
Sökresultat:
503 Uppsatser om Volvo CE - Sida 10 av 34
Intranät på Volvo : riktlinjer för informationsstruktur
Detta arbete har haft som målsättning att belysa och behandla möjligheter och problem vid utformande av informationsstrukturer i intranätsammanhang. Arbetet har genomförts i samarbete med Volvo Lastvagnar Komponenter i Skövde. En fallstudie har gjorts där Volvos intranät utvärderats. Dessutom har ett experiment genomförts där samband mellan katalog- och länkstruktur klargjorts. Undersökningens syfte är att uppnå en länkstruktur som tillåter användarna att utföra sitt arbete effektivt och att uppnå en katalogstruktur som inte är förändringsbenägen.
Verifiering av VACWELD mot NASGRO : Livslängdsberäkning av svetsar
I dagens samhälle krävs bra och billiga lösningar till det mesta. Detta gäller i högsta grad inom flygindustrin där komponenters tillverkningskostnad och vikt ska vara så liten som möjligt. Det går dock inte att uppfylla detta till kostnad av funktion eller tillförlitlighet. Ett sätt som ska tillgodose kriterierna är att använda svetsade delar istället för gjutgods.Detta har Volvo Aero i Trollhättan tagit fasta på och i syfte att effektivisera beräkningsgången för bland annat svetsar har avdelning 7162, Hållfasthet och Strukturdynamik, påbörjat ett projekt som ska ta fram ett underlag till detta. Bland annat har ett eget sprickpropageringsprogram för svetsar, VACWELD, skrivits och används som en del av beräkningsprocessen.På uppdrag av Volvo Aero i Trollhättan har examensarbete med syfte att verifiera VACWELD genomförts.
Optimering av smidesgeometri för P-fläns på bakre turbinstativ (TEC)
This thesis work has been performed at Volvo Aero Corporation in Trollhättan, at the department of ?hot structures? involving aircraft engine GP7000. The purpose with the study was to investigate the possibility to reduce size of the forging of flanges on the rear turbine frame when purchasing. Thereto examine the parameters that affect the flanges motion during the manufacturing process. The goal was to provide Volvo Aero with foundation to later bring in slimmed forgings.
Ökad lageromsättningshastighet : genom effektivare planering och styrning hos Volvo Aero Corporation
Examensarbetet har utförts under hösten 2004, inom ämnesområdet Logistik vid Linköpings Tekniska Högskola, på Volvo Aero Corporation i Trollhättan. Företagets verksamhet består av utveckling och tillverkning av komponenter och reservdelar till, samt montering och underhåll av civila och militära flygplansmotorer. Volvo Aero har haft problem med hög kapitalbindning och har mycket artiklar med låg lageromsättningshastighet. Ett höjt tryck från koncernledningen på en ökad lageromsättningshastighet samtidigt med en volymuppgång har medfört en önskan om fler artiklar i lager och produktion på artiklar med hög efterfrågan. För att klara denna volymuppgång och samtidigt öka lageromsättningshastigheten måste de ta bort den del av lagret med lägst rörlighet, vilket har föranlett denna studie.
Mjuka Värden - Det humana kapitalet.
The purpose of this essay is to analyse and evaluate human relations within organisations in purpose to achieve higher productivity. Both research objects gained interest in this essay due to how their own result should be effected and their own values but the writers also detected a little curiosity on how the competition handled these questions. The essay have progressed in the following steps: first the authors have tried to find a problem definition and a scientific ground to work from. After that an extensive literature study were done to be followed by an mapping of apparition on the human relations on Scania motorverkstads logistics department and Volvo Logistics by interviews of the people in charge in these organisations. To see whether there was a unanimous line of thoughts between the management and the employees the authors made questionnaires to the different department.
Energiberäkning av varmmassafickor
Uppdraget för detta examensarbete består i att utveckla en användarcentrerad designprocess för utformning av ergonomiska arbetsplatser som följer riktlinjer för Lean. Syftet är att studera hur filosofier och styrningsverktyg för Lean produktion, lagkrav i Arbetsmiljölagen och övriga föreskrifter samt ergonomiriktlinjer på ett framgångsrikt sätt kan integreras i produktutvecklingsprocesser. Utgångspunkten för detta arbete är att genomföra en kvalitativ analys av VPS assessment som är en prototyp av en utvärderingsmodell för Volvo Production System (VPS), utvecklad av sakkunniga inom ergonomiområdet på AB Volvo. Målsättningen är att stödja designarbetet så att riktlinjer för Lean, lagkrav i Arbetsmiljölagen och ergonomisk måluppfyllnad ingår i de typiska faserna av en designprocess; förstudie, formulering av kravspecifikation, generering och utvärdering av lösningar samt detaljkonstruktion. Den kvalitativa analysen som genomfördes resulterade i en integrering av aspekter från VPS assessment in i en generell designprocess.
Automatiserad produktionscell för lasersvetsning av fläkthus i titan
För att vara framgångsrik i dagens tillverkningsindustri gäller det att vara konkurrenskraftig och komma med nya tillverkningssätt. Därför satsar Volvo Aero på lasersvetsning och automation. På Aero-Craft i USA grovbearbetas fläkthus i titan. Fläkthusets diameter är cirka tre meter och dess bakre del sätts idag samman från tre delar med hjälp av skruvförband och plasmasvets. Volvo Aero vill lasersvetsa dessa delar istället.
