to find out if the program and the format work in a level that is suitable for the market. To create this PDF you need Acrobat 3D installed on your computer but it only needs Acrobat Reader 7 or 8 to open it, and the Reader is free to download on the internet.The examination is focusing on four formats: U3D, 3DS, DWG and DXF because they are the most common in the building industry seen from the architects? way. From a 3D model exported to these four formats they where converted to PDF in different settings to be compared in different points as information and size of the files.

Databasanalys

Examensarbetets huvudsakliga syfte var att ta fram en metodik och en manual för hur tester kan genomföras pÄ ett program som arbetar mot en databas. Manualen innehÄller exempel pÄ hur verktyg anvÀnds, hur data skall tolkas, olika problem som kan uppstÄ med mera. Med metodikens hjÀlp skall anvÀndaren kunna hitta de delar av programmet som kan förbÀttras med hÀnseende pÄ prestanda. Manualen skall vara sÄ pass lÀttanvÀnd att den skall kunna anvÀndas av nÄgon som inte har alltför djupa kunskaper inom databaser eller mjukvaruutveckling. Resultatet av arbetet Àr denna rapport och en manual som personal pÄ Ericsson kan anvÀnda vid testning av program som anvÀnder sig av databaser och dÄ frÀmst Oracle-databaser..

Sommarhögskolans verksamhet : Ur ett learning-by-doing och elevperspektiv

This paper is written to take a close look at teaching methods used at the Summer Academy (SHS), which is held at Södertörns Högskola in Stockholm. SHS is a subdivision of the institution of teaching education, which annually, during summertime, offers an eight-day program for pupils between 13-15 years of age, from different schools located in socio-economically disadvantaged suburbs of Stockholm. The intention of SHS is to give the participating pupils an insight into higher education, especially that of university. The purpose of the activities, such as field trips, guided tours and corporate visits, is to make pupils aware of their own responsibility for their educational situation through different methods of knowledge transfer, to diversify the means of the education, and to bring awareness to the array of possibilities which they have access to within the Swedish system of tertiary education.The study is based on six deep-interviews, three with pupils and three with student mentors. Together with 131 surveys from the course given during the summer of 2014, and theories of John Dewey on ?Learning-by-doing?, the results show that pupils participation in SHS give them a better understanding for, and knowledge about their own educational responsibility.Another question this paper seeks to address is how significantly the SHS program is changing the pupil?s experience of education in general and their view upon higher education specifically.

BeteendeförÀndring och dess varaktiga resultat : En kvalitativ uppföljningsstudie av UmeÄ kommuns Kom igÄng-program

Society and the workplace are two factors that are important for the individual's health status. It is important that the individuals has the right skills to take care of their health. For organizations, it is important to strive for the welfare of their employees. This has proven to have a positive impact on work performance, reduced absenteeism and reduced costs for rehabilitation. In 2007, the local authorities in UmeÄ implemented a wellness offering for all employees working in the municipality administration.

Boulognerskogen : förslag till program för en stadslekpark

Boulognerskogen is a park in the central of Skövde that have had a health resort, paths for strolling, outdoor-bath, outdoor-sport areas and events. During the 1970:th there was a lack of interest for the park and very few visited it. By a motion from a resident in Skövde wich proposes that a city playground will be build in Boulognerskogen gave me an opportunity to investigate how the potential of the park can be used to create a funny and nice place to visit for children in company with adults. By a program that contains the main goals and design program for a city playground in Boulognerskogen, I wanted to present a proposal that could meet childrens needs to play and to use the conditions of the place to create places to play in, and where children in company with adults could be together. To reach this, I wanted to try different methods that could lead to a proposal that was well supported by children and adults, and wich was possible to use by the local authority in their further actions. The methods that I used was therefor an important part of the work. I have choosen to define the concept "city playground" as a greater playground situated in the center of the town that are suitable for outings and as a meetingplace, with a varation in playground attractions and promote children and adults to be together, aiming at younger children in the ages of 1-10 years in company with adults, but should also give space to activities of other groups.

