
Sökresultat:
170 Uppsatser om Vocal improvisation - Sida 4 av 12
Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz
Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. Studien har som sin teoretiska utgångspunkt ett sociokulturellt perspektiv med fokus på hur pedagoger använder olika redskap för att kommunicera och lära ut.För att få svar på mina frågor har använt mig av en halvstrukturerad intervjuform. Informanterna är alla yrkesaktiva sångpedagoger, två med en mer klassisk inriktning och två med afroinfriktning. Resultatet visar att jazz som genreområde är svårt för pedagogerna att definiera och ingår i undervisningen i den mån pedagogen styr det därhän.
En komplett sångundervisning? : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på hur fortbildning på ?Complete Vocal Institute? påverkar och bidrar till deras sätt att undervisa
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur fortbildning på ?Complete Vocal Institute?, CVI, påverkar och bidrar till sångpedagogers undervisningssätt. Bakgrundskapitlet ger en kort beskrivning av den fortbildning på ?Complete Vocal Institute? som informanterna i studien har gått. Vidare följer en presentation av komplett sångtekniks (CVT:s) grundare Cathrine Sadolin, hur CVT växte fram samt av metodens innebörd och funktion.
Utvärdering av röstträning på logopedprogrammet i Göteborg
The purpose of this study was to examine if there were anychanges in quality in the voices of speech and language pathology studentsafter four years of study at the University of Gothenburg. Recordings oftwenty student voices from the first and eight semesters were evaluatedperceptually by six speech-language pathologists. The parameters judgedwere: vocal fry, glottal attacks, strain, breathiness and resonant voice, usinga scale from 0 to 10. Acoustical measures were made of F0 mean andmedian to detect possible differences between the two recordings. Theresults show a significant decrease in vocal fry, glottal attacks and strain aswell as an increase in resonant voice and a significant decrease in F0 meanand median.
Tack å hej : Kundsamtal i en lanthandel
Syftet med denna undersökning är att kartlägga struktur och generella drag hos kundsamtal i en lanthandel samt att studera improvisation, dvs. hur språket varierar beroende på samtalspartner, i dessa samtal.Femtiotre samtal har spelats in i kassan i en uppländsk lanthandel. Inspelningarna är det huvudsakliga materialet och ligger till grund för analysen, men de har kompletterats med kortare intervjuer.Samtalens organisation följer i stora drag transaktionsprocessen. Samtalen är uppdelade i fem faser. Endast en av dessa, betalfasen, är obligatorisk och längden på faserna varierar mellan olika samtal.
Improvisation i fokus : övning av improvisation i jazzmusik
Diskussionsforumet Flashback Forum har med sin slogan ?Yttrandefrihet på riktigt!? etablerat sig som det forum på Internet där kontroversiella åsikter och provocerande material får fritt spelrum. Detta gör forumet till en tacksam forskningskontext när det gäller föreställningar om något så allmängiltigt som välfärdsverksamhet. Studiens syfte är att synliggöra de föreställningar om socialtjänsten och socialarbetare som finns på Flashback Forum, bilda en diskurs av dessa och sedan jämföra diskursen med andra diskurser kring samma fenomen. Flashback Forumdiskursen genomsyras av fyra teman; Misstro mot socialtjänsten och socialarbetare, Socialtjänsten och socialarbetares verksamhet, Socialtjänsten, socialarbetare och kön samt Tilltro till socialtjänsten och socialarbetare.
Belting - en studie av hur en sångteknik beskrivs och används
Uppsatsens syfte var att utforska och definiera belting, den kontroversiella sångtekniken som kommit att bli allt mer vanlig och använd bland sångare, som ett resultat av ett ökat intresse och flöde av populärmusik i vårt samhälle. Syftet var också att studera hur denna teknik används av sångpedagoger i deras arbete. Denna kvalitativa undersökning är baserad på litteraturstudier inom röstfysiologi och röstens funktion, och specifika teorier angående belting. Den grundar sig även på intervjuer av sångpedagoger som använder belting i sitt vardagliga arbete, både som pedagoger och som sångare. Resultaten visar att belting kan ses som en röstfunktion eller som en utvidgning av det låga registret, eller som en blandning av båda.
Gränserna mellan ornamentik och improvisation är flytande
The catchphrase this project has been; the boundaries between ornamentation and improvisation are fluid.My aim was to focus on my work process, giving me the space and time so develop my design further regarding shape, color and combination of different styles in patterns.This is an explorative project where patterns were created without a predetermined product of which the patterns would be applied. In a later stage the character of the pattern determined which product that would be most suitable for application.It resulted in a collection of patterns for wallpaper and clothing. The motives are foxes, geometrical shapes and squares from a notebook. These motives form an ornamental expression in the patterns with the purpose of embellishment and therefore increase the emotional value of the product..