Energimodell över processerna i byggnad UD, Volvo Lastvagnar
På uppdrag av Volvo Lastvagnar har detta examensarbete genomförts under våren 2013 för att undersöka potentialer av energibesparande åtgärder i måleriet. Syftet med uppdraget var att utveckla en energimodell över måleriet i byggnad UD, där användaren kan testa olika driftparametrar för att se måleriets potentiella besparingar ur en ekonomisk och energimässig synvinkel. Energimodellen byggdes i Microsoft Excel och arbetet innefattar tydliga redogörelser över de energikrävande processerna, samt över de data som ligger till grund för modellens beräkningar. Data över 2012 års driftsituation har använts som grunddata i modellen och analyser av dessa tyder på att stora energibesparande åtgärder är möjliga.De lastbilshytter som lackeras i Line 3 är de i särklass dyraste, då Line 3 i dagsläget används väldigt ineffektivt. Av den maximala kapaciteten på 12,9 hytter per timme, använder Line 3 endast mellan 8 % och 15 %. Modelleringar visar att en reduktion av drifttiden på Line 3 från ca 95 timmar per vecka till 40 timmar per vecka skulle medföra en minskad driftkostnad på en dryg miljon kronor per år.
När tjejkvällen kom till byn. : En fallstudie av event marketing som ett intern- och externmarknadsföringsverktyg
En stor utmaning för ett säljföretag i dag är inte bara att identifiera och attrahera en specifik målgrupp. Det bör även skapa sig en bild av hur organisationen bör kommunicera med den presumtiva kunden för att skapa en stadig relation, som i sin tur kan borga för återköp. Situationen som uppstår då en försäljare för första gången interagerar med en kund kallas sanningens ögonblick. Det är vid detta ögonblick som grunden till en hållbar relation mellan säljare och kund förhoppningsvis läggs. Det är av högsta vikt för ett företag att försäljaren är införstådd i det beteende som företaget anser vara korrekt, och på så sätt återspeglar den attityd och kundbild som organisationen har för avsikt att förmedla gentemot kunden.
Utformning av layout och monteringsupplägg på
transmissionsmonteringen vid Volvo CE Components
Examensarbetet är utfört på Volvo Construction Equipment Components AB i Eskilstuna. Där tillverkas transmissioner och axlar till hjullastare och ramstyrda dumprar. Uppgiften har varit att ge förslag på en layout med bästa potentiella monteringsupplägg på transmissionsmonteringen, baserat på prognostiserad volym år 2006. Stationsmontering är det rådande produktionsupplägget. Det faktum att monteringstiden är lång och att det förekommer dolt montage gör det lätt att glömma detaljer.
Med säkerheten i fokus. : En kvantitativ studie om medarbetarnas rapporteringsbenägenhet på Volvo GTO i Umeå.
Volvo Group Truck Operations i Umeå arbetar med arbetsmiljö och säkerhet på arbetsplatsen genom en så kallad säkerhetspyramid. Säkerhetspyramiden baseras bland annat på medarbetarnas rapportering av osäkert agerande och osäkert förhållande. Syftet med pyramiden är att identifiera risker och förhindra arbetsplatsolyckor. Baserat på rapporteringsstatistik och teoretiska antagandena i säkerhetspyramiden finns en anledning att tro att det förekommer en underrapportering. Syftet med studien var att undersöka om det fanns en underrapportering av osäkert agerande och osäkert förhållande bland kollektivanställda på presshallen och kaross.
Anlita eller anställa? Anlitad eller anställd?
Vi har skrivit en uppsats i arbetsrätt för Mats Glavå. Uppsatsen har formen av en handbok där vi jämför olika anställnings- och anlitandeformer. Handboken är riktad till såväl arbetsgivare som arbetstagare. Under uppsatsens gång har vi genomfört praktik på AB Volvo och IF Metall..
Spin-off-fallstudier på Saab, Volvo Aero och Ericsson Microwave
Sweden is one of five nations in the world manufacturing fighter aircrafts. Highly advanced technology is needed in order to develop a fighter aircraft. When developing advanced technology, new applications, other than those initially intended occur, spin-off. Some of Sweden?s largest companies are spin-offs from the fighter aircraft industry.
Reservdelshantering för maskinunderhåll
Underhållsavdelningen på Volvo Aero ansvarar för reservdelshanteringen vid köp av nya utrustningar. För att minska tiden för produktionsstopp måste reservdelar finnas tillgängliga på lager när ett behov uppstår. Vid inköpsstadiet erhålls en rekommenderad reservdelslista från maskinleverantören. Erhållen reservdelslista används främst när maskindelar går sönder, för att se vilka möjliga leverantörer som finns. Något arbete med vilka reservdelar som bör finnas tillgängliga utförs inte.
En kartläggning av personalens sociala scheman angående underhållshandboken på Volvo PV Skövde
Syftet med undersökningen är att studera personalens sociala scheman angående en underhållshandbok som finns på intranet på Volvo östra. Problemet är att underhållshandboken inte används i någon stor utsträckning. Syftet är att med hjälp av en kartläggning av personalens roll- och händelsescheman angående användningen av handboken, kunna hitta bakomliggande problem till varför inte handboken används. Underhållshandboken finns dels på intranet och dels i pärmar. I enkätundersökningen deltog 23 försökspersoner som arbetar vid underhållssektionens alla avdelningar.Resultatet visar att de som någon gång använt underhållshandboken använder handboken främst vid situationer när de blir tillsagda att använda den.