Polisens avspÀrrningar i samband med ordningsstörningar : PL 24 § förenlighet med EKMR art 5

This thesis has aimed to study steering process and institutionalization in the context of educational policy work. This has been conducted by using empirical material from the political decision-making process that preceded the implementation of a new national program on how principals should be educated and certified. By using an aggregated theoretical point of view containing new institutionalism and traditional Swedish curriculum theory, the process was analyzed from different perspectives. The results depict a process that contained several actors who tried to shape the principal education program differently. From the theoretical perspectives, the decision-making process could be understood as an act of both self-interest as well as trust in their own beliefs and cultural values.

LÀrares syn pÄ elevers grupparbete som en del i skolutveckling

Syftet med detta examensarbete Àr att belysa pÄ vilket eller vilka sÀtt lÀrare i gymnasieskolan förknippar elevers grupparbete med skolutveckling. Vilka pedagogiska tankar ligger bakom lÀrares anvÀndande av grupparbete som arbetsmetod, hur ser de pÄ att trÀna elever i grupparbete och hur ser de pÄ förhÄllandet mellan grupparbete och skolutveckling? Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr dÀr metoden för insamling av data bestÄr av enskilda intervjuer med sju gymnasielÀrare som arbetar pÄ bÄde yrkesinriktade och studieförberedande program. Resultatet visar att lÀrarna som arbetar pÄ rent yrkesinriktade program framförallt ser elevers grupparbete som en förberedelse för deras framtida yrkesliv, medan lÀrare pÄ studieförberedande program tenderar att tala mer om vilken nytta grupparbete har för eleverna i skolsituationen. Vid en analys av hur lÀrarna ser pÄ att trÀna elever i grupparbete ser man att vissa av lÀrarna Àr mer konkreta i sitt resonemang kring om och hur de arbetar med att trÀna eleverna i grupparbete, medan vissa Àr mer abstrakta i sitt resonemang.

Gester för navigation i anvÀndargrÀnssnitt pÄ mobiltelefoner

AnvÀndandet av mobiltelefoner har blivit en del av vÄr vardag i dagens samhÀlle. Mobiltelefonindustrin Àr en miljard industri med stora företag som Motorola, Nokia och Sony Eriksson. De senaste Ären har det Àven kommit in nya aktörer pÄ marknaden som Apple med sin iPhone och Google med sitt mobiltelefons?operativsystem Android. Dessa aktörer har kommit ut med flera nya mobiltelefonmodeller som anvÀnder sig ut av pekskÀrmar.

Vem Àr du? : En studie av modellÀsaren och identitetskonstruktion i Veckorevyns ledartexter

Syftet med denna uppsats Àr att studera vem modellÀsaren Àr och hur denne konstrueras i Veckorevyns ledartexter. Undersökningen utgÄr frÄn den kritiska diskursanalysens teori samt begreppet modellÀsare och svarar genom deltagaranalytiska verktyg pÄ frÄgor rörande vem modellÀsaren Àr, vad denne har för egenskaper och hur dessa tillskrivs modellÀsaren.Materialet bestÄr av 12 ledartexter frÄn Veckorevyn, producerade och publicerade under 2012 och 2013, som genom textanalytiska verktyg studerats för att se vilka identiteter, relationer och egenskaper som tillskrivs och konstrueras för den ideala lÀsaren, modellÀsaren. Resultatet visar att modellÀsaren, framförallt genom positionering till följd av nominalfrasbestÀmda vi och yrkes- och könsfokuserade deltagarpresentationer, Àr en kvinna som Àr kunnig och engagerad i samhÀlleliga problem men samtidigt Àr intresserad av karriÀr, skönhet och svenska kÀndisar m.m.Resultaten överensstÀmmer i mÄngt och mycket med liknande studier men uppvisar Àven vissa skillnader som kommenteras och diskuteras vidare i slutet av uppsatsen..

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->