Improvisera Mera!: En studie i hur improvisation kan förändra elevers förhållningssätt till sångundervisning
Studien belyser vilka motivationsfaktorer som finns till sångutveckling och förhållande till improvisation, som begrepp och verktyg. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer och prak- tiskt undersökande med elever och lärare. Jag själv har genomfört två improvisationsövningar under fyra tillfällen med tillhörande reflektion med eleven. Intervjustudien kopplas till styr- dokument och lärarens uppdrag i skolan.Resultatet av min studie med eleverna visar att det finns en problematik i elevers osäkerhet och rädsla över att göra fel. Begreppen som låta fult och fel blir ett retoriskt problem då det ofta inte är klart för eleven vad begreppet innebär och då ett hinder i utvecklingen.
Läsa ljud : Att formulera en texts auditiva kvaliteter visuellt
In printed text, sound is a somewhat forgotten aspect. The recitation of text is vital in areas like poetry and oratory, but still has no distinct technique of being communicated. Emphasis of a word might be expressed through italics, but no canonic character set or system for vocal delivery of texts exists. With this essay we are creating a foundation for a development of such a character set or system. By studying existing visualisations of sound and comparing these with semiotic and perception-based theories we obtain useful insights for a prospective system for visualisations of vocal sounds.We conclude that the aspects of sound one wants to visualise must be carefully defined since the viewer cannot process infinite amounts of information.
Kännedom om och handhavande av Vocal Cord Dysfunction : bland logopeder och läkare i Sverige
Vocal Cord Dysfunction (VCD) is characterized by paradoxical vocal cord movement during inspiration or expiration, and generally affects adolescents and predominantly women. Previous studies have shown a large inconsistency concerning terminology, definitions, etiology, assessment, differential diagnosis, co-morbidity and treatment. The purpose of this study was to map knowledge on and management of VCD in Sweden. The study was conducted as a written survey addressed to speech-language pathologists and physicians, and attained an answer percentage of 79 percent. The results showed that several professions were involved in the management of these patients, but no clear pattern of referral could be observed.
Prisa honom med jublande cymbaler - Att söka improvisationsmusikens plats i kyrkan
Min musikaliska bana har sin utgångspunkt i kyrkan. Det var här jag fick min första scenerfarenhet och musikaliska influenser. I och med min utbildning i jazz och improvisation har jag saknat att inte kunna spela min nyupptäckta musik i det sammanhang som jag kommer ifrån. Arbetet mynnade ut i en gudstjänst baserad på improvisationsmusik som hölls i Equmeniakyrkan Lerkil. Istället för att använda musiken till gemensam sång fick den rollen av att vara lots genom en nattvardsgudstjänst, i form av en ovanlig duo bestående av kontrabas och trummor.
Improvisation - en resa i nuet : En kvalitativ studie om hur improvisatörer talar om improvisation
Mitt syfte med arbetet var att undersöka vad som påverkar hur barn väljer böcker för fri läsning i skolan. Dessutom ville jag undersöka om det är skillnad i barnens val när böckerna väljs ur en boklåda som är komponerad av en bibliotekarie jämfört med när de väljer direkt ur hyllan på skolbiblioteket. Jag intervjuade 21 barn i årskurs 1 och 22 elever i årskurs 2. Intervjun var kort och innehöll en öppen fråga. Mitt resultat visade att eleverna i stor utsträckning valde samma böcker som sina kamrater, men ändå upplevde att de gjorde det av eget intresse.
Time Machine Computing for Media Improvisation
C3LOOPS is an application for DJs and VJs based on surface interaction. A system is said to be based on surface interaction if it presents content on a two dimensional, endless surface that a user navigates through zoom, pan and incremental text filtering where processing is tightly coupled with the content without breaking the workflow. C3LOOPS is designed to encourage improvisation and collaboration. During improvisation changes occur rapidly. Allowing navigation through time as well as the two spatial dimensions of an interaction surface the possibility of unlimited undo operations opens up.
Det ännu icke sedda : ett undervisningsexempel från äldreomsorg
With examples from a single classroom situation, several educational moments show what goes on between the teacher and the student. The teacher?s responsibility in the learning process is, with a gesture frozen in the air of the moment, to lead and follow the student in her tentative efforts at seeking knowledge. Initially, it is an attempt to shed light upon the "not yet seen" with a certainty that the student herself possesses the capacity and the aptitude to reach greater insight and clarity in her understanding. The Validation/Feil Method presented in this instructional situation illustrates how best to communicate with elderly people suffering from Alzheimer?s dementia.
Musikteori i sångundervisning : En intervjustudie av sångpedagogers syn på och arbete med musikteori i enskild undervisning på gymnasiet
Syftet med studien är att få fördjupad insikt i hur sångpedagoger arbetar med musikteori i enskild sångundervisning på gymnasiet. I bakgrundskapitlet presenteras de rådande betygskriterierna inom ämnet Instrument eller sång I samt tidigare forskning och litteratur som har anknytning till studiens syfte. Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer och har sedan analyserat materialet ur ett sociokulturellt perspektiv. Samtliga informanter har utbildning från musikhögskola och arbetar vid gymnasieskolans estetiska program. De beskriver sin syn på musikteori ur ett sångperspektiv, berättar hur de arbetar med musikteori i sin undervisning samt ger exempel på hur eleverna kan motiveras till lärande. Resultatet visar att alla informanter anser att musikteori och notläsningsförmåga är viktigt för elevernas musikaliska helhetsbild.